Selasa, Februari 16, 2010

Terlibat nahas: UMNO beri jaminan bantu Bakri pelajar UiTM!





















UMNO Selangor akan memberi bantuan kepada seorang pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang terlibat dalam satu kemalangan dipercayai dilanggar oleh kereta yang dipandu oleh Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan Ng Suee Lim di Seksyen 7, Shah Alam, 7 Februari lalu.

Ketua Penerangannya, Abdul Shukor Idrus berkata, bantuan itu akan diberikan bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh ibu bapa kepada Mohamad Bakri Mohd. Bazli, 23, yang hanya bekerja sebagai peniaga kedai kopi di Kota Bharu, Kelantan.

Katanya, bentuk bantuan akan diputuskan selepas perbincangan dengan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Pengerusinya, Datuk Seri Noh Omar.

"Alhamdulillah, keadaan adik Mohamad Bakri hari ini bertambah baik. Dia telah pun sedar daripada koma dan sudah boleh bercakap sedikit-sedikit,” kata Abdul Shukor kepada pemberita selepas melawat mangsa di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 11.50 malam itu, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim yang memandu kereta jenis Nissan X-Trail telah melanggar Mohamad Bakri yang menunggang motosikal jenis Yamaha SRE.

Kemalangan di Persiaran Kayangan dan Persiaran Institut di Seksyen 7, Shah Alam itu telah mengakibatkan penuntut tahun tiga Ijazah Sarjana Muda Perancang Bandar dan Wilayah itu cedera parah di bahagian kepala dan terlantar koma di HTAR.

Sebelum itu :

Laporan Merdeka Review hari ini membela ADUN Sekinchan Ng Suee Lim yang dituduh mabuk melanggar seorang mahasiswa yang bermotorsikal mengakibatkan beliau koma tanpa sedarkan diri sekarang. Amat lucu apabila diberitahu ramai ADUN Pakatan tidak mempunyai dana untuk mengupah driver oleh itu kemalangan di kalangan wakil rakyat pembangkang tidak dapat dielakkan.

Belum lagi pernah kita mendengar orang terlibat dalam kemalangan memberi alasan punca adalah kerana tidak mampu membayar driver. Bagaimana lah orang yang mempunyai akal sebegini boleh jadi wakil rakyat.

Ng cuba membela diri dengan mengatakan beliau sebelum ini pernah terbabit dengan kemalangan semasa memandu proton Wira 1.5 dengan motorsikal yang ditunggang Melayu.

Saya sendiri yang memandu kereta Proton Wira 1.5 Manual juga pernah terlibat dalam dua kemalangan kecil yang melibatkan penunggang motosikal berketurunan Melayu. Yang pertama berlaku di Shah Alam apabila penunggang motosikal meluru keluar dari satu persimpangan jalan dengan lampu isyaratnya gagal berfungsi pada waktu kejadian.

Yang menarik di sini, mengapa Ng harus menyebut “berketurunan Melayu”?

Seterusnya Ng hanya membuat laporan polis terhadap penulis blog yang menuduh beliau langgar lari, namun beliau tidak pula buat laporan polis tentang laporan penulis blog yang mendakwa beliau mabuk semasa memandu kenderaan tersebut. Mengapa tiada laporan polis dibuat di atas pertuduhan mabuk itu? Apakah maksudnya memang benar Ng sedang mabuk?

Sekarang fahamlah kita mengapa ADUN Sekinchan terbabit dalam kemalangan tersebut. Pertama kerana tidak mempunyai driver dan yang kedua kerana yang menunggang motosikal itu Melayu. Kalau bukan Melayu yang menunggang motosikal pada hari itu dan beliau mempunyai driver, mungkin kemalangan tidak akan berlaku. Kerajaan Negeri Selangor " Bailout " Talam sehingga ratusan juta ringgit banyak pula duit? Sememangnya alasan yang diberikan adalah tidak masuk akal. Dan lebih menarik lagi masa inilah Ng mengatakan dia kawan baik Dato Seri Khir Toyo? Dimasa terdesak lawan pula menjadi kawan...!

Sokongan Buat Adik Mohd Bakri Mohd Bazli

Syukur alhamdulillah kerana adik Mohd Bakri telah sedar daripada koma dan dikeluarkan dari ICU, namun beliau masih terlalu lemah untuk diambil keterangan oleh pihak polis. Sehingga hari ini Universiti Teknologi Mara (UiTM) memberi jaminan akan membantu menampung kos perbelanjaan ibu bapa penuntut berkenaan. Bantuan berkenaan membabitkan kos tempat tinggal, makanan, minuman dan kenderaan sepanjang ibu bapa kepada Mohd Bakri Mohd Bazli berada di sini bagi menemani anak mereka yang dirawat di ICU, HTAR.

UMNO Selangor juga akan memberi bantuan dan bentuk bantuan masih belum diputuskan lagi. Ketua Penerangannya, Abdul Shukor Idrus berkata, bantuan itu akan diberikan bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh ibu bapa kepada Mohamad Bakri Mohd. Bazli, 23, yang hanya bekerja sebagai peniaga kedai kopi di Kota Bharu, Kelantan.

Di manakah kerajaan Negeri pada ketika ini? Apakah sumbangan yang kerajaan Negeri Selangor berikan setelah ADUN mereka sendiri dari Pakatan Haram yang melanggar adik Bakri yang tidak bersalah ini dalam keadaan mabuk? Mana bantuan kerajaan Negeri Selangor yang sebelum ini begitu cepat disalurkan kepada keluarga Teoh Beng Hock, suspek penjenayah, A. Kuhan dan pesalah-pesalah ISA. Penjenayah mati boleh sumbang duit beribu-ribu, sediakan mercedes, di angkat macam wira, tetapi anak bangsa sendiri yang seagama terlantar sakit, senyap seribu bahasa? Mana pembela pakatan rakyat?

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

Senjaliza berkata...

Salam.
AMANAH Rakyat terhadap pemimpin PERLU REVIEW dengan pantas dan bijak, sebijak jauhari.

Semenjak kewujudan Pakatan Haram yang bakal di"tangguh-tangguh" Negara dan Rakyatnya berada fasa stage of anxiety yang tidak meyakinkan kemasyuran negara.

Rakyat akan menghukum mereka dalam PRU13. Nantikan pelaku kerja haram akan dipanggang dalam api nerhaka jahanam.

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.