Khamis, November 21, 2013

Anwar nafi tuduh kerajaan 'import' warga Bangladesh undi PRU13?


Anwar Ibrahim, kaki kaki putar belit hari ini menafikan pernah menuduh kerajaan membawa 40 ribu pengundi haram warga Bangladesh yang mengundi dalam Pilihan Raya Ke-13 (PRU13) lalu.

Anwar berkata, pihaknya tidak pernah langsung menuduh kerajaan membawa 40,000 warga Bangladesh, sebaliknya hanya menyentuh tentang dakwaan membawa pengundi dari luar pada hari membuang undi awal.

"Saya hendak jelaskan sedikit sahaja bersabit Datuk Seri Najib Razak sebenarnya mengelirukan Dewan Rakyat, dalam ucapan belanjawan, beliau kata kerajaan Pakatan Rakyat menuduh SPR mendaftar 40,000 Bangladesh.

"Kita sudah jelaskan dan kita sudah buat 'pencarian di dalam internet' sama ada tak kenyataan sebegini? Dalam penelitian kita buat, kita tidak ada kenyataan sebegini, yang ada adalah bahawa pengundi dibawa dengan pesawat termasuk orang luar daripada Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita di Parlimen hari ini.

Beliau berkata demikian selepas Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina menafikan pembabitan warga Bangladesh dalam proses demokrasi di Malaysia dan menolak dakwaan pembangkang kononnya 40,000 warga Bangladesh mengundi Barisan Nasional (BN) pada PRU13.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dalam pertemuannya dengan Sheikh Hasina baru-baru ini, pemimpin kerajaan negara Asia Selatan itu turut menggeleng kepala tanda tidak percaya dengan dakwaan kononnya rakyatnya terbabit dalam pengundian pada PRU-13.

Artikel di blog pro-pakatan

Susulan daripada kenyataan Najib, Anwar yang merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata kenyataannya yang sebelum ini bersabit pengundi luar hanya menyentuh beberapa pengundi awal yang mempunyai rekod warganegara luar.

"Yang kedua kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Aziz ada 62 ribu pengundi yang diragui yang masuk dalam daftar pemilih.

"Ketiga kenyataan saya ialah selepas undi awal dengan bukti, nama, kad pengenalan dan warganegara, warganegara itu termasuk India, Bangladesh, Indonesia dan Filipina, soalan saya ialah bagaimana orang dalam kategori warganegara ini boleh masuk dalam sebagai pengundi awal di bawah tentera dan polis?," katanya.

Malah beliau dilihat tidak berpuas hati dengan penafian Perdana Menteri Bangladesh yang menafikan wujudnya rakyatnya menjadi pengundi haram di Malaysia, Anwar kemudiannya menyifatkan Sheikh Hasina tidak mengetahui lebih lanjut mengenai dakwaan tersebut.

"Tetapi sekarang ini dia lemparkan dan dia (Najib) minta bantuan Perdana Menteri Bangladesh untuk mengatakan pengundi Bangladesh, mana menteri Bangladesh tahu?

"Ini urusan dalam negara Malaysia, ini urusan patut dipantau oleh SPR dan SPR terbukti berat sebelah dan tidak wibawa, tidak boleh dipercayai lagi," katanya.

Ujarnya lagi, dakwaan wujudnya 40 ribu pengundi haram itu hanya dimainkan oleh 'bloggers' Umno dan bukannya dakwaan dari Pakatan Rakyat.

"Sepatutnya menyerahkan kepada satu pasukan atau suruhanjaya bebas untuk tentukan dan jadi saya hendak jelaskan perkara ini saja diputarkan oleh bloggers Umno sampai 40 ribu orang. Sila lihat video ini.

"Siapa kata 40 ribu orang? yang menyatakan 40 ribu itu rupanya dibawa oleh bloggers Umno, sementara kenyataan kita pula ialah memang ada pengundi luar dan kita buktikan nama dengan kewarganegaraan dalam daftar pemilih dan kita rujuk kenyataan SPR dan disahkan oleh Suruhanjaya RCI," katanya.

Untuk rekod, pada PRU13, pakatan pembangkang mendakwa BN menggunakan 40,000 rakyat Bangladesh untuk mengundi parti gabungan berkenaan.

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Belanjawan 2014 peringkat dasar di Dewan Rakyat menyelar dakwaan tersebut dan mendedahkan bahawa dalam tempoh 10 tahun yang lepas, hanya 12 orang Bangladesh yang telah mendapat kerakyatan dan menjadi warganegara Malaysia.


Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang!

Persoalannya disini adalah, benarkah dakwaan wujudnya 40 ribu pengundi haram itu hanya dimainkan oleh 'bloggers' Umno dan bukannya dakwaan dari Pakatan Rakyat?

Anwar mungkin lupa atau buat-buat lupa apabila orang yang paling kuat melalak menyahut kempen bangang beliau adalah Rafizi Ramli, Pengarah Strategi PKR. Dan sudah tentulah Rafizi Ramli bukannya orang atau blogger UMNO sebaliknya orang harapan Anwar Ibrahim yang sentiasa disuruh menyalak untuk kesemua isu yang dibangkitkan atau mencetuskan isu agar memberi kelebihan kepada Anwar Ibrahim dan PKR.

Rafizi Ramli telah dicabar untuk membuktikan tuduhannya tentang 40,000 pengundi hantu dari Bangladesh di Parlimen. Rafizi Ramli telah bersetuju untuk berbuat demikian kerana kononnya dia mempunyai pelbagai bukti bergambar, video, statistik dan sebagainya. Namun apa yang berlaku selepas itu ialah, Rafizi Ramli langsung tidak bersuara. Sial baca di sini.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: