Jumaat, Ogos 14, 2009

PAS rela dipijak kepala demi POLITIK!





















PAS rela "dipijak kepala"! PAS sanggup! Demi menjaga setiakawan "politik" Pakatan Rakyat, PAS rela berkorban prinsip dan pegangan agama Islamnya. Begitulah "keteguhan" ikatan "Perosak Rakyat" dipersada politik negara. Salahuddin dengan "bangga"nya menjawab kepada para wartawan tentang persoalan "apakah PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat". Walaupun sejak terciptanya ikatan "Pakatan Rakyat" (yang tidak didaftarkan sebagaimana BN) PAS telah berkali "dipijak kepala" oleh PKR dan DAP, PAS tetap "tegar".

Dahsyat sungguh "pegangan" PAS kepada politik! Pengakuan Salahuddin menunjukkan PAS meletakkan kedudukan "politik" melebihi kedudukan agama Islam dan agenda nasionalismanya. Bukankah sepatutnya kedudukan Islam itu diletakkan pada kedudukan yang paling atas sekali dalam prinsip pegangan politik? Berlainan pula prinsip PAS kali ini.

PAS nampaknya meletakkan "kuasa politik" melebihi "kepentingan Islam". Inikah prinsip sebuah parti yang mendakwa dirinya memperjuangkan Islam sebagai dasarnya? Pemimpin DAP, Loke Siew Fook hina Islam pun tak mengapa, PAS tak kisah. Asalkan PAS bersama di dalam Pakatan Rakyat, DAP dan PKR bebas mengutuk dan mencaci Islam. Apa lagi DAP dan PKR, kutuklah Islam sepuas-puasnya. PAS sudah memberi "green light"!

PAS rela "bisu" untuk menjaga hati "sahabat-sahabat kafir"nya. Apa tidaknya? Sahabat-sahabat politiknya lebih penting dari Islam. Agama PAS membenarkan agama Islam dihina dan diperkotak-katikkan, asalkan yang menghina itu adalah DAP dan PKR. PAS rela membiarkan arak dan "pub" berleluasa di kawasan-kawasan Melayu Islam. PBT Shah Alam rampas arak. Ronnie Liu marah & suruh pulangkan. PAS marah Ronnie sekejap untuk "berlakon" depan rakyat kononnya PAS memang tak suka arak. Bila Ronnie sergah sikit, terus PAS jadi "bisu". "Jinak" terus! Macam "Rottweiller" yang disergah "tuan"nya, PAS merelakan "kepalanya dipijak". "Arak pun araklahhhh", mungkin itu dalam fikiran PAS.

DAP dan PKR tak hormat PAS pun tak apa, asalkan PAS boleh jadi Exco. Demi jawatan exco dan kuasa politik, tak ada maruah pun tak apa. Satu-satunya ADUN DAP Kedah, sanggup keluar dari Pakatan Rakyat Negeri Kedah hanya semata-mata mempertahankan "maruah" diri dan dasar DAP. Begitu sekali ADUN DAP itu mempertahankan "maruah"nya, walaupun DAP hanya mempunyai satu kerusi sahaja di dalam Dewan Undangan Negeri. Tapi berlainan pula dengan PAS. Walaupun mempunyai 8 kerusi DUN di Selangor, seorang pun tidak berani mempertahankan "maruah" diri dan perjuangan dasar PAS! Saya tidaklah kisah sangat dengan maruah diri dan perjuangan PAS, tapi kalau dah sampai "maruah" Islam pun tidak mampu dibela oleh PAS, Parti Islam apa ini??? Ini parti yang ber"topeng"kan Islam untuk memenuhi nafsu serakah kekuasaan politik dan kepentingan peribadi. Inikah pilihan rakyat?

Jauh dalam sudut hati penulis yang sedih dan kecewa dengan pendirian PAS. PAS yang "dulu" kelihatan amat berbeza dari PAS zaman millenium. PAS yang sebelum ini dihormati kawan dan lawannya berdasarkan prinsip agama yang kuat, amat jarang sekali membuat "u-turn" mengenai hal ehwal agama Islam. PAS rela bergabung sesama parti politik lain termasuk UMNO demi kedaulatan agama Islam di Malaysia. Namun kini? PAS sudah "terbalik kuang". Apakah ini salah Hadi? Atau apakah ini berpunca dari Nik Aziz? Amat membimbangkan situasi dan suasana nasionalisme di Malaysia sekarang. Hatta DYMM Sultan Azlan pun bimbang dengan keadaan ini. Namun, PAS nampaknya "relax" sahaja sambil membiarkan "kepala"nya terus dipijak oleh pengkhaianat bangsa dan DAP!

Tiada Maaf Bagi Mu Pengkhianat Pelampau Negara!

Mufti Perak, Tan Sri Harussani menggesa dan menyarankan agar pihak kerajaan melucut kerakyatan mana-mana individu yang terbukti menghina mana-mana Raja-Raja Melayu. Beliau menegaskan bahawa institusi DiRaja merupakan asas kemakmuran dan keamanan negara sejak merdeka. Beliau juga mengatakan bahawa setiap umat Islam di Malaysia wajib mempertahankan Islam dari serangan mana-mana pihak dan tidak bertindak menyokong penghinaan itu walau dengan "apa jua alasan" sekalipun.

Mungkin ada sesetengah pihak terutamanya penyokong PAS yang mendakwa bahawa Tan Sri Harussani adalah "ulama UMNO". Malah ada juga yang mencemuh beliau dengan pelbagai tuduhan. Sedangkan Mufti Perak ini tidak pernah sekalipun terlibat di dalam kancah pertikaian politik negara. Mufti Perak ini dilihat agak "vokal" untuk menyeru umat Islam di Malaysia tidak kira dari mana-mana parti untuk merujuk kembali segala persoalan dan isu kepada agama Islam tanpa sebarang kepentingan politik kepartian.

Atas teguran dan "suara"nya, Mufti Perak ni pernah dikritik oleh ramai pihak sama ada dari UMNO mahupun PAS. Harussani pernah dikritik oleh pemimpin UMNO pada isu murtad dan PAS mengecamnya apabila beliau menyuarakan tentang isu "penyatuan umat Islam di Malaysia". Pada pendapat penulis, Harussani benar-benar hebat sebagai Mufti kerana begitu teguh sekali prinsipnya yang merujuk segala permasalahan hidup kepada tunjang pegangan Islam iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Beliau berjaya membuktikan bahawa beliau melaksanakan tanggungjawabnya sebagai Sahibul Samahah untuk menyedarkan umat Islam di Perak dan umumnya di Malaysia. Beliau juga disegani kerana berani menyuarakan yang pendirian Islam mengenai yang haq dan yang batil.

Mengapakah sejak akhir-akhir ini Islam dan Institusi DiRaja menjadi bahan serangan? Siapakah yang menyerang? Apakah sebab Islam dan Raja-Raja Melayu menjadi "mangsa"? Kini muncul pihak yang tidak tahu sejarah perlembagaan, "jus soli" dan terma "social kontrak", namun berani menuntut status "bumiputera", hanya beralasan dengan "surat beranak"nya yang menunjukkan dia dilahirkan di negara ini. Muncul juga pihak yang berani menuduh Islam dan syariatnya sebagai "ekstreme". Pihak ini jelas menghina dan tidan menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara dan majoriti penduduk Malaysia. Apabila didesak untuk meminta maaf, pihak itu hanya sekadar "menarik balik" katanya, "minta maaf" tidak sekali-kali. Begitu kurang ajar sekali pihak itu. Muncul pula pihak yang menghina Raja-Raja Melayu. Bila ditanya, tidak mengaku pula! Padahal, "sahabat" se"pakatan"nya yang menulis dan mendakwa dialah yang "penulis blog yang terlampau" itu. Kurang ajar betul mereka sekarang!!!

Mengapa mereka kurang ajar begitu? Kerana Melayu kini lemah. Kerana Melayu telah berjaya dipisahkan kuasa politiknya melalui Anwar dan PAS. Terpecah tiga! Malah kewujudan pengkhianat bangsa seperti Anwar yang menyebabkan melayu semakin lemah. Si Kitul alaf baru ini meracuni minda rakyat dengan racun pidato retoriknya. Akhirnya melayu-melayu yang kurang berfikir ini "jatuh ke tangan" si pengkhianat ini. Apatah lagi Anwar disokong kuat oleh Mursyidul Am agama PAS. Apatah lagi UMNO dipimpin oleh pemimpin yang "lemah lembut", makin melampaulah UMNO diserang. Melihat keadaan Melayu yang lemah inilah, maka sesetengah pihak mula memasukkan jarum agendanya yang "melampau"!

Hakikatnya, Melayu masih "lena". Melayu yang lena ini masih nyenyak dibuai mimpi indah DAP dan Anwar. Selain dari yang "nyenyak", ada juga yang "nyanyuk". Yang "nyanyuk" ini pula menggunakan pegangan politik sebagai "agama"nya. Apa saja yang dilakukan oleh partinya dan parti sahabat-sahabatnya, semuanya baik dan menurut Islam katanya. Tapi apa saja yang dilakukan oleh UMNO walaupun benar-benar mengikut Islam, tetap si "nyanyuk" ini katakan "haram" dan "salah". "Walhalallukuuu, walharammumu". Itulah konsep "nyanyuk". Penulis tidak mahu merayu atau mencadangkan untuk pihak yang "nyanyuk" itu keluar dari "Perosak Rakyat", cuma penulis minta agar Allah berikan sedikit hidayah petunjuk yang akan menyedarkan mereka dari "nyenyak" dan "nyanyuk". Mintalah agar mereka "sedar", demi Islam, Melayu dan Tanahair kita.

Oleh kerana Melayu lemah inilah maka muncul pihak-pihak yang kurang ajar! Kalau dirujuk kepada sejarah kepimpinan sebelum-sebelum ini, ISA memainkan peranan penting dalam menangani tindakan "melampau" pihak yang tidak sedar diri ini. Contohnya seperti "Operasi Lalang". Oleh kerana pihak kerajaan ketika itu mendapat maklumat bahawa satu gerakan yang mampu menimbulkan kekacauan, huru-hara dan mengancam keselamatan rakyat dan tanahair, maka mereka-mereka yang didapati terlibat telah ditahan dibawah akta ini. Itulah penting wujudnya ISA. Tapi jangan takut pula dengan ISA, akta itu tidak tertakluk kepada mana-mana individu yang tidak mengancam keselamatan negara. Orang yang tidak bersalah tidak akan ditahan pun!

Kerajaan mempunyai beberapa "option" atau pilihan berkenaan perkara ini. Tan Sri Harussani mencadangkan agar dilucutkan kewarganegaraan. Ada juga pemimpin yang menggesa supaya di"ISA"kan sahaja. Kedua-dua cadangan ini dilihat berkesan untuk menangani pelampau. Tiada lagi "maaf" bagimu. Minta maaf berapa banyak sekalipun tidak akan dikompromi lagi. Cukup! Sebelum ini pun sudah ramai yang "melampau" dan minta maaf. Namun mereka masih mengulangi perkara yang sama.

Hakikatnya, pelampau-pelampau ini harus diberikan pengajaran yang lebih berkesan. Mana-mana individu yang pernah di"ISA"kan sebelum ini dan mengulangi perbuatan melampau mereka haruslah dibuang dari tanah tumpah darah ini. Lucutkan kewarganegaraan mereka! Ini boleh dikategorikan sebagai pelampau kelas A. Manakala mana-mana pelampau B iaitu yang belum pernah di"ISA"kan, haruslah ditahan dibawah akta tersebut dan mestilah di"brainwash" ketika berada di dalam tahanan. Jika mereka mengulangi perkara yang sama selepas menjalani tahanan ISA, maka mereka juga akan menerima nasib yang sama seperti pihak pelampau kelas A. Amacam? Setuju? Wallahuallam.

Dukeofmontecristo
Suara Politik
Taminsari

12 ulasan:

red rooster berkata...

PAS memang dah teruk!!!

Unknown berkata...

salam satu malaysia,
PAS rela dipijak kepala demi POLITIK! Memang teruk PAS dan penyokongnya. Sekali pandang memamng begitu. Tapi bila dikaji balik, itu adalah yang ditulis oleh UMNO totok yang menulis hanya berdasarkan pandangan mata kasar serta momokan akhbar arus perdana.
Saya juga akan menulis berdasarkan pemerhatian yang samalah.
Kalau diperhatikan, UMNO juga dibiarkan dipijak oleh MCA dan MIC dan lain-lain parti terutama di sabah dan sarawak. Cuba diperhalusi bebetul tuan.
Terkini dikatakan Nik Aziz benar DAP kutuk Islam. Mmg kalau sekali imbas dilihat begitu. Tapi klu dibaca betul, Nik Aziz kata, DAP dia kutuk Islam kerana pengetahuannya kurang dan akan ditarbiahkan melalui dalaman PR. Akan diberi pemahaman secara dalaman PR. Tapi UMNO, lagi teruk. Pemimpinnya (yg beragama Islam) boleh hina Islam ikut dan. Mana lebih teruk. Orang Islam Hina Islam atau Orang bukan Islam hina Islam. Tak ingat ke tentang isu janggut Nabi, isu perubatan Islam, ratu cantik, isu ppuan islam kena rotan kerana minum arak.
Lagi UMNO dipijak, cthnya: universiti ikut kaum, MCAnyer, MICnyer... sbb takut hilang pengaruh. Cuba tengok tanah-tanah rizab melayu.... sapa byk control? Ladang-ladang milik UMNO.... berapa byak terlepas ke cina... itu kalu kita nak ikut perkaumanlahkan. Tapi oleh kerana 1 malaysia, apa saja bolee.... TQ

Arif Omar berkata...

dr hassan dah telan balik segala ludah dan kahaknya. inilah pelacur islam dan pelacur politik

Unknown berkata...

SLM BRO...ARTIKEL MMG CUN ABIS!!..PAK AJIS DH GILER ISIM!..TERLEBIH AJARAN SAMPAI KPALA DIA PUN DH BUNTU X BLH BEZAKAN MANA HALAL HARAM KEHKEHKEH

Anonymous berkata...

Salam tuan blog.. itu hanya pandangan tuan blog berdasarkan pengamatan tuan blog terhadap arus perdana.. Tuan blog tidak harus menyokong media BN yang sanggup memper'guna'kan mufti dalam sesuatu isu untuk memcahbelahkan para cendekiawan islam.

Bagi saya, mufti perak ini tidak mempunyai pengamatan ilmu dalam bidang haraki yakni gerakan Islam dan berpengalaman luas ttg siasah (politik) berbanding tok guru nik aziz yang berpendidikan di Pondok Tuanguru Hj Abbas, Besut. Universiti Deoband India. Universiti Lahore Pakistan. Universiti Al Azhar. Berkelulusan Sarjana Muda bahasa Arab dan juga Sarjana Perundangan Islam..

Perjuangan PAS juga merujuk kepada al-quran dan al-hadis. Kalo dirujuk dalam kitab fiqh ad-daulah (kefahaman bernegara)karangan dr. yusuf al-qaradhawi, banyak ilmu yang kita boleh dapat.. saya harap tuan blog dapat mencari kitab ini untuk lebih memahami.. tidak salah rasanya mencari ilmu demi kebenarankan? syukran..

AntiHero berkata...

pas mmg bacul tara teloq cuma ada pungkoq yg amat digilai oleh anwar aljub
www.antihero2009.blogspot.com

torashah berkata...

Salam..

KENYATAAN Mursyidul Am Pas kelmarin mungkin boleh ditafsirkan begini: Kita bebas berkata apa sahaja jika kita jahil mengenai sesuatu perkara. Dan mungkin memang begitulah yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat itu.

Jika dibaca secara tersurat mahupun tersirat, maknanya tetap sama.Pemimpin yang digelar Tuan Guru itu mengeluarkan kenyataan mengelirukan. Tetapi ia pasti dapat diterima oleh pakatan pembangkang.

Mengelirukan kerana beliau menegaskan, tidak salah sekiranya pemimpin DAP mengeluarkan kenyataan menghina Islam. Alasannya mudah. DAP bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

"DAP kalau hina Islam pasal dia bukan Islam. Yang orang Islam tolak Islam itu lebih menghina Islam,'' tegasnya.

Jika kenyataan pembelaan oleh Nik Abdul Aziz terhadap DAP itu dijadikan pegangan, maka, maknanya kita juga boleh menghina agama lain. Jika ada yang melenting, berikan sahaja jawapan mudah. Kita jahil mengenai agama tersebut.

Sekiranya kenyataan Nik Abdul Aziz itu diterima pakai, maka "kejahilan" boleh menjadi alasan kuat untuk kita bebas menghina mana-mana agama.

Itu adalah hujah yang diberikan oleh Menteri Besar Kelantan itu ketika cuba menangkis kritikan hebat orang Melayu dan umat Islam terhadap sikap segelintir pemimpin DAP kebelakangan ini.

Bayangkan jika kenyataan tidak bertanggungjawab itu dipersetujui oleh semua orang. Soal sensitiviti akan diketepikan. Maka tidak akan ada lagi sebarang usaha untuk "menjaga hati". Kita bebas mengkritik apa sahaja walaupun sehingga ke tahap menghina.

Jika ada yang marah, jawab sahaja kita tidak faham tentang agama itu. Tidak perlu pun untuk mengeluarkan permohonan maaf.

Tetapi bayangkan sekiranya seorang pemimpin UMNO mengeluarkan kenyataan menghina agama Kristian, Buddha, Hindu atau Sikh.

Adakah Nik Abdul Aziz akan mengeluarkan kenyataan yang sama? Adakah beliau akan membela pemimpin UMNO tersebut dan memberitahu rakan satu pakatannya bahawa pemimpin UMNO itu boleh berbuat demikian kerana beliau tidak faham mengenai agama tersebut?

Adakah pembelaan itu akan dilakukan oleh Nik Abdul Aziz. Rasanya tidak mungkin. Jauh panggang dari api.

Penulis tidak faham apa sebenarnya yang dirasai oleh Nik Abdul Aziz. Adakah beliau tidak sensitif walaupun agama suci anutannya ini diperlekehkan dan dirujuk dalam ayat berbentuk makian dan carutan sekali pun? Adakah beliau tidak sedar kesan buruk yang sedang menanti?

Seperti biasa apabila timbul sesuatu isu membabitkan sensitiviti agama, Tuan Guru ini akan menempelak pemimpin UMNO. Dalam kenyataannya kelmarin, beliau menyalahkan sikap "pemimpin Islam yang menolak ajaran Islam". Dan yang dimaksudkannya itu pastinya pemimpin dari UMNO. Menurutnya sikap itu menyebabkan agama itu tercemar dan telah disalahertikan kesuciannya oleh mereka yang bukan Islam.

Tidak sedarkan beliau bahawa pemimpin yang dikatakannya menolak Islam itulah, yang kini tampil mendesak tindakan tegas agar Islam tidak lagi dihina?

Namun apakah peranan Pas dalam soal ini? Ke mana perginya ulama-ulama dalam parti itu? Adakah fenomena menjaga hati rakan satu pakatan membuatkan mereka terus menjadi seperti harimau kehilangan taring? Sampai bilakah mereka akan terus diibaratkan seperti kucing yang telah dikembiri?

Sanggupkah mereka membiarkan penghinaan itu dibuat dari semasa ke semasa tanpa berani bersuara hanya kerana ingin menjaga perpaduan di dalam pakatan?

Sampai bila lagi ulama-ulama di dalam Pas akan terus berdiam diri? Adakah menjaga hati rakan di dalam pakatan lebih penting daripada mempertahankan maruah agama?

bersambung

torashah berkata...

sambungan..

Kenapa Nik Abdul Aziz dan pemimpin Pas yang lain tidak boleh menjadi seberani Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Bukankah menegakkan kebenaran itu tuntutan agama? Jika salah perlu dikatakan salah, bukan sebaliknya. Ketepikan soal "menjaga hati", ini soal maruah Islam.

Harussani nampaknya sentiasa konsisten dalam semua kenyataannya. Tegas dan tidak pernah beralah pada desakan biar pun kedudukannya mungkin menjadi taruhan. Pastinya bagi beliau, yang penting adalah agama dan apa yang bakal dijawab olehnya di hadapan Tuhan nanti. Maka kenyataannya tidak pernah berunsur "menjaga batang leher sendiri".

Ketegasan Harussani boleh dilihat apabila beliau kelmarin menegaskan bahawa mereka yang tidak menghormati institusi raja dan agama Islam boleh keluar dari negara ini. Katanya, kedua-dua perkara termaktub di dalam Perlembagaan.

Seperti kata Harussani, setiap orang Islam wajib mempertahankan agama daripada dihina. Malah umat Islam tidak boleh menyokong penghinaan itu dengan apa pun alasan. Maka hujah bahawa orang bukan Islam boleh menghina Islam hanya kerana dia tidak memahami Islam tentu merupakan hujah yang tidak masuk akal.

Jadi, apa yang dilakukan oleh Nik Abdul Aziz untuk membetulkan keadaan ini? Beliau sekadar menegaskan Pas akan berusaha meningkatkan kefahaman DAP terhadap Islam.

Katanya, Pas sebagai rakan kepada DAP dalam pakatan pembangkang, mengambil pendekatan memberi penerangan kepada pemimpin-pemimpin parti itu supaya mereka lebih memahami Islam.

Jika kenyataan itu boleh diterima, maka maknanya Pas cuba memberi kefahaman tentang Islam kepada rakan-rakan bukan Islam di dalam pakatan dengan mendekati mereka melalui "forum, wacana dan perbincangan".

Namun rasanya Pas tidak melakukannya. Sekiranya ia mengambil pendekatan-pendekatan tersebut, sudah pasti apa yang dilakukan oleh Pas itu telah menemui kegagalan. Bayangkan pakatan Pas dengan PKR dan DAP telah pun dijalin sejak sekian lama.

Adakah tempoh tersebut masih belum cukup untuk Pas memahamkan pemimpin DAP mengenai Islam?

Atau mungkinkah pendekatan Pas itu tidak mendapat sambutan? Maka, rakan-rakan di dalam pakatan itu masih terus jahil tentang Islam dan akhirnya bebas menghina Islam hanya semata-mata kerana mereka 'tidak faham'.

Sepatutnya Nik Abdul Aziz telah memberitahu rakan-rakan di dalam pakatan bahawa lebih baik untuk mereka berdiam diri sekiranya mereka tidak arif mengenai Islam.

Tuan Guru ini sepatutnya memberitahu rakan-rakannya bahawa sikap bodoh sombong tidak menguntungkan sesiapa.

Namun nampaknya Nik Abdul Aziz dan Pas gagal berbuat demikian. Mungkin mereka tidak berani bersuara kerana bimbang tidak dapat merasai kuasa yang dijanjikan oleh DAP dan PKR.

Jadi, apa lagi yang boleh diharapkan daripada Mursyidul Am Pas ini jika beliau menganggap isu serangan terhadap Islam hanya melibatkan serangan ke atas kerajaan yang ditunjangi oleh UMNO.

Beliau sendiripun sejak awal-awal lagi telah menyatakan keengganan untuk campur tangan dalam isu kontroversi rakan-rakan sepakatannya sama ada di Selangor mahu pun di Pulau Pinang.

Mungkin umat Islam dan rumpun Melayu yang tercalar hati akibat penghinaan oleh segelintir pemimpin DAP ini hanya boleh mengharap tindakan undang-undang seperti yang disyorkan oleh Polis Diraja Malaysia.

Apa yang pasti, kita tidak lagi memerlukan permohonan maaf kerana ia pasti akan berulang jika tiada tindakan tegas dikenakan ke atas puak-puak yang biadap terhadap Islam ini.

Salam perjuangan

torashah berkata...

Pas halalkan tindakan DAP ...

Pas terpaksa membisu apabila pemimpin DAP menghina Islam demi menjaga hubungan mereka dalam pakatan pembangkang, kata Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu dengan sinis berkata, apabila seseorang mahu berkawan, mereka mestilah mencari alasan untuk menghalalkan tindakan rakan mereka.

"Datuk Nik Aziz Nik Mat kata tidak apa kerana dia (DAP) bukan orang Islam, jadi orang bukan Islam boleh hina Islam dan hanya orang Islam yang tak boleh hina.

"Kalau kita nak berkawan dengan orang, kita kena cari alasanlah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pameran 1Malaysia Lat di Bangsar Shopping Centre di sini hari ini.

Kelmarin, Nik Aziz tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana beranggapan parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

Beliau yang juga Mursyidul Am Pas sebaliknya menyalahkan sikap pemimpin Islam yang menolak ajaran Islam sehingga agama itu tercemar dan telah disalah ertikan kesuciannya oleh mereka yang bukan Islam.

torashah berkata...

Forum Penyelarasan Umat (Forum) terus mendesak Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi meminta maaf berhubung kenyataannya mengaitkan syariah Islam dan Jemaah Islah Malaysia (JIM) sebagai ekstremis.

Ahli Jawatankuasa Forum, Muhammad Hafiz Nordin berkata, pihaknya amat kesal kerana Ooi terus bersikap angkuh dan enggan mengakui kesalahannya yang menyinggung perasaan umat Islam.

''Kami kesal kerana beliau enggan meminta maaf sebaliknya cuba mengelak dengan isu ini. Penarikan kenyataannya tanpa permohonan maaf menggambarkan seolah-olah tidak mahu mengakui kesilapannya," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini

Pada 2 Ogos lalu, dalam kenyataannya kepada sebuah akhbar berbahasa Inggeris, Ooi mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme

Ooi juga mendakwa Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Mohd. Razali Abdullah yang juga ahli JIM mempunyai misi membentuk Malaysia sebagai negara yang akan menerima pakai undang-undang syariah sepenuhnya menjelang 2020 hanya kerana menjadi ahli JIM.

Tindakan Ooi itu menyebabkan pelbagai pihak menghantar memorandum mendesak beliau meletak jawatan dan meminta maaf.

Bagaimanapun, pada 9 Ogos lalu Ketua Staff Pejabat Ketua Menteri, Lim Guan Eng itu dalam sidang akhbarnya tetap dengan pendiriannya tidak akan meminta maaf, sebaliknya beliau hanya mahu menarik balik kenyataannya itu.

Menurut Ooi, tindakannya untuk menarik balik kenyataannya itu juga atas nasihat daripada Guan Eng yang mahu dia bertindak demikian.

torashah berkata...

Tindakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mempertahankan DAP yang menghina Islam dikhuatiri akan membuka ruang yang lebih luas kepada orang bukan Islam untuk terus mempersenda kesucian agama itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, Menteri Besar Kelantan itu sepatutnya menasihati ahli-ahli DAP supaya berhati-hati bercakap mengenai Islam.

Bagaimanapun, apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila tindakan Nik Aziz itu mendedahkan lagi agama Islam kepada penghinaan dan cacian oleh mereka yang tidak memahami ajaran agama tersebut.

"Walaupun ahli-ahli DAP tidak memahami Islam tetapi mereka tidak boleh sewenang-wenangnya mencaci dan menghina Islam.

"Orang Melayu dan Islam sendiri pun ramai yang tidak memahami agama Hindu, Kristian dan Buddha tetapi kita tidak pernah mencaci dan menghina agama tersebut.

"Sebaliknya kita bersikap toleransi dan menghormati hak serta kebebasan mereka untuk beragama, malah dalam Islam sendiri kita dilarang untuk menghina agama yang bukan Islam," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Shahirudin, disebabkan kepentingan politik, Mursyidul Am Pas itu sanggup mempertahankan orang yang menghina dan mencaci Islam.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pahang, Abu Jimi Samat menegaskan, tindakan Nik Aziz itu tidak mencerminkan kewibawaan beliau sebagai ulama dan pemimpin Islam.

"Alasan itu tidak dapat diterima kerana kalau mereka jahil, mereka boleh merujuk kepada Pas dan Nik Aziz sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh mengguris perasaan dan hati umat Islam,'' katanya.

torashah berkata...

Nik Aziz liabiliti Pas?

Kenyataan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat bahawa DAP boleh menghina Islam, mengundang bantahan pelbagai pihak dari kalangan orang Islam.

Setelah dikritik hebat kerana menentang perbincangan idea kerajaan perpaduan dan menghina UMNO (“pergi jahanam dengan UMNO” dan “UMNO lebih buruk daripada komunis”), sekali lagi masyarakat Islam membidas Menteri Besar Kelantan itu.

Rumusan yang dibuat oleh kalangan orang Islam ialah Nik Aziz tidak lagi boleh menjadi sandaran dalam menjaga kesucian agama Islam serta perpaduan ummah.

Kenyataan beliau lebih menjurus menjaga kepentingan politik dan bukan kepentingan Islam. Sudah menjadi bahan sinikal termasuk di kalangan ahli Pas, Nik Aziz dikatakan rela mengutamakan kepentingan DAP daripada menjaga kepentingan Islam. DAP dulu, Islam kemudian.

Sebab itu, tiada pemimpin Pas tampil mempertahankan kenyataan beliau kerana sedar apa yang dinyatakan oleh Nik Aziz berhubung isu itu adalah salah. Awang turut menerima panggilan daripada seorang profesional yang menjadi aktivis Pas bahawa komen Nik Aziz dikhuatiri menjadi liabiliti kepada parti itu.

“Kami tidak mahu Tok Guru dilihat membawa malu kepada Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Ayah Pin (pengamal ajaran sesat yang sedang diburu pihak berkuasa),” katanya lagi.

Lalu aktivis itu menyatakan kenyataan Nik Aziz tidak mencerminkan pemikiran seluruh pemimpin dan ahli parti itu. Katanya, Nik Aziz juga manusia biasa dan tidak terlepas daripada kesilapan. Dari satu segi Awang setuju. Tetapi persoalannya sudah terlalu banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang dikhuatiri boleh membawa mudarat kepada umat Islam dan kesucian agama.

Adakalanya Awang pelik hujah Nik Aziz selalu berbelit-belit dan tidak konsisten, dulu haram sekarang tidak. Dulu kafir tetapi kini sahabat politik. Bukan Islam luar negara tidak boleh hina Islam, anehnya DAP boleh. Memang banyak kenyataannya yang meragukan termasuk boleh bekerjasama dengan syaitan dan memperlekehkan sesama orang Islam. Sesungguhnya umat Islam mengharapkan walaupun Tok Guru adalah orang politik tetapi dapat mempertahankan kepentingan Islam mengatasi pertimbangan politik. Itulah yang dibuktikan oleh Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baru (PKR) Zulkifli Nordin, yang tidak gentar mendahulukan kepentingan Islam. Beberapa pemimpin Pas yang lain juga setidak-tidaknya berdiam dan tidak akan menyokong DAP jika menghina Islam.

Persoalannya sekarang adalah dibimbangkan , lagi banyak Nik Aziz bersuara makin banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang bukan sahaja merugikan umat Islam malah juga Pas. Mungkinkan beliau perlu berdiam untuk menyelamatkan imej Pas?