Isnin, Oktober 25, 2010

Parti komponen BN tidak menghayati aspirasi nasional!



















Sedang UMNO rancak bersidang, melontarkan pelbagai idea bagi mewujudkan keadilan dan kesamarataan untuk memastikan kemakmuran negara agar bukan sahaja berkekalan tetapi turut dikongsi bersama secara adil, rupa-rupanya iltizam itu tidak dikongsi bersama parti komponen Barisan Nasional (BN) yang lain.

Malah MCA misalnya yang diterajui oleh Presiden mereka begitu sinis memperli Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mempertahankan Artikel 153 Perlembagaan Negara. Kononnya, perkara itu tidak wajar dibahaskan secara terbuka kerana akan menyentuh sensitiviti kaum. Komentar beliau boleh didengar, disaksikan malah ditulis di dalam semua akhbar pelbagai bahasa, termasuk disiarkan secara langsung oleh rangkaian televisyen negara ketika Datuk Seri Chua Soi Lek diwawancara sempena Perhimpunan Agung UMNO yang sedang berlangsung ketika itu.

Hairan bin ajaib. Itulah yang berlaku kerana jika sebelum ini di dalam pelbagai wacana, program dan mesyuarat tertutup dan terbuka yang dihadiri oleh Presiden MCA ini, beliau tidak pernah lekang mempersoalkan perkara yang sama. Malah dengan licik meminta ia dikaji semula, diberi kelonggaran, dikurangkan kuota dan pelbagai desakan lagi yang beliau sendiri katakan, tidak pula dikupas sebagai menyentuh sensitiviti kaum.

Secara jelas, kita boleh tafsirkan apa yang ingin beliau sampaikan di sini adalah kaum lain sahaja yang mempunyai sensitiviti. Manakala Melayu dan bumiputera adalah sebaliknya, atau bangsa lain boleh mempersoalkan apa saja yang dilakukan oleh kerajaan walaupun sudah termaktub di dalam Perlembagaan. Bangsa Melayu pula seolah-olah tidak sekali-kali boleh melakukan ataupun bertindak mempertahankannya.

Sudahlah kalah teruk di dalam PRU 12, gagal menunjukkan prestasi memberangsangkan dalam pelbagai pilihan raya kecil yang berlalu, malah diberikan pelbagai insentif untuk kononnya menarik sokongan kaum yang satu ini, tetapi nampaknya mereka ini memang tidak sedar diri.

Kita lihat sahaja bagaimana radikal dan sensitifnya mereka dalam pelbagai perkara yang berkaitan kaum sendiri termasuk pelbagai penghinaan terhadap lagu Negaraku serta bangsa Melayu oleh seorang bekas pelajar negara ini yang menuntut di Taiwan satu ketika dahulu. Hampir semua pemimpin kanan mereka mempertahankan tindakan pelajar berkenaan, sedangkan pada masa yang sama menghentam pengetua sekolah yang hanya bertindak demi mendisiplinkan pelajarnya sehingga ke tahap yang di luar batas rasional.

Kadangkala, sebagai warga negara Malaysia dan berbangsa Melayu, kita sendiri menjadi musykil siapakah sebenarnya yang lebih berhak di negara ini?

Para pemimpin dan pentadbir negara perlu sedar diri dan patut bermuhasabah kenapa agaknya kaum lain menjadi begitu berani dan terlalu mendesak hatta kepada perkara yang tidak masuk akal dan di luar konteks. Mesti ada sebabnya ataupun ada asas yang menjadikan mereka menjadi begitu sehingga melanggar apa sahaja batasan tingkah laku dan semangat setiakawan yang dijanjikan sewaktu menubuhkan Perikatan dan kemudiannya menjadi BN ketika ini.

Ahli politik dan para pegawai kanan dari kaum Melayu sendiri seolah-olah termakan umpan kumpulan radikal ini sehingga mempercayai bahawa kita telah menindas dan menidakkan bangsa lain dalam berkongsi peluang. Sedangkan hakikatnya selama ini, kita sahajalah yang menjadi korban dan sentiasa tertipu dengan pelbagai dakyah mereka.

Bayangkanlah, bangsa asal negara ini, juga penduduk majoriti hanya diperuntukkan keistimewaan sebanyak 30 peratus kek ekonomi. Walhal selayaknya mereka mendapat sekurang-kurangnya 60 peratus. Dengan peruntukan sekecil itupun, nampaknya masih lagi dipertikaikan hatta dituduh mengamalkan dasar perkauman dan perlindungan. Fikirlah secara analitikal siapakah sebenarnya yang ditindas, tertindas atau ditipu?

Agaknya, inilah perkiraan matematik kaum lain sehingga timbangan dacing yang sepatutnya sama sudahpun dilebihkan kepada mereka, namun masih juga tidak berpuas hati sehingga mahu dirampas dacing itu dan dibuang ke longkang.

Bukalah mata dan minda, tinjau sahaja ke seberang tambak sana apa yang berlaku kepada bangsa Melayu yang ditadbir oleh mereka. Apakah semua yang diperoleh mereka di sini mampu diperoleh bangsa Melayu di sana? Tentu pembaca boleh menilainya sendiri tanpa perlu melihat sebarang statistik untuk menyokong, sebab amat jelas terpampang di hadapan mata umpama sudah terang lagi bersuluh.

Sudah tiba masanya, para pemimpin Melayu tidak terlalu takut melanggar sensitiviti kerana apabila orang sudah bersikap kurang ajar memang sepatutnya diajar dengan cara yang sama. Kata orang tua tunduk bukan untuk dipijak, dan jangan dibiarkan anak buah berfikir kita sudah menjadi manusia bacul.

Masa sudah semakin suntuk, tebing sudah mulai runtuh, malah tsunami sudah sekali melanda. Jangan biarkan kita semua digulung dan akhirnya sejarah Melaka akan berulang dalam abad yang berbeza. Kena ada agenda yang ampuh dan perlu keberanian yang bukan kepalang bagi menghadapi perjuangan besar yang bakal menjelang.

Sinsingkan baju, aturkan langkah dan mantapkan gerakan sekiranya tidak mahu rebah di tengah jalan.-UM.

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

tungkaran hati.blogspot berkata...

Orang yang berani biasanya akan memperolehi kemenangan!...tapi sekarang ini ramai pemimpin Melayu yang TIDAK BERANI mempertahankan hak-hak kita! cakap berdegar-degar tapi tindakan tiada....!
Rindukan era pentadbiran Tun Mahathir.