Jumaat, Oktober 21, 2011

Kenyataan YB Zulkifli di Dewan Rakyat berasas - HUDUD ala-PAS mengelirukan!


Dari petikan warta kerajaan negeri Terengganu [ perkara 14 ] Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah menyebut:

" Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan diantara seorang lelaki dengan seseorang lelaki yang lain atau diantara seorang lelaki dengan seorang perempuan SELAIN DARIPADA ISTERINYA yang dilakukan diluar tabii iaitu MELALUI DUBUR" ?

Manakala dalam warta kerajaan negeri Kelantan [ perkara 16] Kanun Jenayah Syariah 11 juga menetapkan hal yang sama.

Bukankah ianya mengelirukan rakyat terutama para suri rumah yang akan mempertikaikan kewajaran anakmen tersebut! Dan apa yang YB Zulkifli pertikaikan itu ada asasnya kerana jika dihalusi anakmen tersebut sah membenarkan suami meliwat isteri!

Semalam sidang Dewan Rakyat digemparkan dengan pendedahan seorang Ahli Parlimen bahawa hukum hudud yang diluluskan Pas semasa memerintah Terengganu pada 2004 membenarkan suami meliwat isteri dan ia tidak menjadi kesalahan di bawah undang-undang jenayah syariah itu.

Datuk Zulkifli Noordin (Bebas-Kulim-Bandar Baharu) berkata, perkara itu tercatat di dalam Seksyen 14 enakmen berkaitan kesalahan meliwat di dalam undang-undang hudud, qisas dan takzir yang digariskan oleh Kerajaan Pas Terengganu ketika itu.

“Yang paling saya terperanjat, ada berbelas-belas kesilapan yang bercanggah dengan Islam tetapi yang saya nak tunjuk, ini bukan datang daripada syariat Islam. Contoh, berkaitan dengan liwat. Disebut dalam ini (enakmen) liwat ialah Seksyen 14. Ini enakmen yang telah digazetkan.

“Tafsiran liwat (di dalam enakmen) ialah satu kesalahan yang merupakan persetubuhan antara seorang lelaki dengan seorang lelaki... kita faham la tu... atau antara lelaki dengan seorang perempuan yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur.

“Yang saya terperanjat dia (hukum hudud Pas) kata, ‘selain daripada isterinya’. Makna kata kalau seorang suami bersetubuh melalui dubur isteri, itu tak liwat dalam hudud Pas ini,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 di Dewan Rakyat.



Zulkifli turut mendedahkan di dalam enakmen itu turut menyebut berhubung pelantikan hakim-hakim yang turut membenarkan orang bukan Islam dilantik bagi undang-undang hudud serta perkara berkaitan qazaf yang melibatkan empat saksi bagi zina iaitu sekiranya salah seorang saksi menarik diri, maka tiga lagi saksi boleh dihukum.

Beliau berkata, pendedahan itu dilakukan bagi menunjukkan bahawa apa yang disebut oleh PAS sebagai hukum hudud yang mahu dilaksanakan oleh parti itu bukanlah hukum Allah, sebaliknya ia adalah rekaan mereka sendiri.

“Yang paling saya takut adalah kenyataan seorang tokoh politik PAS senior pada saya bahawa memang sengaja dibuat silap-silap ini supaya UMNO tolak. Bila saya semak semula, rupanya betul memang Tun Mahathir (bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad) dulu tolak kerana ini bukan hudud Islam tetapi ini hudud PAS. Ada percanggahan jelas, isteri boleh diliwat dan lain-lain lagi,” jelas beliau.

Katanya, keputusan Dr. Mahathir yang menolak pelaksanaan hudud itu telah diputarbelitkan oleh pihak tertentu pada ketika itu.

Dalam pada itu, pendedahan Zulkifli mengenai perkara berkaitan liwat itu menyebabkan Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian) bangun mencelah sambil mendakwa kenyataan Zulkifli itu sebagai satu tuduhan lalu meminta supaya beliau dan Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) yang turut mengulangi kenyataan Zulkifli itu dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Pendedahan Zulkifli dalam sidang parlimen semalam menunjukkan satu lagi bukti terbaru PAS hanya mempermainkan agama dalam menyelamatkan survival politik mereka. Pendedahan terbaru bahawa meliwat isteri tidak termasuk didalam hukum hudud PAS menyerlahkan lagi sikap mereka yang tidak menghormati maruah seorang wanita.

Kita jangan terlupa bagaimana mereka menggunakan sumpah baiah kepada semua ADUN yang bertanding di atas tiket PAS di mana-mana pilihanraya sekalipun. Secara jelas sumpah Baiah itu mengatakan bahawa sekiranya Adun PAS itu meninggalkan perjuangan PAS maka tertalak tiga isteri mereka secara automatik.

Untuk Anakmen lengkap KESALAHAN JENAYAH SYARIAH (HUDUD DAN QISAS) TERENGGANU 1423H/2002M, sila klik di sini .

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: