Jumaat, Ogos 14, 2009

Melayu perlu bangkit!

Dilema Melayu dalam perbezaan wadah dan perbezaan politik, Melayu perlu bangkit dengan segera untuk mengekalkan kestabilan politik. Mula mempersoalkan tindakan rakus dan kurang ajar kepimpinan bangsa lain yang mahu menjadi juara di mata bangsa mereka kerana politik - kerana mahu tempat dan mahu dihormati. Ini semua kerana kita terlampau bertolak ansur sehingga apabila kita di tolak kita sedikit demi sedikit beransur. Tindakan mempersoalkan ketuanan Melayu adalah tindakan kurang ajar yang sepatutnya tidak hadir dalam kepimpinan BN sendiri. Kepimpinan BN tidak pernah memberitahu kaum pimpinan mereka mengenai Jus Soli dan mengenai kehadiran mereka yang diterima oleh orang Melayu. Ceritakan pada kaum mereka apa makna ketuanan Melayu dan kenapa ketuanan Melayu. Dari mana asal konsep ketuanan dan perlu di ingat antara raja Melayu dan rakyat Melayu juga ada konsep ketuanan. Sudahlah mereka tidak menceritakan perkara sebenar mengenai konsep ketuanan dan hak keistimewaan orang Melayu mereka hadir pula menuntut dan menggesa agar ketuanan di hapuskan.

Sikap kurang ajar mereka hari ini sudah melampau batasan yang sepatutnya ada. Tuntutan demi tuntutan dan kalau kita lihat sepanjang kehadiran mereka di negara yang dikenali sebelum ini dengan Tanah Melayu - tuntutan mereka sudah ada. Mereka sudah menuntut sejak tahun 1930an lagi. Mereka menuntut hak untuk kawasan - menuntut negara ini kerana kononnya mereka yang melaksanakan kemajuan dalam negara ini. Ini sudah sejak sekian lama berlaku. Kita perlu sedarkan kepada mereka bahawa mereka harus menghentikan perjuangan menuntut agar apa yang ada pada Melayu di lucutkan kerana tindakan mereka sedikit demi sedikit akan menyemarakkan perjuangan bangsa Melayu dan sekiranya ini berlaku maka yang akan rugi adalah negara kita.

Melayu sehingga ini tidak pernah menyuarakan tuntutan yang melampau sungguhpun ketuanan sebenarnya di pegang oleh mereka. Tidak ada tindakan mereka yang menyebabkan mereka tidak dibenarkan berniaga. Kita tidak menuntut kerana toleransi kita dan kepercayaan kita pada demokrasi dan hak mereka sebagai warga negara . Kita tidak menghalang mereka dari menjadi orang tengah dan mengaut untung berlebihan dari perniagaan peruncitan yang di dominasi oleh kaum mereka. Kita tidak pernah menyelongkar siapa monopoli pengedar dan pembekal untuk pasar raya utama negara ini seperti Giant dan Hyermarket yang lain. Kenapa tidak kita lakukan - susahkan mereka dengan permit tertentu kerana kuasa di tangan kita. Kenapa kita tidak lumpuhkan industri pembekalan ayam dan lain-lain bahan makanan dengan menyusahkan mereka dari segi mendapat bekalan.

Hatta, kita tidak menghalang mereka menternak babi sungguhpun agama kita meletakkan babi sebagai binatang haram untuk dimakan. Kenapa kita tidak melaksanakan - kuasa politik menyekat aliran ekonomi - membuat penentuan agar ekonomi mereka terbantut. Kenapa tidak kita halang perkembangan perniagaan mereka. Kita ada peruntukkan untuk bumiputera dan peruntukkan 30% itu sudah cukup menunjukkan bahawa yang di tuntut bukan ketuanan tetapi masih lagi peratus hamba ( moden) di negara kita ini.

Melayu sepatutnya sudah mual dengan kenyataan kepimpinan Cina khususnya yang semakin kurang ajar - semakin biadab. Ini bukan perkara baru. Kalau di lihat tuntutan ini sudah berzaman dan tuntutan ini tidak pernah kendur-kendur. Dari sikap kurang ajar mereka menuntut negara ini sehingga hari ini berani pula mempersoalkan asal usul orang Melayu.

Sudah sampai masa kita Melayu bersatu - memastikan bukan sahaja kaum lain faham tetapi kepimpinan kaum lain diajar untuk tidak lagi berani dan angkuh bersuara. Ini kalau diambil sebagai satu nota positif - akan menyelamatkan kedudukan sosiopolitik negara ini dan akan menjana keamanan. Namun kalau diambil secara negatif - tangkap sahaja pejuang Melayu dan biarkan pejuang Cina bebas kerana konon mahu menjaga hati dan perasaan kaum lain sedangkan sensitiviti kaum Melayu di sepak terajang.

Suara Politik
Taminsari

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM BRO..SEGELINTIR MELAYU MASIH X FHM2 APA ITU PERPADUAN. ERTI PERPADUAN PUN DIORANG PANDANG SINIS!. TAPI KALAU PSL MEMFITNAH MMG DIORANG PAKAR! LEBIH2 LAGI MEREKA YG JADI BATU API ATAU YG ANTI MELAYU ATAU MELAYU MKN MELAYU!..JAHANAMM ORG MELAYU MCM NI! ADOIYAIII

Detguaq berkata...

Salam Bro,

Mohon di angkat penulisan untuk dimuatkan dalam blog hamba yang bertaraf kampungan.

Cina dan India wajib ditunjukkan dengan jelas titik noktah dan sempadan yang tak patut dilangkahi selaras dengan perlembagaan.

torashah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
torashah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Taminsari berkata...

Salam..

Apabila Perlembagaan Persekutuan tidak dipatuhi

DUA minggu lagi semua warga Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan (dulu disebut Hari Kebangsaan) ke-52. Ketika menyambut kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957, jangan lupa hanya 11 negeri sahaja di Semenanjung Tanah Melayu yang diisytiharkan merdeka.

Pada masa itu negara kita bernama Persekutuan Tanah Melayu dan Malaya dalam bahasa Inggeris. Lidah penjajah Inggeris tidak boleh menyebut Melayu seperti juga mereka tidak boleh menyebut Mesir lalu dipanggil Egypt.

Apabila Sabah, Sarawak dan Singapura menyertai kita dan merdeka pada 31 Ogos 1963, barulah negara ini bernama Persekutuan Malaysia. Tetapi perkara penting yang mengiringi kemerdekaan negara kita ialah Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Ia adalah undang-undang negara kita yang patut dipatuhi.

Bukan mudah menggubal undang-undang yang begitu 'cantik' dan boleh diguna pakai dalam negara berbilang bangsa ini.

Di dalam Perlembagaan Persekutuan itu, hampir semua perkara berhubung pembentukan negara bangsa ini disentuh.

Selama 50 tahun, semua kaum berpegang teguh pada Perkara-perkara dalam Perlembagaan Persekutuan. Walaupun ada cubaan untuk meminda, ia hanya berjaya dalam perkara-perkara tertentu sahaja. Semua ini berlaku kerana selama 50 tahun negara ini diperintah oleh kerajaan Perikatan dan kemudian Barisan Nasional (BN).

Namun sekarang, apabila PKR, DAP dan Pas berjaya memecahkan tradisi majoriti dua pertiga di Parlimen, maka suara dan percubaan dilakukan untuk menggasak perkara-perkara sensitif dalam Perlembagaan.

Selepas Pilihan Raya Umum ke-12, bermakna 18 bulan cerita mengasak-asak isu sensitif seperti dalam Perkara 3 (Islam agama rasmi), Perkara 5 (Kebebasan diri), Perkara 10 (Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuh persatuan), Perkara 11 (Kebebasan agama), Perkara 12 (Hak-hak berkenaan pelajaran), Perkara 38 (Majlis Raja-Raja), Perkara 70 (Keutamaan Raja dan Yang Dipertua Negeri).

Selain itu ada yang masih tidak faham-faham tentang Perkara 72 (Keistimewaan Dewan Negeri), Perkara 89 (Tanah rizab orang Melayu), Perkara 90 (Peruntukan khas mengenai tanah adat di Negeri Sembilan, Melaka dan tanah pegangan orang Melayu di Terengganu).

Malah isu-isu yang kerap dijadikan pertikaian oleh pemimpin dan rakyat negara ini ialah Perkara 152 (Bahasa Kebangsaan), Perkara 153 (Hak istimewa orang Melayu).

bersambung..

Taminsari berkata...

sambungan..

Setelah sekian lama isu-isu dalam perkara-perkara Perlembagaan di atas dimainkan, ternampak trend yang cuba mempertikaikan Perkara 181 (Pengecualian bagi Kedaulatan Raja-raja) dan Perkara 183 (Tiada tindakan yang boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja kecuali dengan keizinan negara).

Lebih 50 tahun, semua masyarakat berbilang kaum hidup dengan aman damai, tetapi selepas tsunami politik 18 bulan lalu itu, semua berubah.

Satu demi satu perkara dalam Perlembagaan Persekutuan ditekan dan mahu diubah. Hakikat yang mula dilupakan ialah Perlembagaan bukan sahaja menjaga dan memelihara hak-hak orang Melayu tetapi juga bukan Melayu.

Kita hairan kenapa kelebihan orang Melayu sahaja yang diperkatakan, bagaimana tentang keciciran dan kemunduran Melayu dan Bumiputera dalam ekonomi.

Bukan Melayu hendak semua sama rata atas prinsip hak asasi tetapi lupa keadilan kepada masyarakat Melayu dan Bumiputera yang menjadi majoriti.

Kita tidak mahu kerajaan pimpinan Melayu diasak-asak dan akhirnya mengalah. Kita tak benarkan orang Melayu terpedaya dengan konsep sama rata.

Kita mahu orang Melayu bangkit bersuara dan sedarkan rakan daripada kaum lain supaya faham akan kedudukan negara.

Jangan dibiarkan tiang seri negara dibiarkan dihina tanpa ada rasa kesal di jiwa orang Melayu.

Jika kita ikut dan patuhi perkara-perkara dalam Perlembagaan Persekutuan, tidak layak disebut pun perkataan kaum Cina dan India selepas kaum Melayu dalam penulisan atau ucapan.

Dalam Perlembagaan tidak disebut pun kedudukan kaum Cina dan India. Definisi bangsa Malaysia yang disebut ialah Orang Asli, Melayu dan Bumiputera Sabah, Bumiputera Sarawak dan kaum-kaum lain.

Begitu juga kalau diikut Perlembagaan, tidak dibenarkan penubuhan sekolah jenis kebangsaan Cina atau sekolah jenis kebangsaan Tamil.

Tetapi atas semangat perkongsian kuasa dan tolak ansur demi memelihara perpaduan antara kaum, maka semua yang 'tersasar' daripada Perlembagaan tidak diambil tindakan.

Tetapi sekarang, perkara yang kita bertolak ansur itu mahu terus dipertahankan dan yang hak milik pribumi pula mahu dikikis dan dihapuskan. Adilkah?

Salam perjuangan

Taminsari berkata...

Salam..

Terima kasih Bro Jefry diatas ulasan yang diberikan. Teruskan perjuangan demi mempertahankan kedudukan Melayu dan tanahair tercinta ini. Kepada Sdr.Detguaq, silakan. Tiada masalah demi perjuangan orang Melayu.

Salam perjuangan