Selasa, Disember 13, 2011

MB beri syarat lulus geran tanah penduduk di Ijok!



Abdul Khalid Ibrahim meletakkan syarat kepada kira-kira 150 penduduk Kampung Seri Aman, Ijok dekat sini iaitu mereka perlu menanggung kos penyediaan infrastruktur sekiranya mahu kerajaan negeri meluluskan permohonan mendapatkan geran tanah kawasan berkenaan.

Menteri Besar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok itu menegaskan, sekiranya penduduk ingin memiliki tanah itu, mereka dikehendaki membayar kos seperti pembinaan jalan raya dan sistem perparitan kepada kerajaan negeri.

"Mereka perlu membayar RM1,000 untuk tapak tanah sebagai premium awal serta kos pembinaan infrastruktur yang masih dalam perbincangan. Seandainya penduduk bersetuju, barulah kerajaan negeri akan memberikan tanah.

"Ini memandangkan kawasan perumahan penduduk berada dalam kawasan rizab sungai. Saya tidak mahu apabila banjir berlaku penduduk akan menyalahkan kerajaan negeri kerana tidak menyediakan kemudahan prasarana tersebut," katanya selepas merasmikan Kempen Menanam Pokok di Cahaya SPK Seksyen U9 di sini semalam.

Bagaimanapun, syarat tersebut dilihat membebankan penduduk yang rata-ratanya adalah pekerja ladang. Difahamkan, Abdul Khalid akan mengadakan perjumpaan bersama penduduk Kampung Seri Aman, Coalfield Ijok pada 23 Disember ini.

Laporan akhbar semalam menyebut lebih 150 penduduk Kampung Seri Aman membantah cadangan pembinaan projek perumahan yang akan dilaksanakan kerajaan negeri di kawasan penempatan mereka. Penduduk sebaliknya mendesak Menteri Besar mengotakan janji Pilihan Raya Umum Ke-12 iaitu memberi geran tanah kepada mereka.

Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Seri Aman, Robert Vanathaiya, 58, berkata, kerajaan negeri terdahulu telah meluluskan tanah lot untuk diberikan kepada penduduk sejak 2007.

Beliau berkata, ketika berkempen pada pilihan raya umum lalu, Abdul Khalid berjanji akan memberi geran tanah kepada penduduk kampung dalam tempoh tiga bulan selepas memenangi pilihan raya tersebut.

Ternyata penduduk Kg. Sri Aman, Ijok diperbodohkan oleh Menteri Besar selaku ADUN kawasan itu sendiri. Sebelum ini mereka dijanjikan tanah untuk rumah yang mereka dirikan sejak sekian lama. Janji diberi lanjutan tempoh TOL hanya sekadar retorik. Apa yang penting janji dulu. Tunaikan atau tidak perkara no 2. Sila klik di sini .

Penduduk ditawarkan rumah berharga ratusan ribu ringgit sebagai gula-gula supaya melihat kerajaan Khalid betul-betul mahu membantu. Peliknya adakah mereka terfikir bahawa harga rumah ratusan ribu walaupun diberi sedikit potongan mampu dimiliki oleh penduduk disitu?

Kerajaan negeri telah menawarkan kepada 111 penduduk Kampung Sri Aman sebuah unit rumah teres 2 tingkat dengan keluasan 20' x 60' dengan 3 bilik tidur dan 2 bilik air yang dijual pada harga subsidi iaitu RM70,000 berbanding harga pasaran sekitar RM120,000.

Jika penduduk lebih berminat untuk memiliki tanah sedia ada tanpa pembangunan, penduduk terlibat perlulah menanggung kos kerja-kerja tanah dianggarkan sejumlah RM2 juta bagi memastikan kemudahan infrastruktur dapat disediakan untuk penduduk!

Sedih bila melihatkan apa yang berlaku kepada penduduk Kg. Seri Aman! Yang berjanji adalah wakil rakyat. Apabila dapat kuasa rakyat terus dilupakan. Bukan sekadar dilupakan lebih malang lagi rakyat perlu menanggung kos lain sekiranya mereka berdegil. Sila klik di sini.

Betul seperti apa yang diperkatakan oleh salah seorang penduduk diakhir video tersebut - 'Rakyat Bukan Bodoh'...!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: