Ahad, Disember 28, 2014

Air Asia: Operasi mencari pesawat QZ8501 sedang dijalankan?


Air Asia kini sedang menjalankan operasi mencari dan menyelamat setelah pesawat QZ8501 mereka dilaporkan hilang hari ini.

Menurut kenyataan AirAsia hari ini, operasi mencari dan menyelamat sedang sedang dijalankan dan AirAsia dikatakan bekerjasama penuh membantu perhidmatan menyelamat ini.

Operasi pencarian akan digerakkan melalui udara dan darat dan pesawat itu dilaporkan hilang di kawasan Indonesia.

Pesawat QZ8501 itu dilaporkan terbang pada ketinggian 32000 ribu kaki.

Media lapor, AirAsia juga telah menubuhkan pusat panggilan kecemasan di talian +622129850801 untuk membantu anggota keluarga dan rakan-rakan penumpang pesawat itu.

Menurut AirAsia, pesawat jenis Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AXC itu hilang perhubungan dengan pusat kawalan trafik pada jam 7.24 pagi ini.


Sementara itu, menurut Kompas.com ada sebuah pesawat dilaporkan terhempas di perairan Belitung Timur (Beltim), Indonesia tetapi tidak dapat dipastikan sama ada ia adalah penerbangan AirAsia Indonesia QZ 8501!

"Tadi Pak Danlanud menelefon Bapak (Basuri), memberi maklumat ada pesawat Airbus jatuh di sekitar perairan Beltim," kata Yuhinu, Ajudan Bupati Beltim, ketika menghubungi bangkapos.com.

Sementara itu, Ketua Polis Marin Beltim, AKP Yanto berkata, maklumat itu masih disiasat.

"Kita masih berhubung dengan direktorat dan mengumpulkan maklumat daripada nelayan mahupun kapal yang melintas perairan Beltim," kata AKP Yanto ketika dihubungi bangkapos.com.

Pesawat AirAsia Indonesia QZ 8501 dilaporkan hilang dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura pagi ini.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

BnTube berkata...

Jom support produk bumiputera di Semua.biz