Ahad, Jun 10, 2012

Pok Nik 'Ulama Celop' Mulut Celupar : Sifatkan Mufti Perak ‘Gatal Mulut’!




Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria sebagai seorang yang ‘gatal mulut’ mahu bercakap tentang politik sedangkan beliau tidak tahu apa-apa.

Berucap ketika menyampaikan kuliah Jumaat di hadapan Pejabat Badan Perhubungan Pas negeri, di sini hari ini, Nik Abdul Aziz berkata, memperoleh kerusi dalam pilihan raya sememangnya menjadi matlamat Pas kerana tanpanya parti ini tidak dapat membina kerajaan untuk melaksanakan Islam.

“Ada seorang mufti gatal mulut bercakap politik padahal dia tak reti. Dia kata Pas ini hanya nak kerusi sahaja, baik saya nak tanya dia, Nabi Muhammad tinggalkan Mekah ke Madinah, buat apa dia tinggalkan rumah tangga, anak, tengah malam buta lari dari Mekah ke Madinah, nak apa kalau tidak kerana nak kerusi?

“Kerusi ini simbolik kepada kekuasaan, mana atas dunia ini sama ada negara komunis, sosialis, demokrasi yang boleh bina kerajaan kalau tidak ada kerusi.

“Mereka tidak akan boleh laksanakan fahaman mereka kecuali dengan memenangi kerusi pilihan raya, kalau tidak ada kerajaan maka demokrasi pun tidak ada, diktator pun tidak ada begitu juga komunis dan nasionalis. Sebab itu Islam pun kena ada kerajaan," katanya.

Nilaikanlah sendiri apa yang telah diperkatakan oleh Pok Nik ini. Mulut celupar seorang yang mengaku dirinya seorang 'ulama'? 'Ulama Celop' yang telah banyak menyesatkan umat Islam di negara ini terutamanya para pengikut tegar hamPAS!

Siapa yang mengiktiraf dirinya seorang ulama atau Pok Nik 'masuk bakul angkat sendiri'! Pok Nik perlu bertanggungjawab terhadap kekeliruan dan perpecahan di kalangan umat Islam yang dicetuskan oleh kenyataan-kenyataan mengenai agama yang disesuaikan dengan kepentingan politiknya.

Tindak-tanduk Mursyidul Am Pas itu dilihat sudah keterlaluan dan diselubungi rasa takbur! Banyak kenyataan Pok Nik tidak bersandarkan ijtihad ulama dan beliau mentafsirkan al-Quran berdasarkan pemahaman sendiri yang sentiasa disesuaikan dengan kepentingan tertentu.

Wallahuallam...!!!

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

mk berkata...

dia bukan Ulama saperti di warwar olih PAS demi Politik dan Sokongan rakyat dari dulu lagi.............
Kalau kita kajiselidik banyak hal yg diseru bukan dari ajaran Rasulullah malah bertentangan.................
Dia tak layak memegang Jawatan Mufti sekalipun dia memohon....
Dia hanya guru Agama disekolah dia sendiri,,,itu pun peringkat menengah ..bukan pengajian tinggi...........
Kalau ngajar disurau atau masjid...dia hanya ngajar cara ustaz biasa tanpa kertas kerja..untuk di bentang dan dibahaskan... monolog saja.......

Dari itu jangan hina dia sebagai Ulama celup... sebab dibukan Ulama.

Yg celup ialah murid sebab tidak pandai menilai perkataan guru yg benar dgn yg tersasar...