Isnin, April 12, 2010

MB Khalid 'G' Gertak Penduduk Hulu Selangor : BN Menang, Tarif Air S'gor Naik!


Penduduk Kampung Gurney, Ulu Yam Bharu menyerahkan satu memorandum kepada Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim malam ini di satu majlis makan malam anjuran Pakatan Rakyat.

Memorandum berkenaan bertujuan menggesa Khalid mempercepatkan permohonan daripada 26 orang penduduk kampung itu bagi mendapat lesen menduduki sementara (TOL) bagi satu kawasan tanah.

Mereka telah menggunakan kawasan itu bagi tujuan pertanian sejak lebih 15 tahun lalu, kata ketua kampungnya Lai Swu Chong.

Lai menyerahkan sendiri memorandum tersebut sebaik sahaja Khalid selesai memberikan ucapannya di majlis tersebut yang diadakan di sebuah restoran Cina di pekan itu.

Terdahulu, Khalid dalam ucapannya berkata beliau datang ke situ untuk mendengar apa saja aduan daripada penduduk.

Beliau juga menyentuh tentang pencapaian kerajaan Selangor dalam tempoh lebih dua tahun lalu."Dalam dua tahun, kita buat banyak berbanding apa yang (BN) 50 tahun lalu belum buat lagi," katanya yang cuba bertutur dengan 'teloq' Cina.

Beliau menggariskan pemberian air sebanyak 20 meter padu percuma dan juga pemberian wang sebanyak RM2,500 kepada keluarga bagi setiap warga Selangor yang meninggal dunia.

Beliau bagaimanapun memberi 'amaran', tarif air akan naik sekiranya BN menang dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor pada 25 April ini.

Jelasnya, kerajaan negeri akan gagal mendapatkan kawalan ke atas syarikat Syabas dan Puncak Niaga, pemegang konsesi air di negeri itu.

"Tapi paling penting, Tan Sri Rozali (Ismail) ialah bendahari Umno di Selangor."Kalau kita bagi (BN) menang, dia akan ambil syarikat itu, harga (air) akan lebih mahal.

"Ini (rakyat) punya, bukan satu atau dua orang yang punya," katanya.

Khalid selepas itu memberi jaminan untuk membantu penduduk berkenaan mendapatkan lesen menduduki sementara itu. "Tapi ini tidak boleh dibuat dalam masa dua minggu saja," katanya.

Kira-kira 450 orang penduduk menghadiri majlis tersebut pada malam ini disertai beberapa pemimpin termasuk Datuk Seri Chua Jui Meng, serta dua ADUN Pakatan - Gan Pei Nei dan Lee Kim Sin.

Komen : Seronok jadi MB yang pandai menabur janji ni ya. Janji PRU 12 tak habis lagi dah buat janji baru? Sejak bila pula kedengaran apabila BN menang tarif air akan naik di Selangor? Bukan ke Syabas dan Puncak Niaga sekarang adalah dibawah Tan Sri Rozali Ismail. Apa yang Tan Sri nak ambil lagi...bawa bersabarlah Pak Khalid. Tak perlu marah sangat dengan Tan Sri Razali.

Cakap je berterus terang Pak Khalid, siapa yang sebenarnya hendak mengambil alih Syabas dan Puncak Niaga dari Tan Sri Razali...kalau bukan Pak Khalid sendiri. Tak perlu nak tipu penduduk Hulu Selangor kerana ' satu kampung ' sudah tahu cara Pak Khalid berniaga! Pak Khalid pandai meminjam wang, tapi tak pandai nak bayar balik. Malah Pak Khalid nak menyaman pula pemberi pinjaman! Orang tua-tua ada mengatakan Pak Khalid ni 'macam melepaskan anjing yang tersepit, sudah terlepas mengigit orang yang menolongnya'.

Jangan anggap orang Hulu Selangor ni ' tidak pandai ' menilai apa yang Pak Khalid cakapkan. Malah mereka sebenarnya ' lebih pandai ' dari Pak Khalid. Kepandaian mereka akan terjawab semasa hari mengundi nanti. Tepuk dada tanya selera ya Pak Khalid 'G'!
Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

Unknown berkata...

We want Muhd Muhd Taib...kalau bukan dari UMNO kami boikot .