Jumaat, Januari 09, 2015

Jumpa ekor QZ8501
di dasar Laut Jawa?

Inilah bahagian ekor pesawat AirAsia QZ8501 yang ditemukan oleh Pasukan Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas) di dasar Laut Jawa kira-kira 30 kilometer dari lokasi terakhir pesawat tersebut.

JAKARTA - Pasukan mencari dan menyelamat hari ini berjaya me­nemukan ekor pesawat Air­Asia QZ8501 di dasar Laut Jawa kira-kira 30 kilometer dari lokasi terakhir pesawat tersebut.

Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas) berkata, penemuan tersebut merupakan kejayaan yang ditunggu oleh pasukan penyiasat dalam mencari alat perakam data penerbangan atau kotak hitam.

“Kami menemui ekor pesawat yang merupakan sasaran utama kami.

“Ekor pesawat itu ditemui oleh pasukan penyelam selepas dikesan oleh peralatan dasar laut yang mempunyai kelengkapan sistem sonar,” kata Ketua Basarnas, Bambang Soelistyo pada sidang media, di sini hari ini.


Beliau berkata, pasukan penyelam itu kini berusaha mencari kotak hitam, yang mampu membantu dalam mencari punca kejadian tersebut.

“Mencari ekor pesawat adalah penting kerana alat perakam perbualan kokpit dan perakam data ber­ada di bahagian belakang pesawat itu,” katanya.

Laman web detik.com melaporkan, ekor pesawat itu ditemukan dalam keada­an terbalik dan terbenam dalam lumpur.

Sehingga hari ini, hanya 40 daripada 162 mayat penumpang pesawat Airbus A320-200 itu berjaya ditemukan.

Angin kencang dan ombak besar pula menghalang usaha penyelam untuk ke loikasi objek-objek besar di dasar laut yang dikesan melalui sonar. – Reuters

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: