Rabu, Julai 23, 2014

MH17 jadi mangsa konflik Ukraine - Rusia?


Angkara siapakah di sebalik tragedi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang ditembak jatuh pada Khamis lalu yang mengorbankan 298 orang, termasuk 15 anak kapal di wilayah bergolak di timur Ukraine dekat sempadan Rusia. Pihak yang terbabit masih menjadi misteri dan terus menjadi tanda tanya.

Setakat ini, tidak ada mana-mana pihak yang mengaku bertanggungjawab melakukan jenayah itu, sama ada tentera Ukraine, pemberontak pro-Rusia mahupun kerajaan Rusia.

Ketika nahas itu berlaku, pesawat MH17 itu dilaporkan sedang terbang di lokasi kemalangan pada pukul 1415 GMT (pukul 10.45 malam waktu Malaysia), dan kira-kira dua jam selepas itu pesawat lain yang dinaiki Presiden Rusia, Vladimir Putin turut terbang di laluan yang hampir sama pada pukul 1621 GMT (pukul 12.21 tengah malam waktu Malaysia).


Apa yang menariknya ialah warna kedua-dua pesawat tersebut dan saiznya hampir sama, menimbulkan persoalan apakah pesawat yang dinaiki Putin yang sebenarnya menjadi sasaran penyerang dan bukan MH17.

Namun, hakikatnya pesawat MAS, MH17 yang menjadi mangsa terkena tembakan peluru berpandu oleh pihak yang masih tidak diketahui siapakah mereka dan apakah motif mereka.

Persoalannya, apakah benar, pesawat yang dinaiki Putin yang menjadi sasaran. Jika benar mengapa?

Itu adalah beberapa kemungkinan yang dikaitkan dengan tragedi pesawat MH17 ditembak jatuh di kawasan zon perang di wilayah bergolak Donetsk. Kumpulan pemberontak pro-Rusia pada 25 Mei lalu mengisytiharkan Donetsk keluar daripada Ukraine dan membentuk Republik Rakyat Donetsk, diikuti sebuah lagi wilayah iaitu Lugansk bertindak serupa keluar daripada Ukraine membentuk Republik Rakyat Lugansk.



Sebelum itu, pada 6 Mac 2014, semenanjung Crimea dan Sevastopol telah mengisytiharkan keluar daripada Ukraine dan menyertai Persekutuan Rusia apabila Parlimen Crimea mengundi menyokong usul untuk menyertai Rusia dan diikuti dengan pungutan suara bagi mendapatkan mandat penduduk Crimea, sama ada mahu menyertai Rusia atau kekal sebagai sebahagian wilayah Ukraine.

Sebenarnya, krisis politik di Ukraine telah bermula sejak November tahun lalu, selepas Presiden Viktor Yanukovych mula 'menjauhkan diri' enggan menandatangani perjanjian kerjasama dengan Kesatuan Eropah (EU), sebaliknya menjalinkan hubungan yang lebih rapat dengan Moscow.

Gelombang kebangkitan rakyat Ukraine itu melarat pada 16 Januari 2014, sehingga mencetuskan keganasan berdarah mengakibatkan 98 orang terkorban dan kira-kira 1,500 lagi cedera serta 100 yang lain dilaporkan hilang.



Protes

Ekoran protes ganas pada 22 Februari lalu, Parlimen Ukraine mendapati Yanukovych gagal melaksanakan tugasnya dengan berkesan, dan Parlimen melaksanakan kuasa Perlembagaan untuk mengadakan pilihan raya baharu Presiden pada 25 Mei lalu yang dimenangi calon pro-EU, Petro Poroshenko menewaskan lawannya Yulia Tymoshenko.

Namun, kemenangan Poroshenko memburukkan lagi krisis politik di Ukraine apabila aktivis pro-Rusia di wilayah Crimea, Donetsk, Lugansk dan beberapa bandar lain membentuk kumpulan militia dan bangkit memberontak.

Tentera Rusia mula masuk ke Crimea pada 28 Februari lalu dan pada bulan Mac, Presiden Ukraine dalam buangan, Yanukovych meminta Rusia menggunakan pasukan tentera untuk mengembalikan kedaulatan, keamanan, undang-undang, kestabilan dan mempertahankan penduduk Ukraine.


Pada hari yang sama, Presiden Rusia, Vladimir Putin meminta Parlimen Rusia meluluskan usul menghantar tentera ke Ukraine dan sehari selepas itu mengambil alih kuasa di semenanjung Crimea. Rusia mendakwa tindakannya itu adalah bagi mempertahankan kawalannya ke atas pelabuhannya di Laut Hitam di Crimea.

Seperti di Crimea, keganasan di wilayah Donetsk dan Lugansk bertukar menjadi pemberontakan apabila aktivis pro-Rusia membentuk pasukan militia dan bertindak menawan bangunan-bangunan kerajaan dan balai polis.

Tindakan Poroshenko menghantar pasukan tentera bagi menamatkan pemberontakan bersenjata di wilayah Donetsk dan mengembalikan kedaulatan Ukraine di Crimea telah memburukkan keadaan apabila keganasan bertukar menjadi perang saudara dan wilayah itu menjadi zon perang.

Rundingan di Geneva antara EU, Rusia, Ukraine dan Amerika Syarikat (AS) diadakan bagi mencari penyelesaian kepada konflik di timur Ukraine, bagaimanapun tiada kemajuan dicapai setakat ini.



Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, lebih 110,000 pelarian Ukraine melarikan diri ke Rusia ekoran konflik politik di timur Ukraine dan 54,000 lagi melarikan diri ke wilayah Ukraine yang lain.

Berbalik kepada misteri siapakah yang menembak jatuh pesawat MH17? Selain Rusia, dua lagi pihak yang paling kuat disabitkan dengan insiden itu ialah Ukraine dan pemberontak pro-Rusia.

Jika pesawat yang dinaiki Putin benar-benar menjadi sasaran serangan, tidak mungkin tentera Rusia mempunyai agenda untuk menembak jatuh pesawat yang dinaiki Presidennya sendiri.

Dalam hal ini, tentera Ukraine mempunyai alasan kuat untuk melancarkan serangan peluru berpandu itu, tetapi persoalannya ialah pemberontak pro-Rusia tidak mempunyai pesawat pejuang mahupun helikopter tempur.

Maka, tidak ada alasan untuk tentera Ukraine menggunakan peluru berpandu untuk menyerang aset tentera milik pemberontak pro-Rusia yang kesemuanya berada di darat.


Kini dakwaan yang cukup kuat ditujukan kepada pemberontak pro-Rusia yang mungkin bertanggungjawab menembak jatuh pesawat MH17 setelah tersalah anggap pesawat itu sebagai pesawat pejuang Ukraine.

Namun, berbalik kepada andaian awal pesawat Putin adalah sasaran penyerang, sekali lagi, tidak mungkin pemberontak pro-Rusia ingin menembak jatuh pesawat Presiden Putin yang banyak memberi sokongan dan bantuan ketenteraan kepada kumpulan pemberontak pro-Rusia.

Bukti rakaman

Setakat ini, bukti rakaman perbualan telefon bimbit ketua militia pro-Rusia, Igor Strelkov semasa serangan itu berlaku yang dipintas oleh risikan Ukraine, sedikit sebanyak menyokong dakwaan pemberontak pro-Rusia terlibat dalam serangan ke atas MH17.

Malahan perisikan AS turut mendakwa pemberontak pro-Rusia menerima bantuan teknikal daripada pakar-pakar tentera Rusia untuk mengendalikan peluru berpandu SAM yang dibekalkan oleh Rusia menggunakan sistem peluru berpandu BUK 9K37.



Selain itu, perlu diketahui AS sendiri mempunyai sistem pertahanan peluru berpandu yang dikenali sebagai Ballistic Missile Defence European Capability (BMD) di rantau itu yang digunakan untuk memantau sistem peluru berpandu Iran. AS merahsiakan tentang sistem peluru berpandu BMD itu yang kemudian digantikan dengan Aegis Ballistic Missile Defence System bagi mengelak musuh mengetahui kemampuannya.

Insiden pesawat MAS MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine adalah satu insiden yang malang.

Namun, tragedi itu sedikit pun tidak menjejaskan MAS sebagai sebuah syarikat penerbangan yang berwibawa, lebih-lebih lagi nahas terbaharu ini berlaku selepas lebih empat bulan sebuah lagi pesawat MAS, MH370, diisytiharkan berakhir di Lautan Hindi selepas hilang dari radar ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China pada 8 Mac lalu.

Aset MAS tidak harus dipertikaikan kemampuannya dan kecemerlangan perkhidmatan MAS tidak harus dipersoalkan kerana kedua-dua nahas tersebut sedikit pun tidak membabitkan masalah jentera mahupun kemampuan anak kapalnya.



Jika diambil tiga nahas yang melibatkan pesawat MAS setakat ini, yang pertama nahas pesawat MAS di Gelang Patah, Johor pada 1977 (93 penumpang dan 7 anak kapal terkorban), kehilangan pesawat MH370 (227 penumpang dan 12 anak kapal terkorban) di Lautan Hindi dan yang terbaharu kemalangan pesawat MH17 (283 dan 15 anak kapal terkroban), kesemuanya tiada kaitan dengan aset MAS atau perkhidmatannya.


Nahas pesawat MAS di Gelang Patah melibatkan serangan pengganas, nahas pesawat MH370 pula merupakan satu kehilangan misteri penuh kontroversi dan nahas ketiga MH17 pula akibat ditembak jatuh oleh pihak yang masih tidak diketahui, dan bukan disebabkan masalah teknikal atau masalah juruterbang.

Langkah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)mahu menubuhkan pasukan penyiasat antarabangsa bagi menyiasat insiden pesawat MH17 ditembak jatuh diharap akan dapat merungkai misteri tentang angkara siapa di sebalik jenayah itu.

Lebih tepat lagi, pihak yang terlibat perlu dikenakan hukuman yang setimpal.












Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: