Khamis, September 24, 2015

Tony PuaKA diminta fokus pada skandal sendiri?


Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dinasihatkan memberi tumpuan terlebih dahulu terhadap siasatan penglibatannya dalam skandal membocorkan maklumat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dan berhenti daripada mempersoalkan 1Malaysia Developmen Berhad (1MDB).

1MDB dalam kenyataan di sini hari ini berkata, syarikat berkenaan turut hairan bagaimana pemimpin DAP itu tidak terkesan langsung dengan laporan Wall Street Journal (WSJ) yang jelas menyatakan mereka telah menilai dokumen-dokumen dalam siasatan PAC, sekali gus itu adalah perbuatan melanggar undang-undang.

“1MDB merujuk kepada kenya­taan Tony yang meminta 1MDB menjawab tuduhan yang dikeluarkan oleh WSJ. Tony lupa menyatakan penafian jelas oleh 1MDB yang dikeluarkan pada 9 dan 18 September lalu.

“Tony sepatutnya terlebih dahulu fokus untuk menjawab siasatan polis yang sedang berjalan dan menjawab persoalan rakyat terhadap skandal yang telah mencemar maruah PAC,” kata 1MDB.

Menurut 1MDB, berdasarkan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan, syarikat itu telah menjelaskan bahawa Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa (IPIC) sememangnya masih menjadi penjamin kepada dua bon 1MDB bernilai AS$3.5 bilion (RM14.79 bilion).

Katanya, WSJ sekali lagi menyiarkan artikel berniat jahat dan salah pada 18 September 2015 yang menyentuh tentang deposit 1MDB berjumlah AS$1 bilion (RM4.2 bilion), sedangkan aset-aset syarikat itu telah ditamatkan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: