Ahad, Ogos 15, 2010

Apabila "Tetamu Tidak Di Undang" Masih Memalu Gendang : Hak Bumiputera Di Cabar Lagi!

Selepas DAP mencanangkan supaya diskaun 7% yang diperuntukkan kepada BUMIPUTERA untuk hartanah melebihi RM500K dihapuskan, kini timbul pula sekumpulan "tetamu yang tidak diundang" yang lain menuntut pula supaya ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.

Walaupun sebelum ini dasar ekonomi baru(DEB) diperkenalkan dan tujuannya agar ekuiti bumputera boleh ditingkatkan kepada 30%, namun sehingga dasar itu ditamatkan, pemilikan ekuti bumputera tidakpun mencapai 20%. Melalui model ekonomi baru (MEB) pemilikan bumiputera terhadap ekuti dalam semua bidang masih lagi ditekankan, namun belum pun model itu terlaksana, kaum cina sudah mula mempertikaikannya.

Semasa Kongres Ekonomi Cina baru-baru ini mereka terus menuntut ekuiti yang diperuntukkan kepada bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat. Adakah ini bertujuan untuk menyekat dan menghalang bumiputera terutamanya orang Melayu yang berkemampuan dari terus menceburkan diri di dalam bidang perniagaan yang sudah di kuasai oleh mereka sekarang!

Kongres itu juga mahu kerajaan mengamalkan sistem tender terbuka dalam penawaran kontrak kerajaan agar persaingan adil dan tidak berat sebelah dalam bidang perniagaan tempatan dapat dicapai. Tuntutan itu itu adalah antara 12 deklarasi yang terkandung dan diluluskan dalam kongres ekonomi itu yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Bagi penulis tuntutan itu boleh dipersetujui oleh kerajaan melalui sistem menang-menang. Kaum Cina dan India dan non-bumiputera perlulah mengurangkan pemilikan ekuiti lebih 80% mereka yang ada pada masa kini kepada 70%. Untuk itu kerajaan perlu menggubal satu sistem bahawa bukan bumiputera tidak boleh memiliki ekuti untuk semua bidang di negara ini melangkaui 70%.

Adakah mereka ( Kongres Ekonomi Cina Malaysia ) setuju dengan cara ini jika bumiputera menuntut agar kerajaan menggubal satu dasar bahawa bukan bumiputera dihadkan pemilikian ekuti mereka dalam negera ini? Jikalau tidak boleh bersetuju, maka sungguh malang bagi kaum ini kerana mengungkit kontrak sosial yang selama ini telah digunapakai di negara ini.

Sebenarnya kaum bumiputera masa kini merasa cemburu kepada tingkat pemilikan ekuti bukan bumiputera. Namun demi keamanan dan sentiasa memelihara hak kontrak sosial seperti mana dituntut ketika kemerdekaan dulu, maka kaum bumiputera menerimanya dan akur. Kalau lah bumiputera Melayu tidak lemah dan berpecah seperti sekarang, tidak mungkin kaum bumiputera berani mempertikai hak-haknya. Tetapi mungkin inilah yang diinginkan oleh sesetengah pemimpin bumiputera Melayu untuk melihat Melayu terus berpecah dan peluang ini dilihat oleh bukan Melayu untuk menuntut bermacam-macam.

Umno telah menyedari perkara ini dan kerana itu lah meminta PAS agar diadakan kerjasama antara UMNO-PAS demi mempertahankan bangsa dan kaum bumiputera. Namun, pelawaan UMNO itu disambut dengan sinis oleh para pemimpin PAS terutama Tok Guru Nik Aziz. Nik Aziz malah berkata, kerjasama yang dimaksukan UMNO bukan untuk kepentingan Melayu atau bumiputera melainkan kepentingan UMNO.

Kaum bukan bumiputera telah lama mengintai perpecahan ini dan apabila melihat perpecahan ini sukar untuk disatukan, maka kaum bukan bumiputera terutama kaum Cina mengambil kesempatan itu.

Perlu diingatkan bahawa diIndonesia, populasi seramai 270juta adalah terlalu kuat bagi orang Cina Indonesia untuk mengambil risiko membuat desakan tetapi di Malaysia orang Cina merasakan mereka mempunyai kekuatan yang agak kuat untuk membuat desakan. Oleh itu boleh dikatakan aktivism masyarakat Cina di negara luar bergantung kepada kekuatan pemimpin politik negara dan kekuatan rakyat tempatan. Sikap Singapura terhadap Malaysia dan Indonesia dalam politik sekarang pun berbeza. Orang Cina di USA dan Australia, di zaman awal penghijrahan orang Cina, dilayan semacam hamba.

Sikap 'White Power' telah menyekat masyarakat Cina dari membuat desakan dan ramai berhijrah kenegara lain. Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula 'daring' dan 'adventurous'. Desakan dari DAP, MCA telah tidak ada bezanya melainkan platform berbeza. NGO orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga "tuan rumah" merasa letih.

Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina seperti kapal selam di laut. Kadang-kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan enjin lawan dan kadang-kadang mereka mengangkat telescope dan menterpedo karam kapal lawan. Kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka.

Sebenarnya dalam konteks politik negara sekarang, bumiputera terutamanya orang Melayu perlu sedar akan mainan politik khususnya kaum Cina. Bidang Ekonomi dan pendidikan yang menjadi teras dalam sesebuah negara telahpun dikuasai oleh kaum Cina cuma kuasa politik masih lagi belum dikuasai. Perbalahan yang berlaku di antara pimpinan bumiputera Melayu/Islam termasuk UMNO, PAS serta PKR (yang dipimpin oleh Melayu/Islam tapi bawa perjuangan Melayu/Islam?) hanya akan menguntungkan kaum Cina dan India.

Bukan bermaksud untuk bersifat perkauman tetapi sifat dan budaya Melayu yang menjadi tunjang pembinaan negara Malaysia semakin terhakis. Inilah yang sebenarnya yang mereka mahukan , dengan menghilangkan pengaruh bumiputera Melayu dalam apa jua dasar dan kepentingan negara.

Sungguh malang bagi kaum yang mendakwa inilah tanah tumpah darah, inilah tanah asal, di sini lah bumi dipijak dan langit dijunjung, namun telah kehilangan sengatan disebabkan karenah para pemimpin mereka sendiri. Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

2 ulasan:

Cheguman berkata...

sepatuttnya melayu/bumiputra dapat 66.6% manakala kaum lain dapat bakinya.

Megat Alam Gempita berkata...

Kita lihat hasil Bancian 2010 nanti baru tahu berapa populasi Melayu - Bumiputera, Cina, India dll. Lepas tu kita baru tahu siapa ramai, siapa miskin n siapa kaya...