Khamis, Oktober 23, 2008

Ketuanan Rakyat

Inilah agenda terbaru dari DAP dan Pakatan Rakyat setelah mereka berjaya menguasai lima negeri di Semenanjung tanah air. Mereka dengan bangganya melaungkan Ketuanan Rakyat. Orang Melayu samada dari Pas ataupun PKR begitu berbangga bersorak gembira apabila DAP melaung-laungkan tentang Ketuanan Rakyat ini tanpa disedari itu adalah satu umpan dari DAP untuk menguasai tampuk pemerintahan negara. Ingatlah orang Melayu, jangan menang bersorak nanti kampung tergadai.

Adakah kita masih ingat ketika perhimpunan Pakatan Rakyat di Stadium Perak pada bulan April yang lepas setelah lebih sebulan Pakatan Rakyat berjaya memerintah negeri Perak. Pengerusi Pemuda Sosialis DAP, Nga Kor Ming dengan bangganya dan angkuh tanpa rasa segan silu mengherdik UMNO dan Barisan Nasional. Kor Ming yang juga Ahli Parlimen Taiping meminta semua yang hadir pada majlis itu termasuklah Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Menteri Besar Kedah Azizan Abdul Razak, Hassan Ali dan Husam Musa menghentikan amalan politik berasaskan perkauman seperti yang diamalkan oleh Barisan Nasional ( BN ). Katanya, parti politik berasaskan perkauman sudah tidak releven dan UMNO, MCA dan MIC hanya layak diletakkan dimuzium untuk tatapan umum. “ UMNO dan BN boleh masuk kubur. Negara Malaysia untuk semua, ini negara Cina, negara Melayu dan juga negara India dan kita tidak bicara tentang ketuanan Melayu tetapi ketuanan rakyat” katanya.

Lancangnya mulut Nga Kor Ming berkata-kata seolah-olah tidak berpijak di bumi yang nyata. Siapa sebenarnya bersikap perkauman. DAP atau BN? Tepuk dada tanya selera. Bercakap biarlah berlapik sedikit. Jangan cuba nak membangkitkan kemarahan orang Melayu. Jangan ingat baru dapat memerintah 5 negeri dengan bantuan Pas dan PKR dah besar kepala. Anda sebenarnya telah melukakan perasaan Raja-Raja Melayu dan orang Melayu apabila anda mempersoalkan tentang ketuanan orang Melayu. Anda sepatutnya kena minta maaf secara terbuka kepada orang Raja- Raja Melayu dan juga orang-orang Melayu. Jangan lupa kepada sejarah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu. Orang Melayu dah banyak berkorban untuk membolehkan bangsa Cina , India dan bumiputera lain menetap dan menjadi warganegara di negara ini. Hormatilah sedikit perasaan orang Melayu.

Yang masih hangat diperkatakan sehingga sekarang adalah apabila rakan anda Pengerusi DAP, Karpal Singh dan Pengerusi DAP negeri, Ngeh Koo Ham yang mencabar titah Sultan Perak dengan mengeluarkan kenyataan bahawa sultan tidak berhak melantik semula pegawai kerajaan termasuk di Jabatan Agama Islam Perak (JAIP). Ini yang dinamakan kurang ajar dan biadap. Karpal Singh sebagai berkata, sebarang kenyataan yang dibuat oleh Sultan Perak perlu mendapat nasihat daripada pegawai undang-undang dan sultan tidak berhak untuk memecat atau menukar mana-mana pegawai kerajaan termasuk di JAIP. Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Datuk Jamry telah membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai ketua Agama Islam dan Raja Muda selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak ( MAIAMP ). Ingat kedaulatan Raja mengatasi kedaulatan DAP yang mahu 'mengDAPkan' Perak.

Orang Melayu akan mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu dan hak orang Melayu itu sendiri. Adakah Nga Kor Ming tahu sejarah bagaimana DAP ditubuhkan di Malaysia? Siapa yang sebenarnya bersikap perkauman? DAP ditubuhkan bagi menggantikan PAP (Singapura) yang dipimpin oleh Lee Kuan Yew. Penasihat DAP sekarang, Lim Kit Siang adalah setiausaha politik kepada Lee Kuan Yew pada masa itu. PAP dan Singapura ditendang keluar Malaysia pada tahun 1965 kerana mereka ingin menguasai politik Malaysia dan menentang hak-hak orang Melayu. Konsep " Malaysia Malaysia " Lee Kuan Yew menghina orang Melayu dan menimbulkan rasa kebencian dan jijik orang Melayu terhadap PAP. Ingat Kor Ming, orang Melayu tak buta sejarah. Untuk menyatukan bekas-bekas ahli PAP selepas Singapura keluar Malaysia pada tahun 1965, maka ditubuhkan DAP. Apa beza sikap perkauman PAP dan DAP? Hanya nama yang berubah daripada PAP ( People Action Party ) kepada DAP ( Democratic Action Party ). DAP terus menjadi parti yang didominasi oleh orang Cina yang meneruskan perjuangan “ Malaysian Malaysia “ dan mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu.

Dan yang terbaru Lim Kit Siang masih lagi sampai kehari ini mempersoalkan ketuanan dan hak orang Melayu. Sebenarnya Kit Siang tidak perlu sibuk-sibuk mengeluarkan kenyataan berkaitan ketuanan Melayu kerana tanah ini hak orang Melayu, jadi, tiada siapa yang berhak boleh mempertikaikannya. Tak perlulah membuat kenyataan di Parlimen yang mendakwa rakyat hari ini telah bosan dengan konsep ketuanan dan kedaulatan Melayu. Lim Kit Siang perlu ingat masih ramai dan majoriti kaum Melayu dan bukan melayu yang anti-DAP masih mendukung ketuanan dan Kedaulatan Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan.

Ingat Nga Kor Ming, DAP kekal menjadi pembangkang sehingga hari ini kerana DAP masih lagi berjuang menentang martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan. Menentang perjuangan Pas untuk menjadikan Malaysia sebagai Negara Islam Pas. DAP sebenarnya adalah seteru besar bangsa Melayu, ( bukannya KeADILan, bukannya Pas, bukannya MCA, UMNO atau MIC). Justeru itu, DAP adalah masalah terbesar dalam pembinaan bangsa atau nationhood Malaysia.Pas sepatutnya rasa tercabar bila pemimpin DAP dengan berani dan terus terang menyanggah cita-cita Pas untuk menegakkan menubuhkan negara Islam cara Pas. Tetapi pada masa yang sama menyokong ladang- ladang babi di Melaka, negeri Sembilan dan Selangor. Pelik tapi benar. Inilah kenyataan nya. PAS sanggup perjudikan matlamat perjuangan semata-mata mahu bergabung dengan DAP. Pas begitu mudah memaafkan Karpal Singh yang bermati-matian mempertahankan ideologi DAP dan meminta supaya melangkah mayatnya dahulu sebelum tertubuhnya negara Islam Pas. DAP semata-mata ingin menangguk peluang keemasan diatas kebebalan segelintir orang Melayu, sanggup terima Pas dan PKR dalam Pakatan Rakyat untuk menghancur dan memecahbelahkan undi orang melayu pada PRU-12 yang lepas.

DAP masih tetap dengan slogan “ Malaysian Malaysia” dan mahukan Malaysia mengamalkan sistem meritokrasi. Pas, walaupun sebelum pilihanraya yang lepas mengatakan menarik balik slogan penubuhan negara Islam dan menukar kepada negara berkebajikan, hakikatnya takkan begitu mudah slogan ini digugurkan kalau tidak ada udang di sebalik batu! PKR pula, tidak lain dan tidak bukan tetap mengatakan Anwar Ibrahim adalah sesuci-suci umat dan hanya Anwar sahaja yang layak jadi Perdana Menteri ! DAP bertambah-tambah naik “ tocang “ apabila Anwar Ibrahim mengistiharkan apabila Pakatan Rakyat dapat memerintah, tiada lagi ketuanan Melayu. Yang ada hanyalah ketuanan Rakyat. Kata-kata Anwar itu senada dengan DAP iaitu semasa berucap di perhimpunan Black 14 di ibu negara sempena menyambut hari pembebasan beliau untuk boleh berpolitik semula. Apa bezanya “ Malaysian Malaysia “ dan “ Ketuanan Rakyat “ ? Sama sajakan. Inilah yang hendak diperjuangkan oleh Anwar Ibrahim sekarang ini. Ustaz Hadi pun ada bercita-cita untuk menghapuskan hak istimewa orang melayu jika berjaya memerintah pada PRU-2004 yang lalu.

Telah nyata DAP mahu menjadikan Malaysia, Malaysian Malaysia yang bangsa bukan Melayu jika dapat majoriti boleh berkuasa dan menjadi Perdana Menteri dan akan menghapuskan kedudukan institusi Raja-raja Melayu dan Hak keistimewaan orang Melayu. Inilah yang hendak dilaung-laungkan oleh DAP dan PKR sebagai Ketuanan Rakyat. Maka rakyat tentunya dapat melihat mana yang baik dan mana yang buruk. Parti-parti pembangkang berhempas-pulas mencari ikhtiar untuk menghapus pengaruh UMNO sehingga mengorbankan nilai-nilai dan adat resam masyarakat kita serta sanggup mengenepikan nilai-nilai Islam sendiri. Mereka rela melihat kedaulatan Raja-raja Melayu dipermainkan oleh DAP dengan sikap kurang ajar mereka.

Jelaslah Pakatan Rakyat lebih merupakan eksploitasi kegawatan politik Melayu untuk kepentingan DAP. DAP ternyata tidak restu penubuhan Negara Islam. Seseorang itu tidak harus membenci Anwar Ibrahim tetapi kerana dia telah tersesat maka sebagai umat Islam sepatutnya berdoa agar dia kembali ke pangkal jalan dan bertambah keimanannya. Keadilan wujud hanya untuk menebus Anwar Ibrahim sebelum ini bukannya untuk rakyat jelata jauh sekali untuk pembangunan ekonomi dan negara.

Rakyat berdoa agar lebih banyak kedurjanaan dapat diungkap dan dibersihkan agar Bangsa Melayu dapat berdiri kukuh memartabatkan Agama Islam , mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu dan Hak-hak istimewa orang Melayu. Berdasarkan kenyataan pemimpin DAP itu, sebenarnya kedudukan orang Melayu dan Islam kini berada di ambang bahaya jika pembangkang memerintah. Dalam apa jua hal pun, DAP tetap mahu menunjukkan dialah " abang besar " kepada parti pembangkang lain. Sementara Pas dan PKR ( dominan Melayu yang hanya mahu melihat kehancuran Melayu ), ikut apa sahaja kehendak DAP. DAP kata hitam, hitamlah. Dan DAP kata putih, maka putihlah.

Hakikatnya Malaysia adalah sebuah negara Islam dan keadaan apa pun, hak bukan Islam tetap terpelihara. Kebebasan beragama sudah dinikmati oleh bukan Islam sejak merdeka lagi di bawah peruntukan Perlembagaan Persekutuan Perkara 8 fasal 1. Perkara 3 fasal 1 pula sudah termaktub bahawa agama Islam adalah agama rasmi di Malaysia tetapi agama lain bebas diamalkan dengan aman dan damai.

Sekarang telah nyata bahawa semua parti tersebut hanya bekerja untuk mendapatkan kerusi dalam pilihan raya dan bukan untuk membela maruah negara. UMNO akan terus bekerja untuk menghalang kemaraan mereka yang boleh mengancam keselamatan agama, bangsa dan negara. Oleh itu, demi perjuangan dan masa depan politik bangsa Melayu, rakyat perlu bersatu padu dan memberikan sokongan pada pihak yang benar-benar memperjuangkan kepentingan bangsa, agama dan negara.

Taminsari
Shah Alam.

Tiada ulasan: