Ahad, April 06, 2014

Kenyataan Anwar Dalam Daily Telegraph Dibidas?


Tindakan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang mendakwa kerajaan menyembunyikan fakta sebenar kehilangan pesawat MH370 dan mempersoalkan kegagalan sistem radar negara mengesan perubahan haluan pesawat itu dikecam pelbagai pihak. Sila lihat di sini!

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyifatkan tindakan Anwar itu meletakkan diri Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut ke tahap paling rendah.

Katanya, walaupun pihak kerajaan bersama negara-negara lain bertungkus-lumus berusaha dalam misi pencarian pesawat tersebut, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pula dilihat mengejar keuntungan politik.

“Kenyataan Anwar jelas tidak berasas. Kita bukan berada dalam keadaan perang, sebaliknya, pesawat ini adalah sebuah pesawat awam yang meninggalkan ruang udara kita, bukan pesawat yang tidak dikenali menghampiri dari luar negara.

“MH370 telah me­ngikuti laluan perdagangan biasa dan pesawat awam kerap menukar laluan. Ini adalah dakwaan yang tidak berasas oleh Anwar di peringkat antarabangsa yang benar-benar tidak kena dan tidak membantu usaha pencarian,” kata beliau dalam akaun Twitter hari ini.

Akhbar Daily Telegraph yang berpangkalan di United Kingdom (UK) hari ini menyiarkan kenyataan Anwar yang mempersoalkan kegagalan sistem radar canggih Malaysia, Marconi untuk mengesan perubahan arah laluan pesawat MH370 dan menu­duh kerajaan me­nyembunyikan maklumat berkaitannya.

Dalam pada itu, Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah berkata, kenyataan itu bersifat provokasi dan cuba melakukan satu pembohongan kepada rakyat negara ini.

“Besar kemungkinan tindakan Anwar itu dirancang dan beliau mungkin diperalat pihak ketiga untuk memburukkan negara ini sebagaimana media asing yang berterusan menyalahkan Malaysia dalam insiden MH370,” katanya.

Azwanddin turut mempersoalkan mengapa Anwar hanya menuding jari menyalahkan Malaysia sedangkan operasi pencarian itu melibatkan 26 negara.

Katanya, jika radar milik negara ini dapat mengesan sebarang perubahan arah haluan pesawat itu, sudah tentu Malaysia tidak mengharapkan bantuan luar.

Sementara itu, Yang Dipertua Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Negeri Sembilan, Ruslan Kasim berkata, Anwar sepatutnya berpijak di bumi nyata sebelum memberikan sebarang kenyataan kepada media asing.

“Tindakan Anwar tiada bezanya dengan peranan yang dimainkan stesen televisyen CNN yang cuba menimbulkan pelbagai spekulasi sejak kehilangan MH370 pada 8 Mac lalu.

“Pada masa yang sukar ini adalah lebih baik untuk Anwar menunjukkan simpati kepada keluarga mang­sa,” katanya. -UMO

Suara Politik
Belantan

2 ulasan:

sesejuk mata memandang berkata...

Percepatkan sikit laluan ke Sg Buloh, biar lah dia berpindah dan menetap disana dalam tempoh tanpa ditolak atas alasan berbuat kebaikan atau cuti yang ditolak bagi mengurangkan tempoh beliay menyewa sebuah bilik di sg buloh

Unknown berkata...

Cakap je Lah apa maklumat yg dia tau sangat Tu pada semua,mandai je sibuk kata Ada maklumat dirahsiakan ,apa yg dirahsiakan Tu,bg tau jela.