Khamis, Julai 16, 2015

Ahli Pas diingatkan baiah kepada parti - Ramai isteri bakal 'menjanda' nanti?


Mana-mana pemimpin dan ahli Pas yang berhasrat menyertai parti baharu di bawah Gerakan Harapan Baharu diingatkan untuk meneliti kembali baiah kesetiaan yang diberikan mereka kepada Pas.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata, baiah bukan hanya diberikan semasa seseorang ahli Pas itu bakal bertanding menjadi wakil rak­yat, malah ketika seseorang itu mendaftar dan mengisi borang keahlian parti.

Katanya, baiah atau ikrar janji setia menuntut ahli-ahli parti untuk taat dan patuh kepada ke­pimpinan parti.

“Baiah lazimnya menyebut mengenai soal menjaga kerahsiaan parti tetapi ada juga baiah yang lama-lama dahulu boleh menyebabkan perceraian suami isteri sekiranya dilanggar.

“Soal baiah ini tidak boleh dibuat main-main. Cuba teliti kembali apa yang sudah dibaiahkan, maka perlu dijaga perkara ini be­tul-betul,” katanya ketika dihubungi disini hari ini.

Mahfodz Mohamed

Semalam, bekas Timbalan Pre­siden Pas, Mohamad Sabu mengumumkan inisiatif Gerakan Harapan Baharu yang dipengerusikannya bagi menubuhkan sebuah parti politik Islam baharu untuk bergerak dalam pakatan pembangkang.

Menurut Mahfodz, mana-mana wakil rak­yat daripada Pas yang berhasrat menyertai parti baharu itu sewajarnya memiliki integriti untuk mengisytiharkan keluar daripada Pas dan seterusnya meletakkan jawatan bagi kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diwakili.

“Golongan ini perlu ingat yang mereka ini menang de­ngan tiket Pas. Mereka bukan menang dengan tiket DAP, tiket PKR atau tiket pakatan. Oleh itu, kalau mereka mahu sertai parti baharu, mereka perlu letakkan jawatan dan kosongkan kerusi,” katanya.

Dalam pada itu, Mahfodz turut menempelak gerakan berkenaan yang menggunakan markas-markas Pas serta kemudahan-kemudahan parti bagi menghasut ahli-ahli Pas keluar daripada parti.

Katanya, beliau melihat golo­ngan yang hendak menubuhkan parti baharu berkenaan adalah daripada kalangan yang kecewa kerana tewas dalam pemilihan parti Pas bulan Jun lalu.

“Saya bimbang kerana dalam parti baharu itu pun nanti akan ada pemilihan pucuk pimpinan parti, adakah kalau mereka tewas dalam pemilihan itu nanti, golo­ngan itu akan tubuh lagi satu parti baharu?

“Sikap mereka ini akan jadi bahan ketawa sedangkan Pas terus istiqamah mempertahankan dasar Islam dan mendaulat syariat Islam bersumberkan al-Quran, as-sunnah, ijmak dan qias,” katanya.

Nota : Kita tunggu dan lihat berapa ramai pemimpin Pas yang akan melakukan baiah mereka dengan menceraikan isteri masing-masing selepas keluar dari Pas nanti? Pasti menarikkan...!!! Baca disini
Wallahuallam.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: