Isnin, Jun 28, 2010

Agenda Politik 3A ( Azizah-Anwar-Azmin ) : Pelantikan Azmin Jambatan Untuk Ketepikan Khalid G!

Pelantikan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri ini menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menguatkan dakwaan wujudnya bibit-bibit rasa tidak senang pimpinan dan ahli akar umbi parti terhadap Menteri Besar Selangor berkenaan.

Ia didakwa sebahagian rancangan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi ‘memantapkan’ parti itu di negeri ini dan keputusan Anwar dikatakan sesuatu yang ‘mesti disokong’ dan mesti diikut.

Walaupun Abdul Khalid mendakwa itu atas permintaannya tetapi bagi pemerhati politik dan beberapa pihak, ia menunjukkan Menteri Besar tersebut cuba diketepikan setelah tidak lagi mendapat kepercayaan Anwar untuk mentadbir PKR di negeri ini yang semakin goyang. Beberapa isu yang tercetus di negeri ini telah memperlihatkan kelemahan Abdul Khalid sebagai pemimpin parti dan negeri.

Ini termasuk ketidakpercayaan ahli akar umbi PKR terhadap kepimpinan Abdul Khalid di Kuala Selangor, penyelewengan penjualan pasir dan pengambilan tanah Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) yang gagal ditangani baik sehingga menyumbang kepada kekalahan PKR dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor baru-baru ini.

Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Ismail hari ini mengumumkan Azmin sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Selangor menggantikan Abdul Khalid, berkuat kuasa serta-merta. Kemuncak kemelut kepimpinan Abdul Khalid adalah kewujudan komplot mengguling kepimpinan beliau oleh 15 Ahli Parlimen yang dikatakan turut melibatkan Azmin.

Justeru, pengumuman pelantikan Azmin sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan negeri yang turut menyaksikan penyelaras pakatan pembangkang, Datuk Zaid Ibrahim menggantikan Azmin di Wilayah Persekutuan, memperkuatkan kenyataan bahawa Abdul Khalid cuba dijatuhkan walaupun beliau dikekalkan sebagai Menteri Besar.

Anwar juga cuba menutup rancangannya mengetepikan Abdul Khalid dengan memberitahu akan merombak kepimpinan PKR di dua lagi negeri tetapi tidak mengumumkan nama negeri dan bila ia akan dilakukan. Sementara itu, seorang pemimpin PKR yang tidak mahu namanya disebut yang mempunyai ‘masalah’ dan kerap meluahkan rasa tidak puas hati terhadap Abdul Khalid, mengakui pelantikan Azmin di Selangor sebahagian rancangan Anwar.

Beliau mendakwa, pelantikan itu merupakan keputusan yang mesti disokong sebulat suara pemimpin PKR negeri termasuk dirinya. Pemimpin itu berkata, beliau yakin pengalaman Azmin dalam politik termasuk semasa menjadi Setiausaha Politik kepada Anwar dapat membawa perubahan kepada PKR Selangor.

“Anwar memang ada rancangan untuk kebaikan PKR dan negeri serta persediaan menghadapi pilihan raya umum akan datang. “Kita mahu pemimpin yang memberi tumpuan penuh kepada parti di Selangor,” katanya. Walaupun begitu, pemimpin itu perlantikan Azmin dirasakan tidak akan banyak membawa perubahan atas sebab berbelah baginya sokongan akar umbi.

Isu 15 MP Pakatan yang tidak berpuas hati terhadap kepimpinan Khalid menang telah menjadi rahsia umum, atas sebab sifat Khalid yang hanya mengutamakan beberapa pemimpin terutama Teresa Kok dan Elizabeth Wong.

Manakala kata Anwar pelantikan Azmin tiada agenda tersembunyi!

Anwar Ibrahim hari ini menegaskan bahawa tiada agenda tersembunyi di sebalik pelantikan Naib Presiden Mohamed Azmin Ali mengambil alih jawatan Ketua parti di Selangor daripada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Anwar berkata, pertukaran itu dilakukan ekoran beban tugas Khalid yang berat.

"Pada mulanya saya tidak bersetuju tetapi selepas beberapa perbincangan, kami melihat bahawa beliau (Abdul Khalid) perlu berkongsi beban tugas berkenaan, beliau memerlukan program-program politik dikendalikan oleh orang lain,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Pertukaran itu diumumkan semalam oleh Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bersama dengan pelantikan Datuk Zaid Ibrahim sebagai Ketua PKR Wilayah Persekutuan berkuatkuasa serta merta.Mengenai spekulasi 15 Anggota Parlimen PKR mendesak Khalid meletak jawatan, Anwar berkata, sebarang tindakan bagi mengetepikan Khalid perlu melaluinya terlebih dahulu.

Suara Politik
Taminsari

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM BRO..YG PECAYA CKP2 ALJUBOREE NI HANYE LA LEMBU2 GROMBOLAN YG TERDIRI DR LEMBU2 PARTAI PISS DAN PEEKAYRARR JEK. MAKLUM LAA SIPENJUBOR TEGAR TU PNDAI CKP PUSING2 360!. PENCACAI YG DH KNE CUCUK IDONG X TAU APE BENDA TU HANYE ANGGUK SAJE..YES TUAN..BAIKK TUANNN!..LAST2 JD ZOMBIE! KEHKEHKEH

jiwakita berkata...

salam.....

KEMANA AKHIRNYA DS KHALID & EXCO DAP
PERGI?...PASTINYA AKAN DIBAKUL SAMPAHKAN....

LIABILITI!!!HUHUHU..

Jeepers Creepers berkata...

azmin dah geli bontot nak merasa kerusi mb..anuarpun terpaksa ler bagi sebab dah sedap dulu..