Selasa, April 10, 2012

Penduduk sedih MB Khalid Jamban tidak tahu bumbung Pangsapuri Teratai masih bocor!


Penduduk Pangsapuri Teratai, Taman Bukit Subang di sini kesal dengan sikap kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang disifatkan tidak serius dalam melaksanakan kerja-kerja pembaikan bumbung kediaman mereka.

Mereka yang tinggal di Blok 1 dan 2 pangsapuri berkenaan menyatakan meskipun kerja-kerja pembaikan bumbung rosak akibat dilanda ribut pada Februari lalu dilakukan, namun kebanyakan rumah di tingkat lima dimasuki air setiap kali hujan lebat ekoran siling bocor sehingga merosakkan sistem pendawaian elektrik.

Penasihat Penduduk Blok 1 dan 2 pangsapuri itu, Ahmad Kurdubi Masduki berkata, pihaknya menyifatkan peruntukan kerajaan negeri sebanyak kira-kira RM480,000 untuk membaiki bumbung pangsapuri lima tingkat berkenaan adalah tidak setimpal dengan kualiti kerja yang dilakukan.

"Selain bocor, kami khuatir jika ada bumbung usang yang tidak diganti akan tercabut apabila angin kencang. Ini kerana, kami difahamkan bukan semua bumbung di pangsapuri ini telah ditukar baru.

"Malah, dua unit lampu limpah yang rosak di kawasan padang permainan kanak-kanak juga didapati tidak dibaiki," katanya kepada pemberita selepas mengadakan demonstrasi bersama lebih 50 penduduk mengenai isu tersebut di sini hari ini.


Turut hadir pada bantahan penduduk itu ialah Penyelaras Dewan Undangan Negeri Kota Anggerik, Kamaruddin Ahmad dan Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Shah Alam, Azmir Md.Zin.

Selain melaungkan rasa tidak puas hati mereka, penduduk turut membawa sepanduk tertulis 'Mana Janji Pemimpin PR', 'Kerajaan PR Menipu' dan 'Mana Janji Menteri Besar'.

Sementara itu, seorang penghuni pangsapuri berkenaan, Norhafizi Yusof, 36, ketika ditemui memberitahu, rumahnya di tingkat lima masih tiada bekalan elektrik kerana kerosakan sistem pendawaian akibat dimasuki air hujan.

"Saya tidak tahu sama ada boleh pulang ke rumah atau tidak memandangkan bekalan elektrik masih lagi tiada sehingga kini," ujarnya.

Pandangan sama turut dikongsi Umi Kalsom Annuar, 36, yang berkata dia amat kecewa dengan kerajaan negeri kerana tidak pernah menghantar mana-mana wakil untuk memantau kerja-kerja pembaikan yang dijalankan kontraktor.


Katanya, sikap lepas tangan itu seolah-olah menunjukkan pentadbiran negeri hari ini tidak mementingkan kebajikan dan keselamatan rakyat yang sepatutnya diberi keutamaan.

Selain mengadakan demonstrasi, rata-rata penduduk pangsapuri berkenaan merancang untuk mengadakan demonstrasi besar-besaran di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor di sini dalam tempoh terdekat sekiranya kerajaan negeri masih gagal menangani masalah berkenaan.

Sementara itu MB Khalid berjanji lagi akan siasat aduan penghuni!

Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim mengaku tidak tahu-menahu mengenai masalah yang dihadapi penduduk Pangsapuri Teratai di Taman Bukit Subang di sini. Bagaimanapun, beliau memberi jaminan bahawa kerajaan negeri akan menyiasat setiap dakwaan penduduk pangsapuri terbabit.

"Saya tidak tahu-menahu mengenai perkara itu, tetapi jika benar seperti yang didakwa penduduk itu, kontraktor yang terlibat perlu bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan penduduk bahawa kerja-kerja pembaikan bumbung perumahan itu tidak dibuat dengan sempurna sehingga menyebabkan air sering memasuki rumah di tingkat lima apabila hujan lebat.

"Kebiasaannya, kontraktor perlu bertanggungjawab dalam tempoh tertentu terhadap setiap kerja yang mereka lakukan," katanya lagi kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Bantuan Banjir di Dewan Pejabat Daerah Klang, di sini hari ini.

Macamana nak tahu dah dok hari-hari peram teloq kat dalam pejabat! Apa yang berlaku semua tak tahu? Lepas tu nak salahkan orang lain pulak! Apa punya mangkoklah MB Selangor nih..!!!

YOU ARE...!!!














Suara Politik
Taminsari