Sabtu, Januari 17, 2009

KAMPONG BARU CINA CURI HAK TANAH MELAYU!











Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah bertitah, raja-raja Melayu telah menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula kampung baru pada tahun 1950 yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

Baginda yang dalam keadaan sebak semasa menyentuh perkara itu ketika menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) di sini hari ini bertitah, teguran tersebut dizahirkan dalam Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950.

Titah baginda, penempatan semula melalui Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney itu telah menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu.

Raja Nazrin bertitah, Rancangan Briggs memberi nikmat kepada 400,000 penduduk setinggan Cina di pinggir hutan berpindah ke kampung baru yang dilengkapkan dengan jalan, bekalan elektrik, air paip, kemudahan sekolah dan kesihatan serta turut dibantu mendapat pelbagai peluang pekerjaan dan kemudahan perniagaan.

Rancangan penempatan tersebut, titah baginda, dilaksanakan ketika masih begitu ramai keluarga Melayu yang tidak memiliki tanah dan dari segi lokasi geografi, kampung baru itu lebih hampir dengan bandar berbanding kawasan pembangunan Felda.

Raja Nazrin bertitah, kemudahan-kemudahan infrastruktur dan sosial yang disediakan di kampung baru juga jauh lebih baik daripada apa yang terdapat di kampung tradisi Melayu.

“Rancangan Briggs sebenarnya menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu. Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950, menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

“Raja-raja Melayu malah pernah menzahirkan kebimbangan terhadap pelantikan Sir Henry Gurney sebagai Pesuruhjaya di Tanah Melayu pada tahun 1948 berasaskan kepada kebimbangan Duli-duli Tuanku itu terhadap apa yang dilakukan oleh Gurney ketika bertugas sebagai Setiausaha Negara di Palestin terhadap penduduk Arab,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, peneroka tanah rancangan Felda hanya berpeluang melalui penghidupan di perkampungan moden 11 tahun selepas dinikmati oleh penduduk-penduduk kampung baru yang dibangunkan melalui Rancangan Briggs itu.

“Bayangkan betapa nasib lebih 112,000 keluarga desa berkemungkinan berada di dalam kategori miskin tegar sekiranya Felda tidak pernah wujud di negara ini,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, rancangan pembukaan tanah melalui Felda adalah contoh ketara kejayaan gemilang program fardu kifayah yang bukan sahaja berjaya mengatasi masalah kemiskinan bagi ribuan keluarga Islam malah turut membawa mereka menerokai kejayaan yang lebih luas dan besar.

Titah baginda, kejayaan sesuatu idea begitu juga kejayaan sesuatu dasar bergantung pada kejayaan melepasi ujian di peringkat pelaksanaan.

Menurut baginda, Tabung Haji dan Felda bermula daripada satu idea, digubal dasar untuk memberikan roh kepada idea itu lalu ditubuhkan institusi bagi memberikan kerangka dan diterjemahkan kepada projek serta diuji pada peringkat pelaksanaan.

Cerita sebelumnya :

Kerajaan DAP (Komunis) Perak telah berusaha sedaya upaya agar orang Melayu ditindas, dan terus ditindas sehingga mereka tidak mampu untuk berdiri lagi. Kezaliman mereka tidak dapat dibendung lagi. Sedikit demi sedikit mereka makan harta orang-orang Melayu dan Sultan. Inilah tindak tanduk Komunis Moden yang menggunakan boneka Melayu nya yang kononnya "Islam" dan "Islamik".

Sementara orang-orang PAS yang kurang cerdik dalam hal pentadbiran, masih lagi bangga dengan Menteri Besar Boneka mereka. Mereka memang mahukan tanah-tanah mereka dijual kepada Cina Komunis ini supaya mereka boleh dapat duit dan duduk senang lenang goyang kaki sambil hisap rokok dan melepak di kedai kopi tanpa mereka sedari orang Melayu semakin lemah dan melemah.

Lihat sahaja status tanah pajakan yang ditukar kepada status KEKAL kepada penduduk Kampung Baru Kuala Rui di Gerik. Dan tindakan itu akan menyusul di semua Kampung Baru di seluruh negeri. Secara ringkas nya, penduduk di Kpg Baru ini adalah penyokong Komunis, dan rancangan British untuk menempatkan mereka di Kpg Baru supaya perhubungan dengan Komunis terputus.

Tetapi lihatlah betapa hebatnya Menteri Besar Boneka yang tak bijak itu walaupun ada IR. Secara tidak langsung mereka bersubahat dengan komunis-komunis itu.

Bukan saja perihal tanah, TADIKA KEMAS yang banyak berjasa kepada orang Melayu tidak kira UMNO atau PAS juga menjadi mangsa. PAS sendiri pun tak sanggup hantar anak ke TASKI kerana mereka tahu TADIKA KEMAS UMNO lebih bagus pengajaran dan pembelajarannya. Itulah sifat jelek orang PAS yang tak tahu malu. Kutuk UMNO bergantang-gantang tetapi kalau ada kemudahan disapu lebih awal dulu daripada orang UMNO.

Maka dengan ini, kalau anda ingin merujuk kepada kerajaan negeri Perak, jangan rujuk sebagai Kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi KERAJAAN DAP KOMUNIS PERAK kerana yang memerintah bukan PAS atau PKR, tetapi hanya DAP sendirian.

Siapa penduduk kampung baru ini?

Mereka ini adalah Cina bekas-bekas ahli Parti Komunis Malaya yang membuat huru-hara di Tanah Melayu selePAS pengunduran Jepun. Mereka ini telah diberi pengampunan dan mendiami kebanyakan kampung baru di Perak. Ngeh Koo Ham iaitu Exco Kanan Kerajaan Perak ini adalah ketua kepada kampung baru ini. Dia inilah yang membawa usul pemberian tanah kekal dan mengunakan bonekanya Nizar, MB Perak untuk mengukuh hajatnya.

Apakah dengan menyerahkan tanah Negeri (Perak) oleh rakan se'KUTU' PAS oleh MB Nizar perlu terlalu dibanggakan oleh Nik Aziz? Di mana keadilan yang dicanang oleh pemimpin Pakatan Rakyat andai semua ini jelas DAP dan Cina semakin berani meramPAS hak-hak Melayu dan mereka akan sedaya upaya mendapatkan pemilikan tanah dimana-mana negeri dibawah PR dan dengan mudah mempertikaikan hal ehwal Islam?

Orang Melayu Negeri Perak perlu desak MB Nizar Letak Jawatan ?

Menteri Besar Perak, Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin perlu meletak jawatan kerana tindakannya memberi hak milik tanah kepada penduduk kampung baru.

Beliau didesak oleh bangsa Melayunya sendiri supaya meletak jawatan kerana :
1. Beliau tidak menghormati dan membelakangkan teguran raja-raja Melayu.

2. Beliau sepatutnya menjadi 'dahan' kekuatan orang Melayu seperti yang diharapkan, bukannya 'menggadaikan' maruah yang ada demi kepentingan politik semata-mata.

3. Beliau dilihat tidak langsung berusaha untuk melindungi hak-hak orang Melayu.

4. Beliau perlu ingat siapa yang melantik beliau menjadi Menteri Besar.

5. Beliau telah mengguris hati dan perasaan raja-raja Melayu.

6. Beliau mencuri hak tanah kepunyaan Melayu dan diserahkan kepada bangsa lain. Tanah hak Melayu itu perlu dipulangkan secara terhormat bagi menghormati hak kaum Melayu yang telah dirampas.

7. Beliau seorang pemimpin yang buta sejarah. Beliau sepatutnya mengkaji dulu sejarah bagaimana asal usul kampung baru, bukan tergesa-gesa membuat perubahan yang akhirnya menguris perasaan orang Melayu sendiri.

8. Beliau tidak sedar bahawa pemberian tanah itu tidak nampak sangat kesannya tetapi 10 atau 20 tahun lagi, bila sedar, semuanya sudah terlambat.

9. Beliau sepatutnya memberikan hak milik tanah tersebut kepada para pejuang kemerdekaan dan anggota keselamatan yang telah mempertaruhkan nyawa mempertahankan negara daripada ancaman komunis. Jika anggota keselamatan terbabit telah meninggal dunia, keluarga mereka perlu diberi pengiktirafan melalui pemberian tanah itu.

10. Beliau tidak bijak berpolitik dan tindakannya merugikan bangsa Melayu sekiranya hak golongan bumiputera terus dipinggirkan.

Peguam Negara perlu mengambil tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Perak kerana melanggar peruntukan Kanun Tanah Negara (KTN). Tindakan tersebut perlu disegerakan kerana ia bercanggah dengan keputusan Majlis Tanah Negara (MTN) yang mana Menteri Besar Perak turut menjadi ahlinya. kerajaan negeri sebenarnya tidak mempunyai kuasa melainkan ada sebab-sebab istimewa yang amat jelas.

Daulat Tuanku.

Taminsari, UM, Warisan Pahang

7 ulasan:

Tai berkata...

Habislah orang melayu kalau masih taknak sedar.

torashah berkata...

Hilang tanah akibat Darurat

Oleh Zin Mahmud

Ada pihak meminta supaya dilupakan sejarah dan berikanlah perhatian pada masa depan. Dalam keadaan di mana dunia sedang menghadapi cabaran ekonomi, maka dikatakan adalah sewajarnya perhatian diberikan kepada bagaimana hendak menangani masa depan.

Tetapi tentunya pihak yang mengaut keuntungan daripada sesuatu keadaan pada masa silam akan meminta supaya sejarah dilupakan. Ini kerana mereka tidak mahu keuntungan yang diperolehnya pada masa lalu dipersoalkan. Sebaliknya perhatian mahu diberi pada masa depan supaya keuntungan baru boleh diperoleh.

Maka dapatlah difahami bahawa pihak yang mengaut keuntungan pada zaman Darurat umpamanya akan meminta supaya perkara yang lepas itu biarlah berlalu dan tidak usah diungkit. Tetapi apa pula bagi pihak yang menanggung kerugian pada masa itu? Tentunya mereka akan terus mengungkit perkara-perkara lalu kerana rasa tidak puas hati dengan sesuatu keputusan yang dibuat pada zaman berkenaan.

Sememangnya sejarah merupakan rentetan peristiwa yang berlaku pada masa lalu dan kesannya tidak akan dapat dihilangkan begitu saja. Ada keputusan atau perbuatan yang tidak adil berlaku pada masa lalu, maka ia wajar diluruskan sebelum dimaaf serta dilupakan. Tetapi selagi ia tidak dibetulkan, maka ia akan menjadi duri dalam daging yang menanah luka selagi ia tidak diperbetulkan.

Maka pelajaran daripada sejarah bermakna bukan saja berhati-hati membuat keputusan supaya tidak berlaku ketidakadilan tetapi juga membetulkan perkara-perkara lalu supaya ia tidak menimbulkan rasa marah dan dendam. Sesungguhnya sejarah merupakan satu-satunya harta bagi mereka yang dianiaya.

Dalam hal ini, apa yang berlaku semasa Darurat amat penting bagi negara ini kerana pada masa itulah berlaku banyak kesengsaraan akibat aniaya dan polisi-polisi yang salah bagi mereka yang berkuasa, iaitu penjajah British. Demi memelihara keharmonian hubungan kaum, maka umumnya perkara-perkara yang telah berlaku semasa Darurat dianggap tidak wajar untuk dibongkar dan diungkit-ungkit. Tetapi ia tetap merupakan sejarah dan fakta yang tidak akan dilupakan selagi sebarang ketidakadilan tidak dibetulkan.

Itulah yang berlaku dalam soal tanah di Perak khususnya dan Semenanjung Malaysia umumnya. Rakyat Malaysia tidak begitu mengetahui atau mengambil berat terhadap apa yang berlaku semasa Darurat kerana tumpuan perhatian adalah kepada masalah pada hari ini dan masa depan. Bagaimanapun, apabila berlaku sesuatu keputusan yang melibatkan perkara-perkara lama seperti tanah, maka sudah tentu lipatan sejarah dibuka kembali,

Jadi apabila kerajaan Perak pimpinan DAP, PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) memberikan hak milik tanah kepada penduduk kampung baru Cina di negeri itu, maka ia melibatkan soal-soal lama yang memaksa semua pihak membuka kembali lipatan sejarah.

Tentulah timbul persoalan mengapakah selama ini kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) dan sebelumnya Perikatan tidak memberikan hak milik tanah kepada mereka walaupun pemastautinnya telah mendudukinya hampir 50 tahun? Apabila dibuka lembaran sejarah, maka dapatlah diketahui bahawa kampung-kampung baru Cina di banyak tempat adalah hasil daripada Rancangan Briggs yang menghimpun setinggan-setinggan Cina bagi mengatasi ancaman komunis. Untuk tujuan itu, mereka telah mengambil tanah-tanah orang Melayu. Inilah yang disebut oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah betapa Mesyuarat Raja-raja Melayu pada 24 Mei 1950 menentang Rancangan Briggs kerana penjajah British telah mengambil tanah Melayu untuk dijadikan kampung baru Cina.

Rujukan

Hakikat ini dititahkan oleh baginda ketika menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) di Kuala Lumpur Khamis lalu. Hakikat ini tidak begitu diketahui umum jika tidak timbul kes tanah ini. Isu ini menunjukkan betapa pentingnya sejarah menjadi rujukan ketika seseorang ahli politik membuat keputusan. Apabila silap dan tergesa-gesa maka padahnya akan menjadi parah kepada negara.

Sebab itulah rakyat negara ini tidak boleh melupakan sejarah dengan begitu saja kerana ia seolah-olah seperti cermin pandang belakang kereta yang menjadi panduan untuk negara ini dipacu ke depan. Untuk hanya memerhatikan masa ini dan masa depan, ia merupakan suatu tindakan yang tidak bertanggungjawab.

Mungkin bagi pihak yang mempunyai kekuatan harta dan kekayaan, sejarah sudah tidak penting. tetapi bagi mereka yang ketinggalan baik dari segi ekonomi mahupun politik, seperti orang Melayu sejarah menjadi hanya satu-satunya harta warisan.

Walaupun begitu pentingnya sejarah bagi orang Melayu, malangnya bangsa ini tidak memiliki peminat-peminat sejarah yang kuat untuk menjadi pelindung atau benteng kepada warisan negara. Apa yang ada hanyalah segelintir ahli sejarah seperti Prof. Nik Anuar Nik Mahmud dari Jabatan Sejarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Maka ulasan beliau terhadap isu ini seperti yang tersiar dalam Utusan Malaysia Jumaat lalu adalah bermakna.

Katanya, British mewujudkan kampung baru Cina hanya untuk memastikan kaum itu tidak dipengaruhi komunis. Ini kerana jika komunis berkuasa, Tanah Melayu akan menjadi negara komunis dan British kehilangan kepentingan mereka.

Penempatan di kampung baru dengan kemudahan jalan, elektrik, air paip, sekolah dan pusat kesihatan mampu mengelakkan orang Cina di pinggir hutan daripada bercampur dengan komunis, katanya.

Sebaliknya pada masa itu kampung-kampung orang Melayu tidak mempunyai kemudahan moden seperti itu. Kedaifan orang Melayu yang tidak mempunyai jalan baik, elektrik, air paip, sekolah dan pusat kesihatan mendatangkan kesan di mana pencapaian pendidikan orang Melayu juga tidak mencapai tahap yang baik.

Perlu diingat bahawa sebelum adanya Rancangan Briggs, gerakan komunis hampir menguasai Tanah Melayu. Wilayah-wilayah di tengah-tengah semenanjung, dari Johor seperti di Kluang hinggalah ke Kedah, di Baling telah dikuasai komunis. Gua Musang menjadi kawasan pertama diisytiharkan oleh parti Komunis Malaya (PKM) sebagai 'kawasan dibebaskan' (liberated areas).

Antara punca kejayaan gerakan komunis ini adalah atas sebab sokongan dan kerjasama orang Cina yang berada di pinggir hutan. Kebanyakan mereka adalah juga merupakan golongan susah dan bercucuk tanam di tanah-tanah yang diteroka secara setinggan. Selain di antaranya sememangnya simpati terhadap perjuangan komunis, yang lain pula dipaksa atau terpaksa membantu komunis kerana keadaan sudah menjadi sebegitu rupa.

Dengan kemenangan komunis di China, Korea dan Vietnam serta kedudukan politiknya yang kuat di Indonesia, maka Tanah Melayu sememangnya hampir menjadi komunis. Antara penghalang besar kepada sebarang kejayaan komunis di negara ini ialah pendirian orang Melayu yang menolak komunisme. Selain daripada faktor agama, orang Melayu juga turut dianiaya oleh Bintang Tiga semasa zaman peralihan pemerintahan Jepun dan British. Kezaliman komunis ini menjauhkan orang Melayu daripada komunisme. Hanya segelintir yang menyokongnya seperti pejuang-pejuang kemerdekaan Melayu di sekitar daerah Temerloh,

Tetapi kejayaan para penentang komunis, baik oleh kerajaan penjajah British mahupun orang Melayu yang memberi kerjasama kuat melalui penyertaan anak-anak Melayu dalam pasukan tentera hanya berlaku selepas dilaksanakan Rancangan Briggs. Kampung-kampung baru Cina ini berjaya menjauhkan orang Cina daripada komunisme. Selain daripada pemisahan antara keduanya, tetapi lebih penting lagi, kehidupan yang lebih senang dalam kampung baru berbanding daripada di hutan akhirnya melemahkan PKM.

Dibubarkan

Sepatutnya selepas Darurat, kampung-kampung ini dibubarkan supaya hak milik tanah Melayu dikembalikan oleh kerajaan. Tetapi dari segi praktikalnya, perkara ini tidak berlaku kerana kampung- kampung baru itu sudah menjadi sumber pengaruh politik yang kuat bagi kerajaan.

Sokongan orang Cina telah beralih kepada MCA yang menjadi salah satu tonggak kepada tiga parti Perikatan yang akhirnya memerintah negara ini. Apabila orang Cina menjadi warganegara Tanah Melayu merdeka, maka kedudukan mereka sudah setaraf dengan rakyat Raja-raja Melayu yang terdiri daripada orang Melayu.

Maka hakikat bahawa pada satu masa dahulu warga negara ini hanya terdiri daripada rakyat Raja-raja Melayu sudah tinggal dalam lipatan sejarah. Dalam sesebuah negara moden, semua warganegara adalah setaraf.

Penjajah British telah berusaha memastikan bahawa para pendatang yang pernah dibawanya untuk menggerakkan ekonomi kolonial bagi kemakmuran Great Britain dijadikan warganegara Tanah Melayu merdeka sedangkan pada mulanya, kehadiran mereka dianggap sementara.

Pada mulanya penjajah British hanya mahu menjajah dari segi ekonomi. Mereka masuk campur dalam urusan politik pun kerana kepentingan ekonomi imperial. Sebab itu British tidak terus menawan Tanah Melayu seperti penakluk-penakluk zaman dahulu. Mereka hanya mahukan keuntungan ekonomi, maka justeru dikekalkan kedaulatan Raja-raja Melayu dan sistem kenegaraan Melayu. Para pendatang yang dibawa masuk untuk bekerja pula dipandang akan kembali ke negara masing-masing setelah berjaya mengumpul harta.

Tetapi imperialisme mempunyai percanggahan sesama sendiri. Akhirnya imperialisme British bertembung dengan imperialisme Jepun. kejayaan Jepun pula dibantu oleh gerakan nasionalisme tempatan. Ia berlaku di India, Indonesia dan Tanah Melayu apabila Kesatuan Melayu Muda (KMM) turut membantu Jepun. Sebaliknya PKM pula menyebelahi British untuk menentang Jepun.

Namun begitu, setelah tamatnya Perang Dunia Kedua, berlaku pula pertembungan antara imperialisme Amerika-British dan komunisme Soviet, juga sebenarnya adalah imperialisme atas nama para pekerja. Maka sebab itulah PKM memperjuangkan kemerdekaan tetapi atas asas komunisme, yang hakikatnya imperialisme Moscow-Beijing.

Maka dalam hal ini, orang Melayu memihak kepada penjajah British. Sikap orang Melayu ini lebih mudah berlaku apabila gerakan kemerdekaan Melayu yang diasaskan oleh ahli PKM seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dilumpuhkan.

Kini Darurat sudah lama berlalu dan medan persaingan adalah dalam bentuk politik demokrasi dan ekonomi global. Sebahagian daripada rakyat negara ini yang bilangannya besar tanpa mengira kaum sudah tidak puas hati dengan cara Barisan Nasional memerintah negara. Mereka mahukan pembaharuan dan sebagai alternatif, pilihannya jatuh kepada pakatan PKR-DAP-PAS.

Sokongan baru kepada pakatan yang menyaksikan penguasaannya di Perak menuntut mereka untuk lebih berhati-hati dalam memikul tanggungjawab. PAS, DAP dan PKR mesti lebih teliti mengkaji sejarah khususnya Darurat supaya polisi mereka tidak membahayakan keharmonian antara kaum di negara ini.

Untuk mentadbir negeri atau negara, mana-mana pihak tidak boleh bersifat ideologikal semata-mata sama ada atas nama Islam, demokrasi ataupun keadilan. Kebijaksanaan dengan mengambil kira soal sejarah, sensitiviti antara kaum dan agama mesti dilakukan. Begitu juga dalam soal pemberian hak milik tanah kepada kampung baru Cina.

torashah berkata...

Keputusan kerajaan pakatan DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR)Perak untuk memberikan status hak milik kekal 999 tahun kepada penduduk yang mendiami lot-lot tanah di kampung baru di seluruh negeri ini menimbulkan persoalan kerana ia dilihat lebih bermotifkan politik.Ini kerana, pada masa yang sama, kerajaan negeri hanya merancang memberikan status hak milik 99 tahun kepada penduduk di Rancangan Kampung Tersusun (RKT).

Di seluruh negeri Perak, terdapat 60,000 penduduk di kampung baru dengan kira-kira 80peratus kaum Cina.Sementara RKT terdiri daripada 73,703 penduduk dengan pecahan 44.02peratus Melayu, Cina (37.93 peratus) dan India (18.05 peratus).

Cadangan untuk memberi status hak milik kekal itu dianggap sebagai luar biasa kerana kerajaan campuran Perak baru beberapa bulan memerintah.Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaludin berkata, rasional untuk memberi hak milik kekal dibuat berdasarkan prinsip keadilan dan ia mengikut apa yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara.Beliau akan merujuk cadangan tersebut mengikut Kanun Tanah Negara atau mana-mana perundangan yang dibenarkan.

Ramai pemerhati politik melihat tujuan cadangan ini bukanlah berdasarkan faktor ekonomi iaitu bagi membolehkan tanah itu dicagar untuk tujuan perniagaan tetapi ianya dilihat lebih berkait dengan isu politik demi menunaikan janji kerajaan negeri yang didominasi oleh DAP. Malang bagi Melayu Perak yang tinggal di lot-lot tanah di RKT akan diberikan status pajakan hanya 99 tahun kurang 900 tahun daripada Kampung-Kampung Baru.

Mengapa UMNO tidak memberi hak milik kekal kepada Kampung Baru perlu dilihat dari segi sejarah kewujudan Kampung Baru itu sendiri. Kampung baru (新村) ialah istilah umum yang selalu digunakan bagi penempatan baru pada zaman darurat pada tahun 1950an. Kampung baru dilengkapi dengan kemudahan asas seperti tempat tinggal, air, elektrik, kemudahan kesihatan dan sekolah. Penduduk yang berhampiran hutan yang terancam dengan serangan ganas komunis dipindahkan ke kampung baru yang dilindungi oleh pasukan mata-mata khas yang juga dikenali sebagai special constable dan tentera.

Pada umumnya tujuan utama kampung baru dilaksanakan adalah untuk melemahkan gerakan Min Yuen. Gerakan ini membekalkan senjata, maklumat, ubat-ubatan, wang dan makanan kepada komunis. Kampung baru merupakan sebahagian daripada Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney pada tahun 1950.

Sebanyak 400,000 orang penduduk setinggan Cina telah dipindahkan ke lebih kurang 400 buah kampung baru di seluruh Tanah Melayu. Antara kampung-kampung baru popular ialah seperti Jinjang ,Kampung Tengah ,Loke Yew,Seri kembangan ,Gombak ,Labis ,Sungai karas dan Sungai Way .

Dalam perkembangan terbaru Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mendesak Peguam Negara mengambil tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Perak kerana melanggar peruntukan Kanun Tanah Negara (KTN).

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, tindakan tersebut perlu disegerakan kerana ia bercanggah dengan keputusan Majlis Tanah Negara (MTN) yang mana Menteri Besar Perak turut menjadi ahlinya.

Beliau berkata, kerajaan negeri sebenarnya tidak mempunyai kuasa melainkan ada sebab-sebab istimewa yang amat jelas.

“Kenyataan Exco kanan Perak, Datuk Ngeh Koo Ham baru-baru ini yang mendakwa pemberian hak milik tanah kekal selaras dengan syarat keadaan khas di bawah kanun tersebut tidak tepat sama sekali.

“Pada ketika masih ramai orang Melayu sendiri tidak ada tanah, dia harus faham betapa istimewanya nasib penduduk kampung baru mendapat pajakan tanah ketika itu,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.(petikan dari: www.pribumiperkasa.com)

Perkara utama yang dipertikaikan ialah mengapa hakmilik kekal selama 999 tahun tidak diberi juga kepada Rancangan Kampung Tersusun? Siapakah sebenarnya di belakang Menteri Besar Perak? Adakah MB cuba membelakangkan dan mengguris hati dan perasaan 2juta Melayu Perak semata-mata hendak menurut kata 18 DUN daripada DAP.

Apa yang berlaku di Perak ini adalah sesuatu yang paling mahal dibayar oleh pengundi-pengundi Melayu yang memenangkan calon PAS dan KEADILAN yang calonnya Melayu sehingga menafikan UMNO mendapat majoriti mudah dalam Dewan Undangan Negeri Perak. Pokoknya perpecahan Melayu Perak boleh membawa bencana kepada negeri dan tunggulah sepanjang 3 tahun lagi Menteri Besar ini akan diperkotak-katikkan untuk kesekian kalinya.

Cheguman berkata...

Tuan,
Saya cadangkan kerajaan Perak dibubarkan dan diadakan pilihanraya semula. Nizar tidak layak jadi MB kerana engkar pandangan sultan.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه berkata...

Salam,

torashah kalau nak ambil tulisan saya daripada www.pribumiperkasa.com catatlah nama saya. Walau bagaimanapun terima kasih kerana tolong sebarkan pendapat saya.

Saya tidak bercadang hendak meminta YAB Nizar meletakkan jawatan kerana itulah saja yang terbaik di kalangan PAS Perak. Kalau diganti dengan yang lain ditakuti lebih banyak lagi bencana kepada Melayu Perak.

Amir Hamzah
Batu Pahat

torashah berkata...

Salam Sdr.Amir.

Mohon maaf kerana terlupa hendak memasukkan nama saudara dalam ulasan tersebut..saya cuma masukkan nama En.Zin Mahmud sahaja untuk ulasan pertama.

Terima kasih.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه berkata...

salam torshah.

Saya tidak ada masalah.Teruskan menulis artikal yang boleh menyedarkan bangsa kita.

wassalam