Khamis, Februari 26, 2015

Keluarga Anwar dengan rasa tak malunya muncul di Istana Negara?


Jika sebelum ini ketika PRU ke-13 yang lalu Wan Azizah dan Anwar mengajak rakyat untuk menolak KETUANAN MELAYU, tapi sekarang dengan muka selamba Wan Azizah anak beranak mengemukakan rayuan kepada Yang di-Pertuan Agong berhubung keputusan kes liwat!

Tindakan keluarga Anwar Ibrahim boleh disifatkan ibarat ‘menjilat ludah sendiri’ dan ‘cakap tak serupa bikin’.

Anggota keluarga Anwar Ibrahim mengemukakan permohonan bagi mendapatkan pengampunan Yang di-Pertuan Agong berhubung sabitan kes Liwat II. Mereka muncul di Istana Negara pada kira-kira jam 3.30 petang semalam bagi mengemukakan permohonan itu.

Seorang anak perempuan Anwar, Nurul Nuha mengesahkan perkara itu.

"Satu rayuan untuk mendapatkan Pengampunan Yang di-Pertuan Agong sudah dikemukakan.

"Mahkamah mungkin menjatuhkan hukuman bersalah namun bapa kami dan keluarga kami tetap menyatakan bahawa beliau tidak bersalah.

"Selari dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, kami berharap agar institusi diraja akan memberi pengampunan atas nama keadilan dan berdasakan semua fakta.

"Kami juga akan meneruskan sehabisnya apa jua cara yang diperuntukkan bagi rakyat negara ini," kata Nurul Nuha dalam kenyataannya.


Pihak Istana Negara juga mengesahkan kehadiran anggota keluarga Anwar pada hari ini.

Menurut laporan Bernama, permohonan itu dikemukakan melalui petisyen mengikut Peraturan 113, Peraturan Penjara 2000.

Peruntukan itu memberi peluang kepada banduan untuk mengemukakan petisyen berkenaan seberapa segera selepas sabitan dan seterusnya selepas tiga tahun dan selang dua tahun selepas itu.

Sementara itu, satu kenyataan yang dikeluarkan parti tersebut petang ini menegaskan bahawa ia merupakan keputussan anggota keluarga itu sendiri.

"Permohonan rayuan pengampunan ini dibuat oleh ahli keluarga, bukan oleh Anwar Ibrahim atau parti," kenyataan itu dipetik.

Sekiranya Anwar tidak memohon pengampunan, kerusi Permatang Pauh yang disandangnya bakal diisytiharkan kosong dan satu pilihan raya kecil perlu diadakan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: