Jumaat, Oktober 24, 2008

Hak Milik Tanah : Mengapa MB Perak Tidak Mengutamakan Orang Melayu?

Macam ada sesuatu yang tak kena apabila Ir. Datuk Seri Mohd.Nizar ditabalkan sebagai Menteri Besar Perak selepas kemenangan Pakatan Rakyat di negeri Perak. Langkah pertama beliau setelah dilantik sebagai MB Perak adalah samada dipaksa ataupun tidak untuk menerima perlantikan kebanyakkan ahli-ahli Exconya yang terdiri daripada wakil DAP ( 6 orang ), PKR ( 3 orang ) dan Pas ( 1 orang ). Manakala kerusi Speaker DUN negeri Perak pula hendaklah diwakili oleh DAP. Kalau dilihat kepada keputusan pru ke-12 yang lalu, kemenangan Pakatan Rakyat di Perak sebenarnya di dominasi oleh DAP.

Mengikut adat istiadat negeri Perak, Menteri Besar hendaklah terdiri daripada orang Melayu yang beragama Islam dan perlantikannya hendaklah mendapat perkenan baginda Sultan Perak. DAP walaupun kecewa dan tiada pilihan pada awalnya, tetapi setelah satu “ Perjanjian Kinta “ diadakan telah bersetuju untuk menamakan Mohd.Nizar ( Pas ) untuk menjawat jawatan Menteri Besar Perak. Walaupun PKR juga sebenarnya berkelayakan, mengapa mereka diketepikan? Hanya Pakatan Rakyat sahaja yang dapat menjawapnya.

Adakah DAP melihat Mohd.Nizar sebagai seorang yang senang di cucuk hidungnya untuk ditarik kemana-mana dalam menjalankan segala agenda-agenda tersembunyi mereka setelah mendapat kuasa. Mungkin sebahagian daripada “ perjanjian “ yang telah dipersetujui membuatkan Mohd.Nizar sebagai MB Perak tidak boleh membuat keputusan sendiri sebagai kuasa MB, sebaliknya semua perkara yang ingin dibuat perlu diperakukan oleh semua Exco Perak terlebih dahulu. Lihatlah betapa cantiknya barisan ahli-ahli Exco yang disusun oleh DAP.

Jika melihat kepada perkembangan politik di Perak sekarang siapakah yang sebenarnya berkuasa. Menteri Besar atau DAP? Sebagai seorang yang professional, adakah Mohd.Nizar tidak melihat dirinya dan Pas dipergunakan oleh DAP. Adakah disebabkan hendak berkuasa sehingga sanggup mengenepikan perjuangan Islam yang diwar-warkan.

Ini dapat dilihat seawal pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak, pemberian geran kepada beberapa kampung baru ( walaupun dah lama ) dilihat satu tindakan proaktif oleh sebuah kerajaan yang baru dibentuk. Tetapi hakikatnya, siapa yang memperolehi untung yang lebih. Peratusan penduduk kampung baru di Perak mengikut pecahan kaum adalah Cina ( 80% ), Melayu dan India sama-sama berkongsi ( 20% ). Terdapat seramai 60,000 penduduk kampung baru di seluruh negeri Perak. Jika dilihat kepada peratusannya, hanya berapa kerat sahaja orang Melayu yang dapat?

Dimanakah rasionalnya memberikan status hak milik kekal 999 tahun kepada lot-lot tanah di “ kampung baru “ berbanding dengan status hak milik 99 tahun kepada penduduk di Rancangan Kampung Tersusun ( RKT ) yang mana mengikut peratusan pecahan kaum Melayu adalah ( 44% ), Cina ( 38% ) dan India ( 18% ). Dijangkakan seramai 77,700 penduduk negeri Perak yang menyertai ( RKT ). Adakah cara pemberian status hak milik tanah ini bermotifkan politik?

Walaupun ianya masih lagi diperingkat cadangan dan sedang diperbahaskan di Dewan Undangan Negeri tetapi kelulusannya sudah hampir pasti apabila melihat kepada peratusan wakil Pakatan Rakyat di DUN dan ahli-ahli Exconya. Ini membuktikan ketidaktelusan kerajaan negeri Perak untuk bersikap adil dalam pengagihan status hak milik tanah kepada semua penduduk tanpa mengira kaum dan kawasan tertentu sahaja. Mengapa ( RKT ) tidak diberi status hak milik kekal 999 tahun. Adakah oleh kerana peratusan penduduk di ( RKT ) adalah orang Melayu, maka tidak layak untuk diberikan status hak milik yang sama dengan “ kampung baru “. Sikap pengagihan hak milik tanah secara terpilih hanya memperlihatkan kerajaan negeri mempunyai agenda politik yang tersirat.

Tindakan yang dibuat oleh Mohammad Nizar Jamaludin itu bukan sahaja bercanggah dengan semangat orang Melayu, malah mengenepikan mereka yang sepatutnya turut layak mendapat hak yang sepatutnya. Kenapa hanya “ kampung baru “ sahaja yang layak dan tidak kepada semua penempatan lain termasuk Rancangan Kampung Tersusun (RKT), kampung-kampung Melayu tradisional di pinggir bandar dan kawasan-kawasan lain di negeri Perak. Saya cabar Mohd. Nizar untuk memberikan status hak milik yang sama dengan Kampung Baru iaitu 999 tahun kepada ( RKT ) di kawasan DUN Pasir Panjang yang dimenanginya. Jangan lupa ( RKT ) Kampung Datuk Seri Kamaruddin, ( RKT ) Kampung Pundut, ( RKT ) Lekir, ( RKT ) Kayan, ( RKT ) Teluk Muruh dan lain-lain lagi dikawasan yang berhormat.

Jangan ingat orang Melayu akan duduk diam dan tidak membantah jika kepala mereka dipijak dan hak mereka dinafikan serta diabaikan oleh pemerintah. Sebagai seorang Melayu yang memegang tampuk pemerintahan negeri Perak, sepatutnya Mohd Nizar memberi keutamaan kepada orang Melayu dahulu. Kalau ada penyokong Pakatan Rakyat mengatakan kuasa penentu adalah ditangan Menteri Besar, mengapa Mohd Nizar mengikut telunjuk DAP. Adakah untuk menjaga hati DAP sehingga sanggup menjadi pengkhianat kepada orang Melayu di Perak.

Mengapa baru tak sampai empat bulan memerintah, agenda “ hak milik tanah “ menjadi keutamaan DAP dan Pakatan Rakyat kalau tidak ada udang disebalik batu. Jangan kata rasional memberi hak milik kekal itu dibuat berdasarkan prinsip keadilan dan ia mengikut peruntukan yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara, tetapi ingat yang anda sedang menghiris perasaan orang Melayu di negeri Perak.

Taminsari
Shah Alam,

Tiada ulasan: