Khamis, Februari 02, 2012

Sebelum berundur, eloklah Haji Hadi tarik semula ‘ Amanat Hadi’ dan perbetulkan dahulu akidah pengikut PAS!


Mungkin ramai yang menyambut baik kesediaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk tidak bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Bagaimanapun sebelum berundur, Abdul Hadi perlulah tarik semula ‘Amanat Hadi’ dan bertanggungjawab untuk memperbetulkan kembali akidah pengikut PAS yang telah terpesong disebabkan amanat beliau mengkafirkan UMNO!

Ramai pengikut PAS masih berpegang kepada amanat tersebut yang menganggap mati syahid kerana menentang UMNO, sedangkan pegangan itu jelas bertentangan dengan Islam. Tidak cukup dengan Abdul Hadi berundur, beliau mesti bertaubat dengan dosa-dosanya melalui Amanat Hadi yang membawa malapetaka.

Ini termasuklah tercetuskan Peristiwa Memali, gerakan bawah tanah merekrut pelajar pusat pengajian tinggi untuk menentang kerajaan dan akidah pengikut PAS yang rosak kerana beriktikad dengan amanat tersebut!

Sebuah akhbar sebelum ini melapurkan kenyataan Presiden PAS itu menyatakan kesediaannya untuk tidak bertanding pada PRU-13 bagi memberi peluang kepada golongan pelapis. Menurut Abdul Hadi, keputusan itu dibuat berdasarkan kepada khidmatnya yang disifatkan sudah terlalu lama menyandang jawatan sebagai Yang Berhormat.

Pada 1984, Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan amanat tersebut yang dibuat oleh Abdul Hadi dalam satu ceramah di Kuala Terenggau pada 1981, sebagai bertentangan dengan Islam.

Malah salah seorang bekas anggota Dewan Ulama Pas, Prof. Madya Mohd. Noor Deris yang sekarang ini juga Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan, ketika ditemui memberitahu yang beliau masih ingat apabila turut terlibat dalam gerakan merekrut pelajar pusat pengajian tinggi untuk menentang kerajaan disebabkan beriktikad kepada Amanat Hadi itu.

“Saya sendiri terlibat sebab itu saya tahu. Begitu juga dengan peristiwa berdarah Memali berlaku kerana mereka menganggap menentang UMNO adalah jihad dan mati syahid. Mereka beriktikad orang UMNO kafir dan keluar PAS murtad. Sebab itu, gelaran ‘ustaz murtad’ sangat popular dan diberikan kepada golongan ustaz yang keluar daripada Pas,” katanya.

Sementara itu : Nik Aziz tolak hasrat Hadi

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersetuju dengan keputusan Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mahu berundur daripada bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Abdul Hadi, menurut beliau, seorang manusia yang berbakat untuk memimpin, lebih-lebih lagi dalam perjuangan Islam.

"Penjawat awam ada had masa untuk bersara tapi pimpinan parti tiada had masa, boleh berkhidmat sampai mati," katanya kepada pemberita di sini.

Persoalannya, perlukah Abdul Haji ‘berfikir semula’ untuk mengikut hasrat Nik Aziz atau Nik Aziz sendiri perlu berundur kerana rakyat sudah sedia maklum beliau sudah terlalu lama menjadi ‘ulama politik’?

Tun Mahathir, yang memerintah dengan membawa pembangunan, perubahan fizikal dan mental kepada masayarakat di Malaysia pun menyerlah dengan berhenti. Walhal beliau diharuskan untuk memerintah sehingga ke tahap maximum kerana beliau boleh membawa kejayaan umum masyarakat ke tahap yang lebih tinggi.

Abdul Hadi tidak perlulah mengikut nasihat dari Nik Aziz tentang undur diri dari bertanding. Berfikirlah dengan sebaik nya kerana, pemikiran yang bersih itu jauh dari nur atau tabiat jahat dari semasa zaman jahiliah.

Sebelum berundur, sekali lagi diingatkan eloklah Abdul Hadi bertanggungjawab untuk memperbetulkan kembali akidah pengikut PAS yang telah terpesong disebabkan amanat beliau sebelum ini! Demi perpaduan Islam, tarik semula ‘Amanat Hadi’ dan minta maaflah kepada seluruh umat Islam di negara ini. Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: