Khamis, November 06, 2008

Artikel Pilihan : PAS Penghalang Anwar Jadi PM ?

SETIAP kali Anwar Ibrahim membuat pengumuman beliau sememangnya sudah ada jumlah wakil rakyat yang mencukupi bagi membentuk sebuah kerajaan pembangkang yang baru menggantikan Barisan Nasional, maka Pas terus menegaskan syarat utamanya -- kerajaan baru itu mestilah bertunjangkan Islam dan majoriti wakil rakyat Islam.

Tidak semena-mena Anwar menjadi kelu. Dia tidak berani mengumumkan nama atau mendedahkan senarai wakil rakyat yang didakwanya sudah ada dalam 'kocek' beliau. Contoh paling ketara adalah dua amaran keras Pas pada lewat September lalu dan awal Oktober ini.Sebelum ini Anwar sudah beberapa kali sama ada meminta Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengadakan sidang tergempar Parlimen bagi membolehkannya membentangkan undi tidak percaya atau beliau bersedia menghadap Yang di-Pertuan Agong.

Terbaru Anwar yang mahu menenangkan hati penyokongnya yang semakin gelisah dan tidak lagi mahu mengiringinya ke bangunan Mahkamah Rendah di Jalan Duta, sekonyong-konyong mengumumkan mungkin menjelang Hari Raya Aidiladha ini, hajatnya menubuhkan kerajaan baru itu akan terkabul. Dengan sasaran 16 September, 2008 sudah berlalu begitu juga 23 September, Anwar tiba-tiba meminta penyokongnya agar usah bimbang kerana satu dua tahun akan datang mungkin mimpinya akan menjadi.

Malang 1,000 kali malang bagi Anwar, Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang, tidak berganjak daripada pendiriannya bahawa "Pas tidak akan menyertai sesebuah kerajaan baru persekutuan jika majoriti wakil rakyatnya bukan Islam.''Kata Hadi: "Apabila jumlah wakil rakyat bukan Islam melebihi kerusi wakil rakyat Islam, maka Pas akan membuat keputusan menarik diri daripada kerajaan Pakatan Rakyat."Ini ditegaskan ketika berucap pada satu majlis ceramah di Dungun, kata akhbar rasmi Pas, Harakah. Itu adalah syarat pertama, kedua Pas mahu kerajaan yang bakal dibentuk mestilah yang kukuh dan bukan dipenuhi wakil rakyat yang penakut.

Hadi Awang lebih mengharapkan wakil rakyat UMNO menyertai Pas bagi membolehkan kekuatan Melayu dibina lantas mengukuhkan lagi kedudukan Islam. Memandangkan syarat inilah, maka Hadi menegaskan bahawa Pas mahu meneliti senarai wakil rakyat BN di tangan Anwar yang didakwanya mahu menyertai pembangkang.Timbalan Presiden Pas, Nasaruddin Mat Isa pula terang-terang menegaskan Pas tidak akan menggadai prinsipnya memperjuangkan Islam.Ini kerana bagi Pas, Islam itu wujud dalam semua bentuk sama ada ekonomi, sosial, politik dan sebagainya.

Sudah tentulah agenda Islam ini berteraskan kepada Al-Quran dan Sunnah. Kini bukanlah satu rahsia lagi, Anwar mungkin ada 33 wakil rakyat dari BN yang menyatakan kesediaan berpindah kepada Pakatan Rakyat, tetapi gabungan pembangkang dalam sekelip mata akan kehilangan 23 wakil rakyat Pas. Syarat ketat Pas itu menjadi penghalang hingga membuat Anwar tidak berani membuka mulut lagi.

Tergamam dia dibuatnya. Semua orang kini tahu, wakil rakyat yang melompat itu kelak bersama-sama 31 wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan 28 daripada DAP tidak mencerminkan peratusan atau komposisi pecahan penduduk di negara ini.Dengan komposisi pembangkang yang berat memihak mewakili sesuatu kaum saja, Anwar mendukung pakatan yang bukan saja tempang malah tidak mampu menyuarakan kehendak rakyat jelata.Hai Anwar kamu kini hanya mampu memendam rasa saja. Mimpi indah untuk dapat memujuk Tengku Razaleigh Hamzah berputus arang dengan UMNO kekal impian saja nampaknya.

Begitu juga Zaid Ibrahim terus bermain sandiwaranya. Wakil rakyat dari Sabah yang lantang bersuara di Parlimen tidak menunjukkan minat mahu mengekori PKR.Lantas kini setiap kali kau Anwar membuka mulut mengenai pembentukan kerajaan baru secepat itu jugalah Hadi Awang akan memberi amaran keras berkaitan tuntutannya. Jahit sajalah mulutmu itu Anwar dan buai sajalah mimpimu itu hingga kamu terlena. UMNO, MCA giat membina semula kekuatan mereka dan sudah tentu akan mengganyang pembangkang yang masih tidak sekata dan berangan-angan kosong.

Malaysia Aktif
Taminsari

Tiada ulasan: