Jumaat, Februari 14, 2014

Cubaan untuk tangguhkan lagi perbicaraan - Anwar fail notis rayuan?


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim hari ini memfailkan notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang menolak permohonannya untuk memanggil semula bekas pegawai penyiasat dalam kes liwat membabitkan dirinya, Supritendan Judy Blacious Pereira.

Peguam Ramkarpal Singh ketika dihubungi pihak media berkata, notis tersebut difailkan sekitar pukul 11 pagi di Kaunter Pendaftaran Mahkamah Persekutuan di sini. Tarikh pendengaran rayuan tersebut masih belum ditetapkan.

Berikutan rayuan terbaharu dikemukakan oleh Anwar itu, rayuan utama pihak pendakwaan terhadap pembebasan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan terpaksa ditangguhkan lagi sehingga mendapat teguran oleh hakim Mahkamah Rayuan.

Semalam, panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Aziah Ali menolak permohonan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu untuk memanggil semula Judy selepas mendapati Anwar gagal memenuhi kesemua syarat yang diperlukan bagi membolehkan bukti atau keterangan baharu dimasukkan sebagai bahan bukti dalam kes tersebut.


Anwar memfailkan notis usul untuk memanggil semula Judy bagi membolehkan beliau mencabar kredibiliti saksi pendakwaan dalam kes liwatnya itu berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 15 Januari lalu yang membatalkan petisyen Judy untuk menjadi peguam bela dan peguam cara.

Hakim Datuk Zaleha Yusuf memutuskan demikian berdasarkan laporan inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dalam kes penahanan lima peguam di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields kerana terlibat dalam perhimpunan haram.

Inkuiri pada 2009 itu yang dipengerusikan oleh peguam Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah yang kini mengetuai pasukan pendakwaan, mendapati Judy merupakan saksi yang tidak boleh dipercayai kerana 'secara sedar atau tidak telah tidak bercakap benar atau menghidap penyakit hilang ingatan yang serius.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: