Khamis, Februari 05, 2015

Menakjubkan! Budak kecil terselamat dari nahas TransAsia tanpa kecederaan?


TAIPEI - Rabu, 4 Januari 2015, sebuah pesawat kecil TransAsia ATR 72 - 600 telah terjunam ke dalam sungai selepas merempuh sebuah jambatan di sini.

Kemalangan ini berlaku 4 minit selepas ia berlepas dari Lapangan Terbang Songshan. Lebih daripada 31 penumpang disahkan telah mati akibat nahas ini dan puncanya masih lagi dalam siasatan.

Sebuah video yang dirakam oleh sebuah rangkaian TV di Taiwan menunjukkan pasukan penyelamat menarik keluar seorang budak lelaki kecil tanpa sebarang kecederaan. Difahamkan bahawa budak yang berusia 2 tahun itu adalah seorang daripada 4 budak yang telah terselamat daripada nahas yang mengerikan ini.


Sebaik sahaja budak berkenaan dibawa ke darat, dia dengan serta-merta dibawa untuk diperiksa oleh pasukan perubatan. Jabatan Bomba Taipei telah menghantar ratusan anggota penyelamat, kenderaan dan bot-bot laju untuk membantu dalam usaha menyelamat.

Ini merupakan nahas yang kedua dalam masa 7 bulan untuk Syarikat Penerbangan TransAsia. Pada bulan Julai 2014, 48 penumpang telah terkorban apabila sebuah pesawat TransAsia terhempas semasa membuat pendaratan kecemasan kerana cuaca yang buruk.



Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: