Isnin, Disember 15, 2014

Terkini di Sydney : 13 orang menjadi tahanan militan di kafe?


AUSTRALIA – Dua orang lelaki bersenjata yang dipercayai pejuang jihad menahan hampir 13 orang di sebuah kafe yang terletak di Sydney.

Dua suspek berkenaan dilihat membawa bendera pejuang jihad semasa mengertak polis dengan meletakkan beberapa tahanan berdiri di tepi tingkap premis.

Laporan awal menganggarkan sejumlah 40 hingga 50 orang awam yang ditahan di kedai Lindt yang popular dengan penjualan coklat.

"Ini merupakan kejadian yang amat getir tetapi warga Australia perlu mempunyai keyakinan terhadap agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang dan keselamatan negara. Mereka terlatih dan boleh bertindak balas dengan cara yang teliti dan profesional," ujar Perdana Menteri Australia, Tony Abbott.


Faktor keganasan atau politik

Insiden ini masih tidak ditakrifkan sebagai serangan keganasan namun pihak berkuasa dilaporkan mengambil kedudukan yang konsisten dengan peristiwa keganasan. Motif utama penahanan juga masih kabur.

“Setakat ini kami belum berjaya berhubungan dengan lelaki bersenjata terbabit,” ujar Pesuruhjaya Polis NSW, Andrew Scipione.

Pemilik premis Lindt Australia iaitu Steve Loane menyatakan bahawa kemungkinan 40 hingga 50 orang awam yang menjadi tahanan merangkumi pelanggan dan pekerja.

Kabinet Jawatankuasa Keselamatan Negara Australia telah bertemu bagi membincangan isu tebusan sebentar tadi.

Dalam sidang akhbar sekitar 11 pagi waktu tempatan, Perdana Menteri Tony Abbott tidak dapat mengesahkan situasi tersebut berkaitan dengan motif politik. Beliau tidak menolak kemungkinan faktor berkenaan.

"Tujuan tindakan bermotifkan politik adalah sekadar menakutkan orang. Australia adalah negara yang aman, dan murah hati serta terbuka lantas saya menyeru kepada semua rakyat untuk menjalani kehidupan seperti biasa,” tambahnya lagi.


Suspek dilihat awal pagi

Pekerja kafe Lindt yang dikenali sebagai Bruno berjaya meloloskan diri dari lokasi kejadian berkongsi kisah mendebarkan yang baru dialaminya.

“Semua orang sedang duduk semasa pintu hadapan dikunci. Seorang lelaki misteri berjanggut dan memakai topi mula berkeliaran ke sekeliling kedai,” ujar Bruno.

Seorang saksi lain mengatakan terlihat seorang lelaki membawa beg sukan berwarna biru yang dirasakan berisi senjata api pada jam 9.44 pagi waktu tempatan.

Bangunan dikosongkan

Kedai coklat berkenaan dianggar terletak 30 ke 40 meter dari pejabat Channel7. Meskipun keseluruhan bangunan telah dikosongkan, stesen TV terbabit tetap mempunyai kamera di sekeliling bangunan.


Kawasan Martin Place merupakan lokasi terletaknya beberapa syarikat besar termasuklah pejabat Mike Baird iaitu Menteri Infrastruktur, Reserve Bank of Australia, bank Westpac, ibu pejabat Commonwealth Bank dan kedutaan Amerika Syarikat.

Beberapa bangunan besar di seluruh Australia turut ditutup sebagai langkah berjaga-jaga. Antaranya Rumah Opera Sydney, Mahkamah Agung, Hospital Sydney, Perpustakaan Negeri NSW, Parlimen NSW dan Konsulat Amerika Syarikat.- News Corp Australia

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Royal VIP Community berkata...

Australian Troops Practiced Exact Cafe Senario Less Than 6 Weeks Ago!
Gnostic
December 15, 2014 at 4:27 am · Reply
As I have stated many times the ZOG wants us to know they can do as they please, they create the reality show, do not attempt to adjust the horizontal or vertical, it is psychological warfare. Ignore it, don’t let them in your head.

http://sgtreport.com/2014/12/australian-troops-practiced-exact-cafe-senario-less-than-6-weeks-ago/