Khamis, April 30, 2009

Artikel Pilihan : Anwar " Hero " dakwa Malaysia halang pluralisme agama!

Anwar berceramah di the Regional Outlook Forum di Singapura yang dikendalikan oleh the Institute of South East Asian Studies. Katanya Islam lebih sesuai dengan demokrasi dan menuduh Malaysia di bawah Abdulah Badawi ketika itu mengamalkan Islam Puritanisme yang menghalang pluralisme.

Pemimpin pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim berkata keharmonian pelbagai kaum di negaranya berada di tahap kritikan kerana ancaman puritanisme Islam (Fahaman yang mementingkan tatasusila dan agama) yang telah merosakkan hak-hak perlembagaan penganut agama lain di dalam negara yang mempunyai majoriti Muslim di Asia Tenggara.

Dalam ucapan terbarunya di forum serantau di Singapura, Anwar juga menyatakan bahawa kerajaan Malaysia telah menggunakan puritanisme Islam untuk memenangi undi dalam pilihan raya umum yang dijangkakan akan diadakan selepas ini pada 2008.

"Isu sebenar, saya akan menggambarkan sebagai puritanisme Islam yang ditaja oleh negara ini mengundang lebih banyak sentimen perkauman keagamaan," Anwar memberitahu dalam satu perhimpunan di Institute of Southeast Asian Studies (Institut Kajian Asia Tenggara), Singapura.

"Ini adalah sejenis teologi yang membawa kepada penolakan kebebasan berperlembagaan agama lain."

Lebih kurang 60 peratus daripada 25 juta populasi Malaysia adalah Muslim. Penganut Kristian dan Buddha, yang kebanyakannya daripada masyarakat Cina menjadi minoriti daripada negara tersebut, mewakili 25 peratus populasi, dan Hindu yang berasal daripada negara India mewakili lebih kurang 10 peratus.

Keharmonian kaum di antara etnik- etnik di Malaysia dan kumpulan agama telah mula menunjukkan beberapa ketegangan memandangkan kumpulan minoriti telah membuat aduan tentang hak mereka telah dicabuli berkenaan keputusan mahkamah dan dasar- dasar kerajaan yang memihak kepada Muslim.

Pada awal Januari lalu, kerajaan Malaysia telah mengharamkan kumpulan minoriti daripada menggunakan perkataan ‘Allah’ dalam penerbitan untuk menerangkan tentang Tuhan kepada kepercayaan agama bukan Muslim. Anwar menyatakan pengharaman ini merupakan ‘kekarutan yang tidak masuk akal’

"Pada hari ini, kesemua rasa hati yang meliputi perkara ini di bawah ancaman yang serius," katanya. "saya yakin, ramai Muslim Malaysia juga, secara adilnya berasa terkejut dengan tindakan yang ditunjukkan itu sebagai berfikiran sempit dan tiada toleransi."

Anwar adalah bekas menteri kerajaan yang telah dipersiapkan untuk memimpin Malaysia, tetapi telah dipecat pada 1998 oleh Perdana Menteri ketika itu Mahathir Mohamad di atas tuduhan rasuah dan liwat. Anwar menafikan sebarang kesalahannya dan menyatakan tuduhan tersebut telah direka-reka oleh Mahathir yang telah mula melihatnya sebagai satu ancaman politik. Dia telah dibebaskan daripada tuduhan liwat pada 2004 oleh Mahkamah Tinggi Malaysia.

Satu larangan terhadap Anwar telah dikeluarkan , melarangnya daripada memegang jawatan awam atau bertanding dalam pilihan raya umum kerana sabitan untuk rasuah akan berakhir pada April 2008.

[Ecumenical News International - ENI ditaja bersama oleh World Council of Churches (Majlis Gereja Sedunia), the Lutheran World Federation (Persekutuan Lutheran Sedunia), the World Alliance of Reformed Churches (Pakatan Sedunia Gereja Pembaharuan), dan the Conference of European Churches (Persidangan Gereja Eropah)].

Anwar, agen Amerika yang sibuk

Dulu ketika dibebaskan dari penjara Sungai Buloh, Anwar beritahu rakyat Malaysia bahawa dia terpaksa "mencari rezeki" di Amerika kerana tiada peluang "mencari rezeki" di Malaysia. Maka berhijrahlah Anwar ke Amerika yang mendakwa dirinya mencari rezeki sebagai pensyarah pelawat universiti (John Hopkin dan Georgtown). Anwar menetap di Amerika selama dua tahun (2005-2007).

Sekembalinya Anwar ke tanah air pada akhir 2007, dia membawa wang yang banyak. Anak-anaknya semuanya dihantar ke Amerika untuk menyambung pelajaran. Rumahnya di Damasara telah dijual dan dibeli rumah baru yang lebih besar di Bukit Segambut bernilai puluhan juta.

Hanya dua tahun berkelana di Amerika mampu membina rumah semewah itu. Itu yang ditunjukkan kepada kita. Dari segi kemewahan rumah, yang tidak ditunjuk, masih banyak lagi.

Pegawai khas Anwar pun ramai, selain Nurul Izzah Anwar, Nik Nazmi Nik Ahmad, Nathaeil Tan, Rahimi Osman, Sim Tze Tzi dan lain lain lagi. Dari mana Anwar dapat duit membayar seramai pegawai khas itu ?

Itu belum kira pegawai khas kepada pegawai khas, Saiful Bukhari Azlan.

Saiful diberi pula kondominium mewah di Unit 1151 of Kondominium Desa Damansara dengan kemudahan seperti sauna, kolam renang, gelanggang squash dan tennis serta 'fitness centre". Kondo mewah itu berharga sekitar RM 2.2 juta manakala sewa bulanannya adalah diantara RM7,500 sehingga RM15,000 .

Kalau Anwar sanggup berbelanja RM7,500 sehingga RM15,000 sebulan semata-mata untuk membayar sewa kondo mewah, berapa pula bayaran gaji bulanan Saiful ? Berapa pula gaji bulanan pegawai-pegawai khas lain yang turut Anwar bayar ?

Itu cerita sebelum Anwar menjadi ketua pembangkang di Parlimen. Sekarang Anwar sudah menjadi ahli parlimen Permatang Pauh dan mendapat gaji tambahan sebagai ketua pembangkang.

Tetapi Anwar masih berulang-alik ke luar negara memenuhi tugasan Amerika Syarikat.Baru-baru ini pula ke Bangkok untuk " berurut "?

Kalau masih berminat menjadi penceramah Amerika, kenapa bertanding di Malaysia ? Sampaikan ketika Pakatan rakyat sibuk menangani masalah pilihanraya kecil di Perak dan Kedah, Anwar masih sibuk dengan urusan Amerika.

Terbaru, Anwar bersama Madeline AlBright di Doha Qatar, kononnya hendak menyelesai masalah Gazza. Apa cerita, masih menjadi penceramah Amerika, walaupun sudah berjawatan Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang ? Kemudian jadi " Menteri Parlimen Malaysia " pulak tu...?

Masih tidak cukup gaji ketua Pembangkang di Malaysia, hingga masih sibuk ke hulu ke hilir menjadi penceramah Amerika ? Samasa kempen mengundi di Permatang Pauh, Anuar mengatakan yang dia tak berkemampuan untuk menyediakan minuman kepada pengundi kerana tidak ada wang? Boleh percaya ke?

Sejak bila pula bangsa Yahudi bernama Madeline Albright berminat membantu umat Islam di Palestin, kecuali mengusahakan tindakan agar negara-negara Islam tunduk kepada Amerika dan Israel..

Kalau kita membaca keynote address Anwar di Plenary Session of the U.S.-Islamic World Forum, 14 February, 2009, Four Seasons Hotel, Doha, Qatar pun kita tidak pandangan-pandangan bernas Anwar untuk menyelesaikan masalah Ghazza, kecuali ucapan seorang agen Amerika yang merayu-rayu agar kempimpinan Obama membaiki sikap terhadap dunia Muslim.

Kata Anwar, "Our deepest fears were abated with hope that the Obama administration would honour the promises of a new agenda to re-engage with America"s friends and foes around the world in the interests of greater peace and in the pursuit of justice and liberty.

We see a president committed to the values of freedom and democracy, a president who believes that the critical issues dividing the United States and the Muslim world can be resolved not through fiery rhetoric and bellicose language but by positive engagement in a language of mutual respect"

Itu hanya rayuan agen Amerika kepada majikannya Amerika Syarikat. Belum tentu Obama mempedulikan pandangan Anwar yang dianggap gagal melaksanakan misi Amerika di Malaysia.

Anwar menuduh Malaysia membayar pelobi Yahudi bernama Jack Abramof untuk berjumpa dengan Presiden Amerika. Perjumpaan sekali itu dicanang Anwar berulang-ulang kali. Itu hanya sekali.

Anwar yang berjumpa banyak kali dengan pelbagai Yahudi, bukan setakat Jack Abramof, malah Madeline Abright, Carl Gershman, Paul Wolfowitz, Al Gore dan pelbagai tokoh-tokoh Yahudi lagi semata-mata untuk melobi memburuk-buruk Malaysia dan membantunya agar dapat menawan Malaysia.

Anwar tidak bising kalau dia berunding dan melobi dengan Yahudi untuk memburuk-buruk Malaysia. Anwar akan bising kalau ada pihak dari Malaysia yang melobi sama untuk memperbetulkan dakwaan negatif Anwar.

Inilah manusia talam dua muka, di depan PAS cakap lain, di depan Amerika cakap lain. Di depan PAS, Anwar cakap, "ana akan berunding dengan Amerika untuk selesaikan masalah Ghazza", di depan Amerika pula, "i sudah dapat kontrol Parti Islam SeMalaysia, semua di bawah telunjuk i sekarang"

Anwar sibuk berceramah dengan Madeline Albright di Qatar, Ustaz Hadi pula sibuk mempertahankan Pakatan Rakyat di Malaysia.

Apa cerita permainan politik Anwar dengan ustaz Hadi ini ?

Anwar sendiri bersekongkol dengan aktivis-aktivis pro Israel dalam Brookings Intitution. Anwar dilantik sebagai penasihat antarabangsa institut yang dibiayai oleh dana Yahudi itu.

Kalau Anwar sudah bersekongkol dan mendapat habuan yang lumayan daripada yayasan-yayasan Yahudi di Amerika Syarikat, kenapa kita masih menaruh harapan lagi kepada Anwar.

Tanpa pertolongan rakyat Malaysia pun Anwar sudah mendapat kesenangan dunia hasil pertolongan Amerika dan Israel. Dengan pertolongan rakyat Malaysia, akan mempercepatkan lagi hasrat Amerika dan Israel menobatkan bonekanya menjadi PM Malaysia..Sama-samalah kita fikirkan. Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: