Rabu, Januari 08, 2014

Adakah Sallehen Mukhyi bakal senasib dengan Hasan Ali, dipecat dari Pas dan PR?

Sallehen Mukhyi bersama Paderi 'Benak' Lawrence Andrew

Exco Agama pertahan rampasan JAIS ikut SOP

Adakah kita masih ingat bagaimana Datuk Hasan Ali di pecat dari Pas dan Pakatan Rakyat? Atas alasan yang sama, adakah Sallehen Mukhyi juga bakal dipecat selepas ini? Serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas premis Persatuan Bible Malaysia dan merampas 351 naskhah bible versi bahasa Melayu dan Iban yang mengandungi kalimah Allah pada Khamis lalu disahkan dibuat mengikut prosedur operasi standard (SOP).

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa negeri, Sallehen Mukhyi yang mempertahankan serbuan itu berkata, JAIS selaku badan yang menguatkuasakan perundangan Islam di negeri ini berhak bertindak berdasarkan enakmen sedia ada.

"JAIS sebagai badan berkuasa bagi pihak kerajaan negeri bertindak berdasarkan enakmen yang ada kepada kerajaan negeri.

"Sehubungan itu, tindakan JAIS itu betul serta mengikut SOP yang ada sekarang ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Pengarang The Herald, Paderi Lawrence Andrew di pejabatnya di sini hari ini.

Tindakan JAIS itu dikritik pelbagai pihak termasuk Majlis Peguam yang sebelum ini dilaporkan menyifatkan serbuan tersebut menyalahi undang-undang.

Mengulas lanjut, Sallehen memberitahu, serbuan berkenaan dibuat selepas JAIS menerima aduan daripada orang ramai. Beliau turut mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa JAIS tidak memaklumkan kepada kerajaan negeri sebelum membuat serbuan ke atas premis Persatuan Bible Malaysia.

Sehubungan itu jelasnya, kerajaan negeri akan mengkaji semula SOP membabitkan JAIS. Ditanya mengenai pertemuannya dengan Andrew, beliau berkata, mereka hanya berbincang mengenai usaha mewujudkan keharmonian di antara agama.

"Kita (kerajaan negeri) tidak buat apa-apa keputusan kecuali menegaskan titah Sultan Selangor sebelum ini (semua kaum tidak mengira agama supaya patuh serta akur dengan larangan penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam)," ujarnya.

Berhubung cadangan tiga wakil rakyat DAP supaya Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988 dipinda, Sallehen menganggapnya sebagai pandangan peribadi mereka.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: