Ahad, April 26, 2015

AHLI PAS PERLU MATANG?

Satu papan tanda besar dinaikkan oleh ahli Pas di Permatang Pauh, Pulau Pinang yang menyokong Abdul Hadi Awang yang dikecam DAP dan PKR.

Sejak dulu lagi semua orang tahu, Parti Keadilan Rakyat (PKR) amat bergantung ke­pada Pas. Tanpa gerak kerja, jentera dan sokongan ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi, ja­ngan mimpi PKR akan berada pada kedudukan sekarang.

Tetapi jasa Pas seolah-olah tidak dihargai dan pengorbanan Pas tidak pernah diingati. PKR tetap bersekongkol dengan DAP untuk menentang apa sahaja agenda politik Pas termasuklah pelaksanaan hukum hudud.

Kedua-dua parti itu tahu bahawa dalam kalangan pemimpin Pas ada yang menyebelahi mereka. Justeru mereka merasakan tidak perlu menjaga hati dan perasaan pemimpin-pemimpin Pas lain khususnya dalam kalangan ulama. Kalaulah pemimpin kanan seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang pun dihina dan ditohmah macam-macam apalah sangat kalau yang membuat bantahan itu pemimpin-pemimpin di peringkat kawasan.

Itulah senario yang berlaku di Permatang Pauh sekarang. Pemimpin-pemimpin PKR langsung tidak mempedulikan desakan Pas kawasan itu supaya mereka meminta maaf kerana menolak hukum hudud dan menghina Abdul Hadi yang merupakan Presiden Pas.

Sebaliknya sama ada Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail yang disebut-sebut akan kembali bertanding di Permatang Pauh mahupun Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali, kedua-dua tidak mempedulikan desakan itu.

Ternyata sekali tindakan mereka mencabar maruah ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi. Walaupun menyedari di Permatang Pauh, PKR amat memerlukan sokongan ahli-ahli Pas jika berhasrat untuk menang tetapi jawapan yang diberikan oleh Wan Azizah apabila ditanya mengenai desakan Pas Permatang Pauh seolah-olah menunjukkan keangkuhan.

Presiden PKR itu berkata, “Tidak timbul isu untuk menarik semula kenyataan berkenaan kerana pengundi di Parlimen Permatang Pauh sudah cukup matang untuk menentukan calon sesuai mewakili mereka.’’

Terpulanglah bagaimana kita mahu mentafsirkan kenyataan itu tetapi apa yang jelas, ini memberi isyarat kepada pemimpin dan ahli Pas bukan sahaja di Permatang Pauh tetapi juga seluruh negara bahawa begitulah cara pemimpin-pemimpin PKR melayan mereka.

Ahli-ahli Pas tidak perlu marah atau melenting dengan kenyataan Wan Azizah itu, sebaliknya mereka boleh menjadikannya sebagai pembakar semangat untuk mereka menunjukkan kematangan dalam melayan kerenah politik PKR dan DAP.

Begitulah juga di Permatang Pauh, inilah masanya pemimpin dan ahli Pas menunjukkan kematangan mereka dengan tidak lagi membiarkan diri mereka diperbodoh dan diperkotak-katikkan oleh PKR. Ahli-ahli Pas perlu matang menilai bahawa mereka tidak dilayan dengan adil dalam pakatan pembangkang.

Perjuangan Islam mereka untuk melaksanakan hukum hudud ditentang oleh PKR, Presiden yang mereka hormati dihina oleh DAP dan kini maruah mereka pula seolah-olah dicabar apabila PKR enggan memohon maaf kerana menolak hukum hudud.

Ahli-ahli Pas tidak boleh lagi menjadi bagaikan `kerbau dicucuk hidung’ atau `lebai malang’ yang disuruh ke sana ke mari untuk memastikan kemenangan calon PKR tetapi akhirnya, mereka tidak dihormati dan dipinggirkan.

Apa gunanya ahli-ahli Pas atas semangat tahaluf siyasi sanggup meninggalkan anak isteri semata-mata turun ke Permatang Pauh untuk membantu kempen PKR. Janganlah berhujah apa yang dilakukan adalah demi menegakkan perjuangan Islam kerana perjuangan itu tidak akan tercapai kerana hukum hudud pun ditolak oleh PKR.

Sudah jelas PKR tidak akan menarik balik kenyataan mereka mengenai hukum hudud dan Dewan Ulama kawasan itu pun sudah menegaskan, mengundi calon yang menolak pelaksanaan hukum tersebut adalah haram. Oleh itu, pandai-pandailah mereka membuat keputusan apa yang hendak dilakukan pada 7 Mei nanti.

Ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi tidak boleh lagi berkompromi dengan keceluparan yang ditunjukkan oleh pemimpin PKR dan DAP dalam melayan Pas. Kedua-dua parti itu lebih memerlukan sokongan Pas terutamanya di Permatang Pauh. Mungkin menyedari hakikat itulah Pemuda DAP menarik sementara pembekuan kerjasama dengan Pemuda Pas.

Oleh itu, pilihan raya kecil kawasan tersebut boleh dijadikan medan untuk ahli-ahli Pas memberikan isyarat kepada pemimpin-pemimpin PKR dan DAP agar tidak melayan Pas bagaikan parti yang melukut di tepi gantang.

Seperti mana sudah dihujahkan berkali-kali, Pas bukanlah sebuah parti picisan. Kepatuhan dan kerajinan ahli-ahli Pas dalam memastikan kemenangan calon-calon pakatan pembangkang sudah terbukti dalam beberapa pilihan raya sebelum ini termasuklah kejayaan PKR mempertahankan kerusi Permatang Pauh.

Tetapi soalnya, apakah PKR dan DAP melayan Pas dengan sewajarnya? Pernahkah mereka menghormati perjuangan Islam Pas? Semua orang tahu jawapannya. Oleh itu tidak perlu lagi ahli Pas di peringkat akar umbi memberi sokongan membabi buta. Kalau sesetengah pemimpin Pas masih mahu bersandiwara, biarkan sahaja.

Justeru cukup-cukuplah ahli-ahli Pas dilayan bagaikan `hamba’ dalam pakatan pembangkang. Disuruh berkempen, berkempen, disuruh berhimpun, berhimpun dan disuruh menyokong, menyokong tanpa sepatah pun penentangan.

Kenyataan yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin PKR seolah-olah menunjukkan mereka begitu yakin bahawa mereka boleh mencapai kemenangan dalam pilihan raya biarpun tanpa sokongan ahli-ahli Pas. Sebab itulah, mereka tidak mahu menarik balik apa yang mereka katakan kepada Pas.

Oleh itu, sahutlah cabaran supaya pengundi-pengundi Permatang Pauh mempunyai kematangan untuk menentukan calon bagi mewakili mereka dengan memberi pengajaran kepada parti yang tidak tahu menghargai pengorbanan sekutunya. Cukup-cukuplah jadi `pak turut’ kerana ternyata ia tidak membawa apa-apa manfaat kepada Pas!

Oleh : Zulkiflee Bakar

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: