Khamis, Januari 02, 2014

Nilai semula agenda sambut tahun baharu?


Saban tahun, sambutan di ambang tahun baru disambut oleh pihak kerajaan sehingga ia sudah menjadi acara tahunan negara. Berikutan sambutan tersebut, peruntukan tadbir urus sebelum dan selepas acara pastinya menelan belanja yang banyak.

Seringkali justifikasi perbelanjaan sambutan dikaitkan dengan sumbangan atau tajaan pihak tertentu yang tiada kaitan dengan dana kerajaan atau demi menggalakkan sektor pelancongan.

Persoalannya adakah bijak sekiranya kera di hutan mati kekenyangan sedangkan anak di rumah mati kelaparan. Tambahan pula tahun 2014 seakan-akan menjanjikan keperitan melanda kebanyakan rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah.

Berdasarkan pengalaman lepas, kita dapat baca dan tonton laporan media tempatan tentang peningkatan kadar jenayah dan longgokan sampah sarap di beberapa jalan utama Kuala Lumpur selepas sambutan tahun baharu.


Ini sepatutnya sudah menjadi dalil aqli yang qat'i atau putus menunjukkan program tersebut tidak banyak mengundang manfaat kepada rakyat dan seharusnya dinilai atau dimansuhkan daripada kalendar acara tahunan kerajaan.

Dengan kata lain, sambutan tersebut hanya berjaya melahirkan rakyat Malaysia yang tidak produktif pada keesokan harinya kerana kekurangan waktu tidur serta longgokan sampah yang bertimbun di merata tempat.

Longgokan sampah ini jelas buruk kepada sektor perlancongan. Tambah menyedihkan lagi ramai juga orang Islam yang mungkin terlepas untuk bersolat Subuh pada pagi 1 Januari 2014 kerana lewat tidur gara-gara menunggu saat jam berdetik melangkah ke tahun baharu.

Persoalannya apakah manfaat daripada sambutan tersebut lebih besar diperolehi oleh seluruh rakyat Malaysia berbanding masalah sosial yang melanda. Lihat saja berapa banyak NGO Islam yang telah merangka program dakwah pada malam tahun baharu untuk mendekati para pengunjung yang beragama Islam bagi memastikan mereka tidak terbabas dan melangkau jauh daripada sempadan ajaran Islam dan nilai ketimuran masyarakat Malaysia. Itu belum lagi mengambil kira aspek keselamatan dan penglibatan pihak polis.


Tanpa perlu menggunakan kebijaksanaan tahap universiti pun, ramai yang tahu program sedemikian adalah suatu pembaziran dan lebih banyak mengundang masalah kepada negara. Bayangkan berapa banyak masa dan wang yang perlu dihabiskan oleh pihak kerajaan selepas sambutan itu untuk membersihkan segala sampah sarap yang ditinggalkan oleh pengunjung serta menjamu pesalah malam tahun baharu di lokap-lokap polis.

Berapakah pula nilai wang yang telah dihabiskan pada letupan mercun di beberapa lokasi utama di ibu negara hanya semata-mata untuk menjamu mata para pengunjung sambutan itu. Seolah-olah seluruh nasib rakyat Malaysia yang miskin dan mengamalkan falsafah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sudah benar-benar terbela.

Kalau si miskin boleh bersuara, mereka akan berkata: "Janganlah diletupkan wang rakyat pada sambutan itu, berikanlah kepada kami agar kami dapat mengubah nasib yang melanda kami". Tambahan pula jangkaan kenaikan harga barang pada tahun 2014 semakin rancak diperkata.


Selain itu, budaya berkonsert dan menunggu detikan loceng jam pada waktu tengah malam sebenarnya bertentangan dengan Islam dan fitrah manusia. Lihat sahaja masalah sosial yang timbul di celahan percampuran lelaki dan perempuan yang menghadiri konsert tersebut.

Cuba perhatikan berita bayi yang dibuang seperti sampah selepas sembilan atau sepuluh bulan sambutan di ambang tahun baru diadakan. Remaja lelaki dan perempuan yang bersama dan bukan mahram pada malam tersebut selewat jam 12 malam pastinya tidak singgah di masjid atau surau untuk mengisi malam tersebut dengan solat malam.

Berjaga malam selewat jam 12 tengah malam juga bertentangan dengan galakan kerajaan agar warga Malaysia mengamalkan gaya hidup sihat. Mana mungkin mendapat hidup yang sihat sekiranya waktu tidur kita terganggu dengan pesta sedemikian.


Selain itu, budaya berjaga malam untuk berpesta juga bertentangan dengan fitrah malam yang dijadikan khusus untuk manusia berehat sebagaimana firman Allah:

Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya perubahan malam dan siang itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu mendengar (keterangan-keterangan yang tersebut dan mengambil pelajaran daripadanya) (Yunus[10:67]).

Firman Allah lagi; Dan di antara rahmat pemberian-Nya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurnia-Nya, dan juga supaya kamu bersyukur (al-Qasas[28:73]).

Penulis merasakan sudah sampai masanya autoriti agama tertinggi di Malaysia seperti Majlis Fatwa Kebangsaan bersuara dalam kerangka yang lebih menyeluruh bagi menjelaskan hukum sambutan ini. Jika Majlis Fatwa Kebangsaan berasa isu ini terlalu remeh untuk dibincangkan, amat wajar rasanya para intelektual Malaysia dalam semua bidang seperti agama, perubatan, psikologi, sosial dan sebagainya tampil memberikan buah fikiran yang bernas tentang tata cara terbaik menyambut tahun baharu sekiranya dirasakan sambutan ini merupakan satu tuntutan yang amat diperlukan oleh negara. Tetapi biarlah sambutan itu dalam acuan kita sendiri bersesuaian dengan status Malaysia sebagai Negara Islam.


Budaya menunggu jam selewat 12 malam bukanlah satu kayu ukur kemajuan yang perlu dibanggakan akibat keinginan meletakkan bangsa Malaysia setanding dengan masyarakat Barat. Yang pasti rakyat Malaysia masih tetap gembira dan produktif untuk menghadap tahun baharu walaupun tanpa sambutan sedemikian.-UMO

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: