Jumaat, Februari 28, 2014

MoU Air, Khalid Mula Menerima Tekanan Dan Serangan Dari ‘Dalam’?


Tindakan Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim yang membelakangkan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim berhubung keputusannya yang menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) dengan kerajaan Persekutuan terus mendapat kecaman.

Terbaru bekas ahli parlimen Pas dari kumpulan ‘Anwarista’, Dzulkefly Ahmad mempersoalkan keputusan mengejut itu dan meminta Khalid untuk tampil memberikan penjelasan.

Sehubungan dengan itu, dia meminta Kerajaan Negeri Selangor memberikan penjelasan berhubung syarat-syarat yang terkandung dalam memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani itu dan meminta agar semua terma tersebut dijelaskan kepada para pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Dia yang juga merupakan ahli jawatankuasa Pas Pusat, seolah-olah tidak berpuas hati dan mempertikaikan rational di sebalik langkah itu sambil menyifatkan ia berkemungkinan akan dibatalkan sejurus selepas pilihan raya (PRK) Kajang tamat.

Terdahulu apabila diasak berulang kali oleh pihak media, terpaksa menjelaskan, dia dan parti langsung tidak dimaklumkan mengenai keputusan Khalid. Malah menurut penasihat ekonomi Selangor itu lagi, dia masih mengkaji tindakan tersebut dan enggan memberikan sebarang komen mengenainya.


Selain Anwar Timbalan Presiden PKR, Azmin turut dilihat seperti mempertikaikan keputusan tersebut apabila ‘bersetuju’ dengan pandangan bekas Presiden, Majlis Peguam, Ambiga Sreenevasan yang meminta agar keseluruhan terma MoU itu didedahkan.

Azmin melalui laman twitternya semalam, menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh Ambiga itu.

Bercakap kepada pemberita semalam, Khalid menjelaskan dia tidak memberitahu Anwar dan partinya berikutan beberapa sebab untuk memastikan bahawa pelaksanaan perjanjian itu adalah wajar dan mematuhi tadbir urus korporat yang betul.

Khalid berkata, terdapat juga kebimbangan bahawa sekiranya terdapat maklumat yang disalahgunakan, keseluruhan transaksi akan dianggap sebagai tidak sah. Menurutnya lagi, dia mengambil langkah ke hadapan untuk menandatangani MoU itu atas kapasiti sebagai pemimpin PKR yang sudah mengetahui mengenai perjanjian itu sejak 2012 dan parameter transaksi itu tidak pernah berubah.

Persoalannya, mengapakah Anwar dan para ‘pengikutnya’ begitu marah dengan tindakan Khalid itu? Sedangkan mereka sebelum ini sering menggunakan isu ini untuk menekan Khalid dan menyalahkan kerajaan bagi menimbulkan kemarahan rakyat.

Kesimpulannya mudah, Anwar sebenarnya sedar tindakan Khalid yang ‘terburu-buru’ ingin menyelesaikan masalah rakyat Selangor itu telah menyebabkan dia kehabisan modal untuk terus menghasut masyarakat khususnya pengundi di Kajang agar membenci kerajaan.

Di masa yang sama, tindakan populis Khalid ini bakal ‘merosakkan’ peluangnya untuk memaksa Menteri Besar itu meletakkan jawatan sekiranya dia berjaya memenangi kerusi Dun Kajang.

Sedangkan sebagai seorang pemimpin yang kononnya ‘suci’, Anwar sepatutnya bersetuju dengan keputusan Khalid yang mahu isu air diselesaikan dengan segera. Bukankah ini membuktikan, Anwar sebenarnya hanya mementingkan kepentingan politiknya semata-mata, dan bukannya meletakkan kepentingan rakyat seperti yang sering di dakwa sebelum ini.

Fikir dan renongkan lah...!!!

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: