Ahad, April 05, 2009

Nik Aziz Sahaja Yang Layak Memimpin!

Kalau kita semua masih ingat tentang Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat pernah berkata bahawa dialah yang paling layak memimpin negara ini kerana pendidikannya yang merangkumi bidang tauhid, tasauf dan fikah. Ini menjadikannya seorang yang beriman, senang dengan isu-isu falsafah dan undang-undang Islam.

Pendek kata, Nik Aziz adalah seorang ulama, iaitu seorang yang telah menjalani pendidikan mendalam di bidang agama. Untuk mengukuhkan lagi pendapatnya ini, dia dilaporkan telah berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah ulama yang pertama. Tetapi, Nabi Muhammad s.a.w adalah seorang yang paling istimewa kerana baginda dipilih Allah untuk membawa perutusan-Nya kepada manusia sejagat.

Nabi junjungan kita itu adalah perantaraan dan melalui baginda wahyu-Allah disampaikan. Inilah mengapa al-Quran, dimana di dalamnya segala wahyu ini dijilidkan, disanjung sebagai kitab yang paling suci oleh umat Islam. Oleh yang demikian, mengapakah Mursyidul Am Pas ini menyamakan Nabi Muhammad s.a.w dengan seorang ulama? Bolehkah kita membuat rumusan bahawa para ulama sekarang menganggap diri mereka setaraf dengan Rasulullah?

Pas telah bersusah payah membina imej Nik Aziz untuk menjadikannya satu mitos yang mempunyai sifat seolah-olah ajaib. Mereka yang termakan dengan usaha Pas ini bukan sahaja memandang Nik Aziz sebagai seorang guru tetapi juga seorang “ Wali Allah ” yang mampu menyembuhkan penyakit mereka. Rawatan yang diberikannya tidak sama seperti yang diberikan oleh seorang doktor. Kuasanya menyembuhkan penyakit ini dianggap ajaib.

Memandangkan hal sebegini, bolehkah kita memutuskan bahawa Nik Aziz sendiri telah termakan dengan propaganda dan putar belit partinya? Maklumlah dia juga manusia biasa seperti kita semua dan sama seperti kita, dia juga mudah termakan dengan puji-pujian. Namun begitu apa yang lebih penting adalah pendapat yang dipegangnya mengenai kebolehan istimewa yang ada pada para ulama, bahawasanya merekalah paling layak memimpin sebuah negara bangsa moden.

Adakah mungkin mereka yang terlatih hanya di bidang agama sahaja benar-benar mampu menangani pelbagai masalah pembangunan baik sosial mahupun ekonomi dalam dunia yang semakin global? Bolehkah solat hajat saja seperti yang dilakukan oleh Pas di Kelantan dalam usaha mereka untuk terus memegang kuasa di situ, menentukan kewibawaan ekonomi negara dan keutuhan politik kita? Islam tidak boleh diguna sebagai alasan untuk kelumpuhan Pas sebagai pemerintah.

Falsafah Islam yang bersifat sejagat seperti yang terdapat di dalam al-Quran menjadi pemangkin kepada satu sistem yang mampu mengatasi segala cabaran ang timbul dalam zaman moden ini.

Islam menyeru supaya kita menghormati semua bangsa dan interaksi di arena antara bangsa atau kaum di dunia ini berlandaskan segala yang membina dan bukan yang membinasakan. Ini jelas menunjukkan bahawa Islam tidak memerintahkan supaya rupa bentuk sesebuah masyarakat itu semestinya serumpun dan ia juga mengalu-alukan globalisasi dalam erti kata sebenar.

Kecenderungan terhadap musyawarah sebagai satu institusi permuafakatan yang tidak ubah sama seperti apa yang terdapat dalam sesebuah demokrasi, meletakkan Islam jauh di hadapan sekularisme cetusan zaman Kesedaran Eropah.
Kecekapan ekonomi setiap individu sebagai tunjang kehidupan manusia juga dituntut oleh Allah. Bukankah Islam merupakan agama tunggal dalam tradisi monotheisme yang tidak mempunyai hari rehat, yakni Sabbath?

Mencari rezeki secara halal tidak boleh dipisahkan dari iman. Ini sudah tentu memberi Islam kelebihan dari segi cara hidup zaman kini di mana ekonomi adalah tulang belakang setiap ummah. Dan, apabila sistem keadilannya lebih suka melihat keadaan di mana seorang bersalah terlepas dari kehakiman supaya yang tidak bersalah pun tidak akan menanggung keazaban kesilapan pengadilan, ini tidak syak lagi meletakkan Islam pada tahap moral yang paling tinggi sekali berbanding dengan sistem-sistem keadilan lain.

Rasulullah s.a.w memanglah seorang pemimpin yang agung. Di bawah baginda Islam telah berkembang dan selepasnya pula meluas ke seluruh dunia. Tetapi adalah lebih arif jika kita mengingati bahawa baginda tidak menghabiskan masa baginda terperosok di menara gading mengharungi segala teks baik suci mahu pun tidak, asyik cuba menghafal segala yang dibaca.

Sebaliknya sebagai seorang anak yatim baginda telah terpaksa bekerja dari kecil lagi, sebagai gembala. Kemudian baginda telah diamanahkan oleh isteri baginda, Siti Khadijah r.a untuk mengepalai rombongan dagangannya. Baginda telah melalui jalanan pedagang di Semenanjung Arab yang pada masa itu adalah berbahaya. Baginda tidak syak lagi tidak pernah lari daripada kebenaran yang berakar umbi di alam zahir ini. Namun demikian jiwan baginda tidak pernah tercemar dengan segala dakyah kehidupan duniawi. Sebaliknya baginda begitu merendah diri hingga langsung tidak terlintas dalam fikirannya kemungkinan dipilih menjadi seorang Rasul.

Malangnya Nik Aziz bukan sahaja tidak mempunyai kewibawaan memimpin dari segi ekonomi, sosial dan politik, dia juga sekarang ini nampaknya seolah-olah sudah hilang sifat merendah diri. Prestasinya yang paling menyedihkan sebagai Menteri Besar langsung tidak mencerminkan dakwaan bahawa dialah yang paling cekap memimpin.
Sudah lebih 18 tahun Nik Aziz mengepalai kerajaan Kelantan.

Kemampuannya yang dilaung-laungkan itu jelas terbukti tidak benar jika ekonomi negeri itu yang sudah lumpuh diambil sebagai contoh. Paling sedih lagi jika kita lihat dari segi di mana di kalangan orang Melayu, orang Kelantanlah yang memang mashyur dengan kebolehan berniaga mereka. Keadaan ini diburukkan lagi oleh penghijrahan keluar rakyat Kelantan ke kawasan-kawasan bandar untuk mencari peluang kerja dan berniaga. Sementara itu Kelantan dibiarkan terbiar, merana di bawah pembangunan tidak terancang.

Memang diakui bahawa Kerajaan Persekutuan juga patut dipersalahkan. Tetapi jika dakwaan terutamanya yang dibuat oleh Nik Aziz itu benar, bahawa para ulama memang dididik dalam ilmu memerintah, apakah sangat rintangan yang mampu dilontarkan oleh pemimpin Persekutuan yang dituduh tidak cekap.

Tidakkah tepat kalau rakyat menganggap mereka yang mengakui dirinya paling cekap memimpin itu mampu mengatasi segala rintangan dan dengan itu mengaibkan para menteri kabinet yang terdiri daripada doktor, peguam, pakar ekonomi dan lain-lain yang berpendidikan sempit ini? Nampaknya, tidak. Tahap kemiskinan di Kelantan yang semakin bertambah jelas membayangkan kegagalan Pas sebagai pemerintah.

Jika diterima sekalipun dakwaan bahawa Kelantan dibiar kebuluran tanpa pembiayaan Persekutuan, tidaklah mungkin negeri ini berkembang sekurang-kurangnya dari segi social? Mengapa tidak berlaku inovasi yang mampu merintis jalan timbul daripada usaha pemerintahan mereka yang paling cekap memerintah ini? Al-Quran adalah sumber dari mana timbulnya teori masyarakat paling sempurna. Ia memetakan jalanan organisasi satu bentuk sosial makmur yang berlandaskan sifat-sifat penyayang, pemurah dan setiakawan sebagi ibadat.

Bagaimanakah mungkin sekumpulan ulama yang terlatih dalam seni kepimpinan, kononnya menurut lunas-lunas al-Quran, tidak dapat menggunakan pendidikan istimewa mereka ini untuk mewujudkan satu masyarakat Islam yang sesungguhnya Muslim?
Dari segi politiknya pula rekod Pas sememangnya menyedihkan. Berulang kali pemimpin Pas tersilap kata, dan mengatakan bahawa Tuhan mencarut dalam al-Quran, satu kenyataan yang menghina Tuhan dan Islam, hinggalah menyamakan ulama dengan Nabi Muhammad s.a.w. dan membenarkan puak Kristian menggunakan khalimah Allah dan bahasa Malaysia dalam lenerbitan buletin gereja?

Mengapakah terdapat jurang perbezaan yang sebegini besar di antara lunas-lunas al-Quran dan prestasi Pas sebagai kerajaan? Dari teladan Pas, kesimpulannya bahawa bidang ilmu yang didakwa berupaya mendidik para pelajarnya dengan ilmu seni memerintah yang luas lagi mendalam, sebenarnya tidak mengandungi sukatan pelajaran yang telah berkembang menurut peredaran zaman. Oleh yang demikian besar kemungkinan bahawa para ulama adalah mangsa pendidikan yang ketinggalan zaman.

Suara Politik
Taminsari

6 ulasan:

TAAVEEKUN PERAK berkata...

YA ALLAH YA TUHAN KAMI
AMPUNKAN DOSA PAS DAN PKR
JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
JANGANLAH KAU PERCIKKAN MEREKA DENGAN ULAR BESAR
JANGANLAH KAU LIBAS MEREKA DENGAN RANTAI BERAPI
JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
MEREKA ITU BODOH DAN SOMBONG DI DUNIA
MEREKA MENJUAL AGAMA MU MENGIKUT SUKA HATI MEREKA
JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
MEREKA MENJUAL 'ALLAH' DEMI MENGEJAR PANGKAT DUNIA
DIA YANG AKU MAKSUDKAN KHALID SAMAD DAN ANWAR DURJANA
AMPUNKAN DOSA MEREKA
JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR

Jumayatara berkata...

hang bagi 1001 sebab kenapa perlu tolak calon PAS...BN tetap kalah.

Ir Nizar bukan setakat calon PAS tapi mewakili PAKATAN

Dulu masa PAKATAN pandai merangkak, BN hampir tumpang dalam PRU 13, sekarang PAKATAN dah pandai berjalan.

BN kalah.... mereka dah tahu, cuma melayu bodoh macam hang masih melalak kat blog...

Bodoh punya melayu!


No to oral sex. Hormati isteri anda

guab0tak_ berkata...

-pemilik bl0g jgn marahkan TOK MUDIM.
-beliau hanya se0rang tok mudim..
-beliau manusia yg x berketurunan..
-beliau hanya melihat 'anu' setiap hari...

-jadi pemikiran beliau pon spt 'anu' juga..
-bersabarlah dgn manusia yg x berketurunan spt TOK MUDIM..
-kerana manusia berketurunan 'tidak menghina BANGSA' nya sendiri..
-manusia berketurunan melindungi bangsa...

Unknown berkata...

Kehkehkeh guab0tak........ betulllll !!!!!!!!!!

Z-MAY berkata...

... dan maka dialah juga yg layak keluarkan dar mulutnya yang karut-marut-carut....

MUHAMMAD FADHLI B. MOHD DIAH... berkata...

em...saudara Belantan, manusia dihormati kerana kata-katanya yang benar dan dia perlu bertanggungjawab dengan kata-katanya dihadapan Allah nanti..sebelum bertanggungjawab dihadapan Allah, cuba bertanggungjawab ngan pembaca dulu..cuba bagi bukti apa yang TGNA cakap sampai dia samakan dengan Rasulullah?bila dan di mana?ada keratan akhbar ker?kalau tidak, cemuhan dan fitnah ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.