Ahad, April 22, 2012

Selangor Bangkit : Siri 3/3 - ISU HUTANG TALAM CORPORATION!

sambungan dari Siri 2/3..

Pengambialihan hutang Talam Corporation kaedah roundtripping mendedahkan kerajaan negeri dengan risiko dan implikasi kewangan

Pertama : Menteri Besar Diperbadankan (MBI) menanggung beban mengutip hutang kerana ia diberikan geran RM 392 juta oleh kerajaan negeri. Jika dahulu anak syarikat yang menanggung risiko hutang, kini kerajaan negeri kerana memberikan geran kepada MBI.

Kerajaan negeri Barisan Nasional sebelum ini tidak mengambil alih hutang-hutang Talam daripada anak syarikat kerajaan negeri kerana mahukan CEO-CEO yang dibayar gaji bertanggungjawab terhadap setiap perjanjian yang mereka buat dengan pemaju termasuk Talam.

Kedua : Kerajaan negeri dan SIC dijangkakan membelanjakan sekitar RM 1 juta untuk melaksanakan round-tripping ini. RM 1 juta digunakan untuk membiayai khidmat guaman dan konsultan yang tidak perlu. Ini hanya merugikan wang. Apakah mekanisme round-tripping ini boleh dilakukan secara percuma apabila ia melibatkan dokumen dan perjanjian tertentu?
Apakah mungkin institusi seperti CIMB Bank tidak akan mengenakan sebarang caj?

Ketiga : SIC juga menanggung beban faedah sekitar RM 70 ribu sehari untuk jangka masa antara 3 hari sehingga seminggu dari proses pembelian hutang Talam kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri oleh SIC, sehinggalah kepada SIC membayar semula hutang tersebut kepada bank.

Keempat : Kerajaan negeri akan mempunyai kecenderungan untuk membelanjakan lebih daripada sumber yang ada. Roundtripping ini bertujuan untuk menunjukkan peningkatan untung dalam akaun biar pun tiada untung sebenar.

Proses pembayaran balik hutang syarikat Talam Corporation oleh kerajaan Selangor juga tidak telus diselubungi dan tersasar daripada segi tempoh dan jumlah.

Jumlah hutang Talam Corporation kepada anak-anak syarikat negeri yang dibeli oleh SIC, jumlah geran yang diberikan oleh kerajaan negeri kepada MBI dan pembiayaan SIC daripada CIMB Bank berjumlah RM 392 juta. Maknanya RM 392 juta inilah jumlah yang terlibat dalam permainan round-tripping.

Dinyatakan kerajaan negeri juga berjanji untuk mengutip hutang Talam dalam masa 3 bulan.

Pertama : pada Mac 2010, menurut the malaysianinsider YB Menteri Besar mengumumkan hanya lebih RM 50 juta sahaja dikutip dalam bentuk tunai dan aset. Kutipan ini juga menimbulkan banyak pertanyaan kerana ia diumumkan oleh Menteri Besar tanpa sebarang kenyataan rasmi daripada Talam Corporation. Amat mustahil bagi sebuah syarikat senaraian awam yang berada dalam kedudukan kewangan yang kurang baik seperti Talam membayar hutang sebesar itu tanpa sebarang pengumuman rasmi.

Timbul juga pertanyaan, jika RM 50 juta tersebut tunai ok, tetapi jika dalam bentuk pengambilalihan aset siapa yang menilai? Bukankah sepatutnya pembayaran hutang ini juga dalam bentuk tunai kerana jumlah RM 392 juta dalam permainan round-tripping ini adalah tunai. Janjinya ialah untuk mendapatkan wang tunai.

Pada hal kerajaan negeri cukup sinis dengan usaha kerajaan negeri Barisan Nasional sebelum ini yang didakwa tidak cekap kerana menjalankan usaha mengambil alih aset Talam bukannya wang tunai.

Kedua : pada 16 Mac akhbar The Star melaporkan Talam Corp telah membuat perjanjian dengan MBI untuk melunaskan hutang sebanyak RM241.4 juta melalui penyerahan aset dan sebanyak RM12.7 juta melalui tunai.

Maka timbul persoalan berikut:

1. Berapakah nilai sebenar hutang Talam Corporation kepada anak syarikat negeri adakah RM 392 juta atau hanya RM241.4 juta? Jika jumlah awal RM 50 juta dicampurkan dengan RM241.4 juta maka menjadi RM 291.4, maka masih kurang RM 100.6 juta.

2. Atau adakah jumlah RM241.4 juta ini termasuk jumlah RM 50 juta yang telah diumumkan pada awalnya. Maka itu jumlah yang masih terhutang lebih tinggi iaitu RM 150 juta.

3. Apakah Talam Corporation sebagai syarikat senaraian awam telah membuat pengisytiharan dan penjumlahan hutang yang silap atau kerajaan negeri yang tersilap?

4. Jika hanya RM12.7 juta melalui tunai, maka meninggalkan baki RM 228.7 dalam bentuk aset hartanah. Maka timbul kembali persoalan sebelum ini, siapakah yang menilai asset ini? Apakah jaminan bahawa aset ini mempunyai nilai yang setara atau mungkin lebih baik melebihi daripada nilai hutang?

Kesimpulan

Rakyat bukanlah terlalu bodoh kerana tidak tahu menilai dan Kerajaan Negeri tidaklah begitu bijaksana. YAB Menteri Besar telah menggunakan wang rakyat untuk membeli hutang syarikat korporat dalam proses pengurusan hutang Talam namun tidak telus dan tidak berterus-terang dalam soal ini.

Untuk itu digesa supaya Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) Dewan Undangan negeri melakukan siasatan terhadap keseluruhan proses pengambilalihan hutang Talam Corporation dengan bantuan kerajaan negeri ini.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: