Isnin, Januari 13, 2014

MJMM buat laporan polis, kecam MB Khalid Ibrahim?


Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM) mengecam tindakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang dilihat lebih mengutamakan kepentingan politik daripada melindungi kesucian agama Islam.

Presiden MJMM, Abdul Rani Kulup Abdullah berkata, perkara itu jelas dilihat apabila Abdul Khalid mengeluarkan dua arahan baharu kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Dua arahan tersebut ialah memulangkan Bible yang dirampas di Petaling Jaya baru-baru ini dan mewajibkan agensi itu memaklumkan kepada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Exco- exco kerajaan negeri sebelum membuat apa-apa serbuan.

"Tindakan Abdul Khalid itu juga bertentangan dengan aku janjinya untuk memelihara dan melindungi kesucian Islam ketika mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebelum ini," katanya.

Beliau ditemui selepas membuat laporan polis berhubung tindakan Abdul Khalid mengeluarkan dua arahan baharu kepada JAIS dan kedegilan Pengarang The Herald, Lawrence Andrew berhubung isu penggunaan kalimah Allah di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, dekat sini hari ini.

Abdul Rani dalam pada itu turut mengutuk sekeras-kerasnya sikap melampaui batas Andrew yang dilihat tidak menghormati perasaan dan sensitiviti orang Islam.

"Andrew harus segera menarik balik kenyataannya berhubung penggunaan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguan gereja Katolik di Selangor dan memohon maaf kepada umat Islam supaya isu ini tidak menimbulkan pertelingkahan kaum," katanya.

Sementara itu, Khalid wajib letak jawatan MB!

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai orang Islam wajib meletakkan jawatan berikutan kegagalannya melaksanakan aku janji untuk memelihara dan melindungi kesucian Islam ketika mengangkat sumpah di hadapan sultan sebelum ini.

Bekas Setiausaha Pembangunan Integrasi Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohammad Fairus Khairuddin berkata, Abdul Khalid dilihat tidak lagi layak menjadi pemimpin di negeri ini kerana gagal menggunakan kuasa yang diamanahkan kepadanya untuk memelihara kesucian Islam.


Menurutnya, jika tanggungjawab sebesar itupun tidak mampu dipikulnya maka rakyat khususnya orang Islam berhak menolaknya sebagai pemimpin nombor satu di Selangor.

"Bukan setakat soal akujanji di depan Sultan Selangor tetapi yang jauh lebih besar adalah tanggungjawabnya dengan Allah," katanya di sini hari ini.

"Kalau sebesar itupun gagal dipertahankan dan tidak mampu menggunakan kudrat untuk memelihara Islam maka sudah sampai masa serta wajib untuk dia meletakkan jawatan," katanya di sini hari ini.

Semalam Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Noh Omar berkata, tindakan Abdul Khalid yang mengeluarkan dua arahan baharu kepada Jabatan Agama Islam Negeri (JAIS) jelas bertentangan dengan aku janji beliau iaitu mahu memelihara kesucian dan keagungan Islam sebagai agama rasmi negeri dan kepercayaan umatnya daripada diganggu gugat mana-mana pihak.

Dalam hubungan itu kata Noh, Abdul Khalid sepatutnya membela JAIS yang merupakan sebuah agensi menjaga kesucian agama Islam di negeri ini dan bukan melakukan sebaliknya.

Mohammad Fairus yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang memberitahu, apa juga alasan yang diberikan oleh Abdul Khalid berhubung arahan terbaharu kepada JAIS itu apabila membabitkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dianggap tidak lagi relevan.

Jelasnya, tindakan penguatkuasaan JAIS terhadap Persatuan Bible Malaysia berikutan kenyataan Pengarang The Herald, Lawrence Andrew supaya semua gereja Katolik di Selangor terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguan adalah tepat untuk memelihara kesucian dan syariat Islam.

"Tidak perlu lagi JAIS diberikan arahan-arahan baharu yang kelihatan bodoh kerana mereka menjaga kesucian dan maruah Islam terutama dalam aspek akidah.

"Arahan baharu yang dikeluarkan Abdul Khalid nyata memperlihatkan sikap tidak matangnya dalam memelihara syariah," tegasnya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: