Khamis, April 08, 2010

Kita Gempur Selangor!

















Usaha merampas Selangor dari Pakatan Rakyat bermula dengan Konvensyen Barisan Nasional di Shah Alam, semalam ."BN mesti kena menang ( di Hulu Selangor ) kalau tidak menang, kita tidak boleh ambil Selangor selepas pilihan raya umum ke-13."

Kita perlu meneruskan perjuangan kita terutama di Hulu Selangor. Ia bukan satu pekerjaan yang mudah kerana kita berhadapan dengan kerajaan negeri. Mereka akan menggunakan segala kemudahan," katanya Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar.
Berucap di Konvensyen BN di Shah Alam, beliau memulakan serangan dengan mengulangi pelbagai skandal dan kontroversi yang menggoncang Pakatan rakyat. Bermula dengan skandal seks Elizabeth Wong kepada kenyataan MB Tan Sri Khalid Ibrahim bahawa mereka tidak memerlukan Model Ekonomi Baru ( MEB ) membuatkan lebih 2,000 hadirin terpukau dengan strategi baru itu."Isu Elizabeth Wong, dia nak letak jawatan, tetapi Ketua Muslimat PAS yang pakai tudung mempertahankannya. Orang nak telanjang, dipertahankan, tapi kita tak ambil tindakan," katanya.

Beliau berkata demikian bagi menegur dan mengingatkan akar umbi BN yang tidak mengambil kesempatan terhadap isu-isu yang timbul sepanjang 2009. Noh yang juga Menteri Pertanian dan Indusri Asas Tani juga menjelaskan bahawa setiap bulan tahun itu, pelbagai isu telah timbul di Selangor.

Antara isu-isu yang berlaku sepanjang tahun tersebut, katanya, termasuk isu kematian Teoh Beng Hock, isu pembelian kereta Camry, penubuhan Selcat dan perbezaan pandangan antara exco Selangor Ronnie Liu dan pemimpin PAS berhubung isu arak.

Bagaimanapun, fokus Konvensyen ini adalah bagi mendapatkan sokongan berhubung pilihan raya kecil Hulu Selangor pada hujung bulan ini. Kini parti-parti komponen dilaporkan cuba melobi kerusi berkenaan. Secara tradisinya, Hulu Selangor diserahkan kepada MIC tetapi baru-baru ini akar umbi Umno dilaporkan tidak berpuas hati dan mahukan kerusi berkenaan.





















Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga pengerusi BN menyampaikan ucapannya petang itu dengan tema 'BN Mampu Berubah, Sayangi elangor Yakini BN, Selangor Take Over Plan (STOP) PRU 13'.

Hadir sama pada majlis ini adalah Naib Presiden MCA, Datuk Donald Lim dan presiden PPP, Datuk M.Kayveas, Presiden MIC, Dato' Seri S.SamyVellu, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Koh Tsu Koon, Wakil dari parti Gerakan dan juga wakil dari KIMMA.

Konvensyen Barisan Nasional (BN) Selangor semalam menggariskan enam inisiatif sebagai ketetapan bagi memastikan parti itu terus kukuh dan dapat meneruskan aspirasi serta mengembalikan keyakinan rakyat.

Inisiatif yang dikenali sebagai 'Deklarasi Darul Ehsan' itu dibuat atas usaha serta kesedaran seluruh ahli serta kepimpinan BN Selangor ekoran landskap politik yang kini dilihat berkecamuk kesan dasar destruktif pakatan pembangkang genap dua tahun mentadbir negeri itu.

Deklarasi yang dibacakan serentak lebih 2,000 ahli serta pemimpin daripada parti-parti komponen BN di hadapan Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu menggariskan enam inisiatif bagi mencapai matlamat tersebut iaitu berubah dan melakukan transformasi menjadi barisan hadapan juarai isu rakyat; bersungguh dan ikhlas berkhidmat membela nasib rakyat; memacu menggerakkan gagasan 1Malaysia.

Selain itu, inisiatif lain ialah mengembalikan maruah dan peranan negeri Selangor sebagai pemangkin kemakmuran ekonomi negara; memulih keyakinan rakyat dalam kelancaran pentadbiran dan keharmonian antara kaum; menilai dan memperkukuhkan strategik terbaik untuk menjamin kemenangan BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Deklarasi tersebut diserahkan kepada Najib oleh Setiausaha UMNO Bahagian Sepang, Mohd. Arifin Mohd. Razid sebagai simbolik terhadap kesungguhan dan azam keseluruhan ahli serta pemimpin BN negeri itu agar parti terus diharapkan dan diyakini rakyat.

Sebelum itu, Pengerusi Konvensyen BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed berkata parti komponen BN di Selangor harus bergerak sebagai satu gerakan dalam usaha merampas semula kuasa dari Pakatan Rakyat.

"Kita perlu berusaha untuk menggerak dan mengubah persepsi rakyat agar meyakini BN. Kita mesti ada usaha dan ia bukan satu lampu ajaib. Kita tidak boleh bergantung dengan sentimen untuk berkuasa di Selangor. 'Kita mesti berusaha untuk mengubah persepsi (rakyat) dari segi pengurusan dan kepimpinan. Tingkah laku kita juga akan dinilai dan diteliti supaya mereka yakin kepada kita," katanya.





















Pada awal paginya, dalam ucapan pembukaan dari Pengerusi Konvensyen Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed mendedahkan enam punca Selangor - yang merupakan kubu kuat BN - jatuh ke tangan pembangkang dalam pilihan raya umum 2008 yang lalu. Mohd Zin berkata enam punca tersebut ialah:

* Pertama, prinsip muafakat mula bertukar menjadi konflik yang membawa mudarat.

* Kedua, usaha menjuarai isu rakyat beralih haluan kepada tindakan memperjuangkan kaum kerabat.

* Ketiga pergolakkan dalaman lebih ditumpukan berbanding usaha membina kekuatan.

* Keempat, khidmat dan pendekatan lebih bercorak eksklusif bukan lagi inklusif.

* Kelima BN agak ketinggalan dalam memanfaatkan teknologi maklumat.

* Penyebab terakhir, aspirasi pengundi muda kurang difahami.

Selain enam punca tersebut, Mohd Zin berkata semangat adik-beradik antara semua kaum di negara ini penting dalam memperkukuhkan kembali kedudukan BN di negeri itu jika benar-benar mahu memenangi kembali hati pengundi. Katanya semangat adik-beradik itu perlu untuk melakukan perubahan dalam BN di mana segala perkara yang diperjuangkan kaum Melayu perlu difahami kaum Cina dan India begitu juga sebaliknya.

"Melalui hubungan adik-beradik ini juga kita perlu sedar bahawa masalah orang Melayu adalah masalah orang Cina, masalah orang India dan begitulah juga apabila masalah orang Cina dan India adalah juga masalah orang Melayu," katanya. Mohd Zin berkata semua pihak perlu bersatu dan mesti sedia melakukan perubahan sejajar dengan slogan konvensyen hari ini, 'BN Mampu Berubah, Sayangi Selangor Yakini BN, Selangor Take Over Plan (STOP) PRU 13'. InsyaAllah.

Gagasan 1MALAYSIA : ' RAKYAT DI DAHULUKAN, PENCAPAIAN DI UTAMAKAN '.


Suara Politik

Taminsari

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mcmana BN nk menang bila rakyat nk Hang Tuah bertanding tp BN hantar Sivaji The Boss.Nasib kau lah Labu...

ofekenofee berkata...

orang melayu kat hulu selangor jd mangsa pertama 1Malaysia najib...
kata rakyat didahulukan...
samada aku tidor je hari tu, atau pangkah mana-mana calon melayu