Ahad, Disember 21, 2014

Maksud bendera hitam yang digunakan pengganas!


Dikenali secara meluas sebagai ‘The Black Standard’ atau ‘The Black Banner’ oleh masyarakat dunia, bendera yang sering dipamerkan oleh para ekstremis muslim dan pejuang jihad ini mula digunakan sejak awal tahun 90an.

Ia mula dikibarkan sekitar tahun 570 masihi oleh Nabi Muhammad saw. Bendera berkenaan mula mendapat perhatian pada tahun 1997 apabila digunakan oleh kumpulan Taliban di Afghanistan.

Militan-militan Islam lain seperti Al-Qaeda, al-Shabaab, Khorasan, Jabhat al-Nusra dan Negara Islam (ISIS) menggunakan variasi yang sedikit berbeza terutama tulisan kaligrafinya.

Menurut Jonathan Bloom, profesor Kesenian Islam di Kolej Boston di Amerika Syarikat berkata, bendera terbabit merupakan gagasan dari abad ke lapan ketika semasa dinasti kedua Islam mula berkuasa.

“Bendera hitam putih tersebut tertera kalimah syahadah ‘Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah” yang menjadi pegangan masyarakat Islam seluruh dunia,” ujar Jonathan.

Kebiasaannya, pengibaran serambi itu sering disertai dengan jari telunjuk yang oleh pejuang jihad berkenaan yang memberi amaran "saya akan datang kepada kamu".

Kebangkitan serta salah penggunaan bendera ini oleh militan Islam di seluruh dunia telah menyebabkan United Kingdom mengharamkan mengibarkannya malah mereka yang melakukan perbuatan tersebut boleh didakwa.

Negara-negara Eropah lain seperti Belanda dan Jerman turut melarang penggunaannya selain dari tujuan pendidikkan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: