Isnin, Disember 29, 2014

KEMASKINI: Identiti warga Malaysia dikenal pasti?


Senarai nama penumpang pesawat AirAsia QZ8501 yang terputus hubungan pagi ini ketika dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura dikeluarkan oleh pihak Kementerian Perhubungan Indonesia.

Dalam senarai tersebut, terdapat 155 penumpang berada dalam pesawat iaitu 70 lelaki dewasa, 68 wanita dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi.

Seorang rakyat Malaysia, dikenal pasti sebagai Sii Chung Huei dari Sarawak. Laporan The Star menyebut Sii sepatutnya disertai seorang rakan, namun rakannya itu memilih untuk menaiki penerbangan lain.

Sementara itu, 23 orang lagi direkodkan tidak mendaftar masuk ke dalam pesawat. Senarai tersebut tidak termasuk tujuh anak kapal.





Dalam perkembangan berkaitan, pesawat berkenaan tidak mungkin boleh meneruskan penerbangan lagi.

Ini kerana pesawat itu, menurut Pengarah Kementerian Udara dan Perhubungan, Djoko Murjatmodjo, hanya diisi dengan bekalan minyak yang cukup untuk penerbangan selama kira-kira lima jam sahaja.

Sementara itu media melaporkan, 47 saudara mara dan rakan 57 penumpang pesawat AirAsia Indonesia Penerbangan QZ8501 telah mendaftar diri di Ruang menunggu untuk saudara mara (RHA), Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Changi.

Berikut adalah sebahagian daripada keluarga penumpang dan anak kapal penerbangan QZ8501 yang dirakamkan beberapa agensi berita tempatan dan antarabangsa.





Menurut Changi Airport Group (CAG), 36 pegawai kebajikan CAG dan empat kaunselor daripada Kementerian Sosial dan Pembangunan Keluarga sedang memberi bantuan dan sokongan kepada ahli keluarga di RHA.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: