Selasa, Februari 11, 2014

Selangor 'seronok' terima RM564.64j peruntukan Marris 2014, namun jalanrayanya masih HAMPEH..?


Kerajaan negeri Selangor hari ini dengan 'seronoknya' mengumumkan penerimaan Kumpulan Wang Amanah Penyelenggaraan Jalan Raya Negeri dan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (Marris) dari Kerajaan Persekutuan menerusi pihak berkuasa tempatan negeri itu pada tahun ini dianggarkan bernilai RM564.64 juta.

Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr. Ahmad Yunus Hairi berkata pihaknya menyambut baik penyaluran dana awam terbabit selaras dengan peruntukan Perkara 109 (1)(b), Perlembagaan Persekutuan.

Jelasnya, peruntukan itu nanti akan disalurkan bagi penyelenggaraan jalan di Selangor, merangkumi Jalan Kerajaan Negeri, Jalan Bandaran, Jalan Perumahan Murah, Jalan Kampung, Jalan Pertanian dan Lorong Belakang.

"Kuasa berbelanja diberikan kepada Datuk Bandar atau Yang di Pertua PBT atau Pegawai Daerah atau Pengarah JKR atau Pengarah JPS untuk melaksanakan projek Marris bagi tahun 2014.

"Setiap senarai projek PBT, Pejabat Daerah, JKR dan JPS perlu disemak oleh jawatankuasa teknikal disahkan oleh jawatankuasa pentadbiran MARRIS sebelum perolehan dilaksanakan," katanya dipetik daripada kenyataan medianya, hari ini.


Mengulas lanjut, beliau berkata peruntukan Marris di PBT akan ditambah sebanyak RM3 juta untuk setiap Dun menjadikan jumlah bernilai RM168 juta.

Manakala Pejabat Daerah dan Tanah Negeri Selangor pula akan mendapat peruntukan tambahan sebanyak RM500,000 yang berjumlah RM4.5 juta.

"Jabatan Kerja Raaya (JKR) Selangor mendapat RM156 juta, peruntukan RM4 juta pula kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Selangor.

"Manakala PBT pula menerima peruntukan sejumlah RM214.14 juta berdasarkan panjang jalan di PBT," katanya.

Katanya, memandangkan kerajaan negeri pada penggal ini menumpukan lebih kepada pembangunan desa, setiap Dun akan diperuntukan RM3 juta tambahan bagi projek penyelenggaraan jalan-jalan desa yang didaftarkan dengan sistem Marris online.

"Bagi penyelenggaraan jalan yang tidak mencapai piawaian minimum JKR dan tidak didaftarkan di dalam sistem Marris online, ia perlu dirujuk kepada Pejabat Daerah dan Tanah terlebih dahulu," katanya lagi.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: