Khamis, Februari 06, 2014

Siapa Kit Siang yang mahu pertikaikan khutbah Jumaat?


Pemimpin bukan Islam seharusnya mendengar keseluruhan kandungan khutbah Jumaat dan mengelak memetik ayat tertentu yang kemudian dimanipulasi kononnya Islam menggalakkan permusuhan dengan penganut agama lain.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berkata apa yang berlaku sekarang pihak tertentu cuba menilai kandungan khutbah dari sudut bertentangan dengan mesej yang cuba disampaikan pihak berkuasa agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Nilai keseluruhan kandungan khutbah, bukan mengambil satu topik yang kemudian dimanipulasi untuk kepentingan politik. Tindakan itu menggugat ketenteraman awam dalam negara majmuk seperti Malaysia,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Kelmarin, sebuah laman portal berita melaporkan Timbalan Setiausaha Agung PKR, Darell Leiking mempersoalkan khutbah Jumaat yang disediakan JAKIM yang didakwanya boleh mencetuskan perbalahan antara agama di negara ini.

Nada sama disuarakan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang yang kesal khutbah Jumaat dilihatnya sebagai sengaja meniup sentimen persengketaan agama.


Gugat keharmonian

Mohamad Shukri berkata, tindakan pihak yang tidak menghormati amalan beragama itu seharusnya dihentikan segera kerana dibimbangi menggugat keharmonian kaum yang wujud sejak sekian lama.
Katanya, kandungan teks khutbah Jumaat tidak terkeluar daripada topik peringatan kepada umat Islam termasuk mengamalkan ajaran agama serta menjauhi larangannya dan tiada ayat yang menggalakkan persengketaan dengan penganut agama lain.

“Jelas sekali khutbah menyampaikan mesej yang baik bukan saja kepada umat Islam, malah penganut agama lain... malangnya ada pihak tertentu yang melihat dari sudut pandangan negatif iaitu lain yang kita tegakkan, lain pula yang mereka nampak,” katanya.

Bagi Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Zamihan Mat Zin, sudah tiba masanya kerajaan menggubal undang-undang pencegahan ekstrem agama bagi membendung amalan beragama tidak sihat termasuk mencampuri agama lain.


Berani pertikai agama

Katanya, ketika ini pihak tertentu khususnya ahli politik semakin bertindak berani mempertikaikan amalan agama termasuk teks khutbah Jumaat dan penggunaan kalimah Allah hanya untuk umat Islam.

Beliau berkata, keadaan ini tidak seharusnya dibiarkan berpanjangan kerana banyak lagi perkara yang kemungkinan dibangkitkan pihak terbabit demi kepentingan politik mereka.

Sementara itu, Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha, berkata asas paling penting untuk disampaikan dalam teks khutbah adalah umat Islam perlu bersatu padu dan hidup dalam keadaan harmoni.

“Ia disediakan sebagai peringatan dan didikan khusus untuk umat Islam. Kita (JAKIM) juga merujuk nas al-Quran sebagai sumber, pegangan dan sandaran khutbah,” katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada pemberita semalam.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: