Ahad, Januari 11, 2015

Hasut: Hishamuddin Rais 'Gay Tua' bersalah, didenda RM5,000?


Aktivis pembangkang, Hishamuddin Md. Rais 'Gay Tua' didenda maksimum RM5,000 setelah didapati bersalah oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan bagi mengguling kerajaan menerusi demonstrasi jalanan dalam satu ceramah pada 13 Mei 2013.

Hakim Azman Mustapha memutuskan demikian setelah mendapati pihak pendakwaan berjaya menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan terhadap Hishamuddin, 64.

Beliau juga memerintahkan aktivis pembangkang itu dipenjara enam bulan jika gagal membayar denda berkenaan. Hishamuddin membayar denda itu setelah selesai prosiding.

Semasa membuat keputusan itu, Azman menegaskan hukuman tersebut dikenakan setelah mengambil kira faktor usia tertuduh yang telah melepasi usia persaraan ketika disabitkan dengan kesalahan itu.

Menurut beliau, ucapan Hishamuddin yang berapi-api hanya berakhir di dewan terlibat dan tidak berjaya mempengaruhi orang ramai yang hadir berdasarkan keterangan saksi yang memberitahu tiada sebarang demonstrasi jalanan berlaku sebaik sahaja tertuduh selesai memberi ucapan.

Tambah Azman, tiada sebarang kekecohan berlaku selepas ucapan tertuduh selain mahkamah berpuas hati dengan hujahan pihak pembelaan yang menegaskan tiada kepentingan awam yang perlu diambil kira melalui pemenjaraan tertuduh.

Berdasarkan pertuduhan, Hishamuddin didakwa menyebut kata-kata menghasut yang cenderung untuk membangkitkan rakyat negara ini mengubah kerajaan yang tertubuh menurut undang-undang dengan cara yang tidak sah.


Dia didakwa menyatakan demikian ketika berceramah di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di No. 1, Jalan Maharajalela di sini antara pukul 8.55 malam dan 11.15 malam pada 13 Mei 2013.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya.

Pada 19 September tahun lalu, aktivis pembangkang, Adam Adli Abd. Halim dihukum penjara 12 bulan manakala sebelum itu pada 5 September pula, bekas Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang @ Talib dihukum penjara 10 bulan.

Adam Adli dan Muhammad Safwan dijatuhkan hukuman penjara itu setelah kedua-duanya turut didapati bersalah atas pertuduhan sama dengan Hishamuddin dalam kejadian yang berlaku pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Sementara itu, sebanyak empat saksi pendakwaan dikemukakan sepanjang perbicaraan tersebut manakala pihak pembelaan hanya memanggil Hishamuddin sebagai saksi pembelaan.

Pendakwaan dikendali Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Kee Wei Loon dan Azlina Rasdi manakala tertuduh diwakili peguam, Syahredzan Johan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: