Sabtu, Ogos 15, 2009

Pertahankan Satu Malaysia!

Jikalau kerajaan bersikap lembut dan terbuka, tuntutan ahli Kabinet yang meminta kaedah pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dibuat secara meritokrasi mungkin akan dilayan. Begitu juga permintaan pemimpin pertubuhan haram Hindraf supaya kerajaan memberi status Bumiputera kepada penduduk kaum lain yang lahir di negara ini selepas merdeka.

Kita tidak hairan jika dua tuntutan itu dan mungkin banyak lagi permintaan 'lama' daripada bukan Melayu selepas ini, dibuat menggunakan alasan gagasan Satu Malaysia.

Sejak gagasan itu diperkenalkan, ia menjadi alasan utama kononnya untuk menyatukan seluruh penduduk negara ini dan memberi makna sebenar kepada Satu Malaysia. Tetapi sesungguhnya 'ada udang di sebalik batu.'

Pemimpin politik dan kaum tertentu hanya mahu mengambil kesempatan supaya perkara-perkara yang dituntut, akhirnya menjadi batu loncatan untuk politik mereka.

Sebab itu dalam kerajaan sedang giat berkempen Satu Malaysia, janganlah pihak tertentu cuba mengelirukan rakyat dengan memberi tafsiran yang bukan-bukan.

Sikap 'lebih sudu daripada kuah' ini memang wajar ditegur oleh Perdana Menteri.

Sebelum pihak-pihak tertentu memandai-mandai dan membuat tuntutan yang sememangnya tidak boleh ditolak ansur, maka adalah wajar Datuk Seri Najib Tun Razak menegur beberapa pihak yang cuba mengambil kesempatan daripada gagasan Satu Malaysia.

Perkara yang telah termaktub dalam Perlembagaan usah diganggu dengan usaha untuk mengubah suai kandungannya. Hormati hak istimewa Bumiputera dan akur dengan dasar-dasar yang dibuat oleh negara.

Selama ini tidak ada mana-mana kaum yang disisihkan oleh kerajaan. Semua kaum mendapat pembelaan yang saksama. Dalam keadaan sosio-politik negara yang diuji segenap sudut, maka menjadi tanggungjawab rakyat untuk mempertahankan hubungan antara kaum.

Perpaduan adalah formula pembangunan negara. Lalu, idea Perdana Menteri mencetuskan gagasan Satu Malaysia adalah untuk meningkatkan penghayatan rakyat pelbagai kaum dan agama terhadap aspek perpaduan nasional. Memang perpaduan negara perlu sentiasa disemarakkan. Tetapi agak malang, apabila sesetengah pemimpin bukan Melayu kurang faham lalu menganggap Satu Malaysia sebagai platform untuk melontar tuntutan yang bukan-bukan.

Kita amat bimbang, jika semua pihak terus mempersoalkan apa yang dipersetujui dalam Perlembagaan maka ia akhirnya hanya akan menjejaskan keharmonian kaum di negara ini. Oleh itu, pemimpin politik atau pemimpin yang mewakili kaum masing-masing elok hentikan desakan untuk mengubah dasar kerajaan terhadap status dan hak istimewa Bumiputera.

Selagi ada bulan dan bintang, kita percaya kerajaan akan mempertahankan dasar-dasar yang sebelum ini ternyata berjaya menyatukan kaum dan mengimbangkan kestabilan negara. Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

2 ulasan:

Arif Omar berkata...

bab liberalisasi yang dumum PM tu PG tak berapa sedap hati. tapi PG percaya kebolehan PM. cuma rasa tak sedap hati aje.

YANG GAMBI berkata...

Salam,

Terus yakin dengan 1 Malaysia, bukan Malaysia Malaysian.....