Jumaat, November 22, 2013

Rakyat Malaysia malu dapat Ketua Pembangkang yang SEWEL macam Anwar?


Anwar terus cetus kontroversi

Selepas menafikan pembangkang pernah membuat kenyataan sebanyak 40,000 warga Bangladesh dibawa masuk untuk mengundi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus mencetuskan kontroversi selepas mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mungkin mendaftarkan 500,000 warga negara itu.

Dakwaan terbaharu Anwar itu boleh ditonton menerusi video bertajuk Parliament heats up as deputy minister accuses Anwar of lying di laman sosial YouTube.

Video berdurasi 3 minit 26 saat itu menyaksikan Anwar mencelah ketika Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin sedang berucap di Dewan Rakyat.

Menerusi video itu, Anwar dipetik berkata: "Soalnya saya faham hubungan baik antara Malaysia dengan Bangladesh, hingga nak bawa 500,000 Bangla bekerja sehingga mengetepikan penganggur di Malaysia.

"Itu soal lain. Mungkin akan didaftarkan oleh SPR, itu soal lainlah."

Menurut Hamzah, dakwaan Anwar itu berniat jahat kepada SPR dan mengelirukan rakyat.

"Saya bangkitkan perkara ini kerana beliau telah membuat tuduhan terhadap SPR di Dewan Rakyat. Beliau mendakwa SPR mungkin mendaftarkan 500,000 warga Bangladesh, ini berniat jahat," katanya ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Semalam, Anwar menafikan pembangkang pernah membuat kenyataan mendakwa kerajaan membawa masuk 40,000 pengundi warga Bangladesh, sebaliknya memberitahu pengundi dibawa dengan pesawat termasuk orang luar dari Sabah dan Sarawak.

Walau bagaimanapun, penafian Anwar itu disifatkan sebagai pelik dan jelas membohongi rakyat oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof.

Abdul Aziz memberitahu, pembangkang sejak sebelum pilihan raya umum lalu berkali-kali mendakwa kerajaan dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) membawa masuk kira-kira 40,000 pengundi luar walaupun perkara tersebut telah dinafikan SPR.

Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menyifatkan dakwaan Anwar tersebut sebagai pembohongan yang boleh merosakkan minda rakyat Malaysia.

"Mengenai dakwaan Anwar warga asing dibawa masuk untuk undi awal polis dan tentera, saya ingin tegaskan kita sudah semak dan mendapati tiada pun warga asing mengundi awal seperti didakwa," katanya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: