Khamis, Februari 06, 2014

Anwar vs Khalid: Ambiga-mpang tuntut PR beri penjelasan?


Bekas Pengerusi bersama Bersih 2.0, Ambiga Sreenavasan berkata, PR perlu memberitahu rakyat jika benar ia berhasrat melantik Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor sekiranya Ketua Umum PKR itu menang dalam PRK Dun Kajang.

Menurut Ambiga, perkara tersebut perlu diperjelaskan kerana ramai yang datang mengadu kepadanya bahawa mereka tidak suka mengenai misteri berhubung isu jawatan menteri besar ini.

"Berhubung isu MB, mungkin Anwar akan jadi, mungkin tidak. Saya dapati isu itu tergantung dan perlu diberikan penjelasan.

"... bagi saya adalah tidak adil sekiranya PR terus membiarkan rakyat berteka teki mengenai perkara ini," katanya dalam Forum Serampang Kajang di Empire Hotel Subang Jaya, semalam.


Anwar dicalonkan sebagai calon PR di Kajang selepas peletakkan jawatan penyandangnya Lee Chin Cheh pada 27 Januari lalu.

Langkah Chin Cheh itu telah menimbulkan kemarahan pelbagai pihak, termasuk rakan komponen dalam PR terutama Pas, yang mengatakan bahawa tindakan tersebut sebagai tindakan 'pengkhianat kepada rakyat'.

Peletakan jawatan Chin Cheh juga telah menimbulkan spekulasi bahawa PR sengaja berbuat demikian bagi memberi laluan kepada Anwar untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Selangor.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: