Ahad, Julai 18, 2010

Wujud penyelewengan pembelian pasir oleh KSSB - Noh Omar!

Pewujudan syarikat tunggal Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) menguruskan pasir dari tanah-tanah kerajaan menjadi KSSB tidak kompetitif, tidak telus dan tidak bertanggungjawab. KSSB di beri hak eksklusif oleh pentadbiran kerajaan negeri untuk melombong pasir di negeri ini. Di lihat kerajaan negeri cuba mewujudkan monopoli dalam industri pasir. KSSB tidak takut hilang perniagaan kerana mereka tidak mempunyai pesaing dalam industri ini.

Akibat kegiatan mencuri pasir yang berleluasa sekarang di lihat kerajaan negeri gagal menunai janji untuk mengutip hasil pasir negeri bernilai RM150 juta tahun 2009. Janji sasaran kutipan RM 150 juta hasil pasir ini jelas disebutkan dalam ucapan bajet 2009 Dato’ Menteri Besar. Namun ketika bentang bajet 2010 pada November 2009, YAB MB menyatakan sehingga 21 Oktober 2009, hasil daripada royalti pasir yang diperolehi hanya RM 4,678,021.84. Ini hanya 3 % sahaja dari jumlah sasaran. Ia tersasar jauh, bagai langit dengan bumi.

Menteri Besar mendakwa kewujudan hanya satu syarikat boleh membendung aktiviti mencuri pasir. Persoalan mengapa masalah kecurian pasir masih berleluasa dan kerap dilaporkan? Antaranya dakwaan kegiatan curi pasir di belakang kampus Unisel, Lembangan Sungai Langat di Kuala Langat dan Dengkil, Sepang. Malah ada laporan polis dan dakwaan kecurian pasir menggunakan lori KSSB di mana KSSB merayu atas kompaun akibat “kesalahan mengeluar bahan batuan tanpa wibawa yang sah” misalnya di Kuala Selangor. SPRM turut menahan setiausaha sulit seorang Exco kerajaan negeri bagi membantu siasatan berhubung dakwaan rasuah melibatkan kelulusan kontrak perlombongan pasir dan lawatan ke China.

Ketika mendedahkan perkara ini, Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar hari ini mendakwa mempunyai bukti wujud penyelewengan dan amalan pilih kasih oleh anak syarikat kerajaan negeri, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) dalam menawarkan pembelian pasir kepada syarikat kontraktor.

Beliau mendakwa, daripada maklumat yang diperolehnya, sebuah syarikat diberikan diskaun sebanyak 22 peratus atau RM4.00 bagi pembelian satu tan pasir yang berharga RM17.50 sementara syarikat-syarikat lain hanya diberi potongan 50 sen sahaja bagi setiap tan pasir yang dibeli."Atas keistimewaan ini, saya difahamkan syarikat itu telah mengambil kesempatan dengan menjadi broker penjualan pasir kepada syarikat-syarikat lain dan membuat keuntungan besar.

"Adakah syarikat itu menjadi proksi mana-mana parti politik. Apa muslihat kerajaan negeri sehingga beri cukup keistimewaan kepada syarikat itu,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani mendakwa KSSB turut memberi kemudahan kredit kepada sebuah syarikat dan lima kontraktor untuk mengorek pasir pasir tanpa perlu membayar deposit.

"Syarikat-syarikat terbabit menyalahgunakan keistimewaan itu dengan tidak membayar kepada KSSB selepas mengorek pasir. Sikap pilih kasih ini juga menyebabkan KSSB hanya jadi alat dan kuda tunggangan kepada syarikat-syarikat tertentu,” katanya. Noh mendakwa KSSB juga membenarkan pihak kontraktor memproses dan menjual pasir halus di kawasan melombong tetapi mengeluarkan resit yang menyatakan bagi pengeluaran pasir kasar.

Namun kata Noh terdapat juga kemungkinan ada-ada unsur penipuan kepada Pejabat Tanah oleh pihak KSSB dalam soal pembayaran doket pasir. KSSB membayar doket kepada Pejabat Tanah sebanyak RM3.00/tm. Mengambil contoh bukti penipuan yang berlaku di Lot 19439 di Rawang pada tahun 2009. KSSB membayar sebanyak RM 30 ribu untuk pengeluaran 10,000 tm pasir dengan kadar bayaran RM3.00 bagi setiap 1 tm.

KSSB pula mengenakan bayaran doket kepada sebuah syarikat kontraktor sebanyak RM8.00 bagi setiap 1 tm. Bukti yang didapati adalah syarikat berkenaan telah membayar KSSB sejumlah RM116,400 bagi pengeluaran 14,550 tm pasir 4550 tm daripada apa yang diistiharkan oleh pihak KSSB kepada Pejabat Daerah Gombak. Ini bermakna pihak KSSB telah menipu Pejabat Tanah Gombak!

Lebih memburukkan, KSSB turut mengawal kutipan doket pasir yang dahulu dibuat oleh pejabat tanah daerah. Pihak swasta telah ambil alih peranan kerajaan. Ini lebih mendedahkan pada amalan rasuah dan penyelewengan. Kerajaan negeri sepatutnya mengambil tindakan dengan memberhentikan pemberian permit pasir sekiranya mereka ingin menyelesaikan masalah pasir dengan telus dan bukan menyalahkan kerajaan Persekutuan atas kegagalan mereka. Jalan yang terbaik untuk mengatasi masalah ini adalah membubarkan KSSB dan melantik semula pejabat tanah untuk mengutip hasil pasir negeri.

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

joecharlie berkata...

Asahi Breweries to use Carlsberg network in Malaysia
Sunday 18th July, 04:07 AM JST

TOKYO —
Asahi Breweries Ltd plans to use the marketing network of Danish brewer Carlsberg A/S for sales of its mainstay Super Dry beer in Malaysia to meet growing demand in Asia, following the companies’ sales cooperation in Hong Kong, company sources said Friday.

In a bid to double its overseas beer sales in 2012 from 2009, Asahi, which is lagging behind competitors in marketing abroad, is considering catching up by expanding its cooperation with Carlsberg into other markets. Super Dry beer for sale in Malaysia will be exported from Asahi’s joint venture with Qingdao Brewery Co in China as well as from Japan, the sources said.

© 2010 Kyodo News. All rights reserved. No reproduction or republication without written permission.

TKYAH KOREK PASIR LAGI.......selangor kaya kaya



powered by