Ahad, Jun 14, 2009

Biarlah Berlentur, Tetapi Tidak Patah..

Sejarah sentiasa mengajar kita tentang perjalanan nasib bangsa dan negara. Peperangan dunia dan darurat dalam negara kita, misalnya telah mencabar kekuasaan pemerintah imperial Jepun dan Inggeris di Tanah Melayu. Sekaligus juga perhubungan di antara kaum dan individu yang telah diperlaga-lagakan dalam percaturan kuasa imperial itu mencapai tahap pertentangan yang amat serius dan genting.

Orang Melayu, seperti juga orang Siam-mereka berkeyakinan tentang hak mereka ke atas negaranya sendiri sejak dari dahulu serta desakan hebat kuasa imperial Jepun, tidak berasa silu untuk bersama dalam perjalanan kuasa zaman Jepun itu. Apa lagi adanya layanan yang lebih baik dan untuk kesejahteraan bersama serta janji perlanjutan kuasa pemerintahan selepas perang, maka kehadiran Jepun membuka kesempatan yang amat berharga bagi orang Nelayu untuk kembali berkuasa di tanah airnya sendiri.

Kuasa imperial Inggeris tidak memandang keadaan zaman Jepun daripada rasa simpati yang sama atau sebagai tindakan yang wajar oleh orang Melayu lalu mereka menjadikan kerjasama dengan Jepun itu sebagai sebab utama untuk menakluk semula Tanah Melayu dengan sepenuhnya.Dengan mentafsir kerjasama Raja-Raja Melayu dengan Jepun sebagai pembelotan besar dan jenayah serius zaman perang terhadap kuasa imperial Inggeris, maka orang Melayu seluruhnya diancam dengan kejatuhan dan kehilangan kuasa oleh penaklukan ke atas negaranya melalui Malayan Union tanpa mereka sendiri menyedari akan perlucutan terhadap hak dan kuasa Melayu ke atas Tanah Melayu, bumi tanah air bangsa Melayu oleh tindakan Malayan Union itu.

Selama dua tahun orang Melayu tidak mempunyai negara sendiri, menjadi pelarian dan gipsi dalam negara mereka. Kuasa mereka telah lebur sama sekali hanya dengan satu tandatangan. Sejarah politik orang Melayu hapus di muka bumi dengan hanya persepsi serong imperial Inggeris di London terhadap orang Melayu.

Sejarah awal abad 19 yang membelahkan negara Melayu menjadi utara dan selatan khatulistiwa hanya dengan keputusan perjanjian Inggeris dan Belanda di Eropah pada tahun 1824 telah berulang lagi. Untuk pertama kalinya slogan `Melayu Hilang di Dunia"menjadi kenyataan yang amat pahit dan hampir kekal dan abadi.

Saat-saat selepas perang pula menyaksikan penindasan kuasa `belalang’ Bintang Tiga di padang yang kosong terhampar luas dan menghijau. Gerombolan penjahat golongan pendatang dengan idealogi asingnya telah turun dari segenap hutan untuk membunuh orang Melayu dengan rasa dendam dan hasad yang amat membencikan.

Dengan alasan bahawa Melayu telah bersubahat dengan Jepun serta dengan niat untuk menyebar idealogi baru, mereka membalas dendam dengan amat zalim. Tidak terkira ramainya bilangan orang Melayu yang terbunuh kerana tanggapan yang sama bahawa Melayu belot dengan Jepun.

Dalam negara sendiri, Melayu dituduh belot. Di manakah kuasa Melayu itu mempertahankan hak mereka? Selama tiga minggu, mereka menakluk dan dengan sedaya upaya yang termampu olehnya cuba menghapuskan kuasa Melayu kerana sifat orang Melayu itu sendiri yang terlalu lurus serta tidak bersedia untuk mengambil alih kuasa pemerintahan negara mereka dengan kekosongan yang ditinggalkan oleh Jepun.


Selama itu juga orang Melayu dimandikan dengan darah. Selepas itu mereka langsung dipupuskan oleh gagasan Malayan Union. Demikianlah sejarah penghapusan dan permandian darah orang Melayu kerana kelemahan diri dan perpecahan kepemimpinan politik pada zaman yang amat mencabar dan mengancam.

Orang Melayu bukan sahaja terbelah oleh yang moden dan yang tradisi, yang loyal dan yang repubalikan bahkan antara yang paling miskin dengan yang paling kaya serta antara yang paling berkuasa dan yang paling daif dan tidak berkuasa. Kini saat-saat mencabar yang mungkin lebih hebat dan tajam daripada sejarah silam itu sedang kembali berlegar di hadapan mata kita dengan ancaman perpecahan dan kehanduran yang tidak memungkinkan untuk bangun kembali lagi.

Ancaman yang demikian hebat sehingga tidak lagi perlu kepada suatu kuasa asing dan luar untuk mencapai matlamat kehancuran bangsa ini tetapi cukup dengan perbalahan dan pertentangan politik serta perjuangan sepenuhnya setiap `hantu politik’ antara satu sama lain dan bagaimana pada zaman dahulu orang mempertaruhkan dan menggadaikan tanah, daerah, jajahan atau negeri untuk berjudi dan bersabung ayam antara mereka sendiri.

Itulah bayangan yang sedang melintas di hadapan kita hari ini. Kita mungkin menggadaikan bangsa dan negara kita jika perjuangan politik yang terlalu sengit berlaku antara peribadi dan puak orang Melayu membawa kepada keruncingan konflik dalam masyarakat sendiri. Kita bukan Amerika atau Inggeris untuk menggunakan nilai dan prinsip demokrasi yang terlalu ekstrim untuk mencari dan menemui keputusan kepada perbalahan serta pertelingkahan politik kita sehingga tiba ke hujung lojik demokrasi itu.

Kita masih terkandung di dalam lingkungan nilai dan pertimbangan budaya yang meminta perundingan serta muafakat dalam proses mencari penyelesaian dan bukannya persaingan serta peraduan yang sengit serta genting untuk mencari dan menemui titik perhubungan. Dekad 80-an pula ternyata adalah suatu tempoh yang amat mendebarkan jantung dan seluruh hidup kita. Kita sentiasa bimbang menyaksikan sekian banyak kemelut dan pergolakan dalam masyarakat. Satu demi satu gegaran dan gempa sosio-politik meledak sehingga menggoncangkan seluruh binaan masyarakat kita sehingga ke akar umbinya.

Daripada awal dekad ini lagi sebenarnya sudah berterusan persinggitan antara golongan muslim dan kafir yang memfragmenkan idealogi serta iktikad bangsa sampai ke lunas-lunasnya . Kemudian bertiup pula ribut taufan Perlembagaan yang meruntuk akar umbi keutuhan bangsa dan masyarakat sehingga boleh menumbangkan pendiriannya.

Jurang antara individu dan puak terus meluas dalam merangkaikan fragmentasi tafsiran idealogi dan perjuangan agama yang amat berdarah dalam peristiwa Memali. Suasana goyah dan kemelut itu berlangsung dalam dengan menonjolnya nilai-nilai baru dan amalan prinsip demokrasi pemilihan para pemimpin sehingga mengenepikan tradisi pemilihan pucuk pimpinan Kerajaan.

Persaingan individu atas prinsip demokrasi dan akhirnya pembuangan puak-puak politik benar-benar meretak dan membelah masyarakat. Segala ini berlaku sebagai satu gelojak hanya dan semata-mata dalam masyarakat meskipun dalam seluruh konteks bangsa Malaysia yang lebih luas dan yang menjadi lingkungan hanya menjadi saksi berkecuali terhadap pergolakan itu.

Persoalan ini seolah-olah sebagai suatu permainan dan persabungan `jaguh-jaguh’ dan `galak-galak’ jantan milik Pak Kaduk dan Lebai Malang yang nanti akan menerima nasib ' ayam menang, kampung tergadai’ berlaku dalam suatu gelanggang bangsa Malaysia yang bergemuruk bersorak-sorai melihat Si Kaduk dan Si Lebai Malang bergaduh.

Kita sedang mendengar sorak dan sorai dan kita akan menang sorak tetapi alah sabung dalam jangka panjang ketika bersaing dengan orang lain dalam dunia yang terlalu pesat berubah dan membangun.Ketika kita sedar dan bangun dari tersungkur kerana pergaduhan itu, maka dari debu-debu kehancuran itu, kita yang masih mamai kerana bertumbuk akan melihat orang lain mencebek, mencekam dan menindas kita menjadi hamba dan ulun dalam negara sendiri.

Bukan pertama kali dan bukan tidak mungkin orang menguasai kita seperti sejarah telah mengajar kita tentang segala kemungkinan penjajahan dan penaklukan itu. Jika setiap hari kita terus mengutamakan matlamat diri lebih daripada matlamat bangsa dalam perjuangan kepimpinan politik ala demokrasi maka selama itu kita akan terus terdorong ke jurang kehancuran dan mungkin terjerumus ke dalam `bottomlesspit’ perhambaan dan sekali lagi pupus dalam kesinambungan sejarah.

Keadaan ekonomi, politik dan kemajuan dunia hari ini lebih-lebih lagi meminta kita memperteguhkan organisasi formal kita serta pengurusan masyarakat, bangsa dan negara. Justeru itu di dalam konteks negara kita, tidak ada tempat untuk menggunakan prinsip persaingan berkerat rotan, berpatah arang kerana akhirnya prinsip ini adalah prinsip kehancuran diri dan bangsa. Biarlah berlentur tapi tak patah, menyebar tetapi tidak berpecah-belah.

Suara Politik
Taminsari

3 ulasan:

Frodo Baggins berkata...

wooooooo .... dasyat!!!

salam, leh tak Frodo kopi pasta entry ni, will credit ur blog! Entry yg menarik ~

Wassalam

zizOu21 berkata...

zizOu pun nak jugak.. menarik.. :) kalo boleh, maklum kan ya.. tQ..

Taminsari berkata...

Salam kepada The Hobbit Frodo dan zizOu21. Silakan, tak ada masalah.

Salam perjuangan.