Khamis, Mac 19, 2015

Apa sudah jadi dengan sesi ‘terjah’ Aznin?


Pendekatan ‘terjah’ yang diperkenalkan oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali bagi meninjau dan menyelesaikan permasalahan rakyat seperti sampah-sarap tidak dikutip disifatkan seperti hangat-hangat tahi ayam.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), Faekah Husin berkata, Mohamed Azmin dilihatnya seolah-olah mula mengabaikan janjinya sebelum ini yang mahukan masalah sampah diselesaikan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) selewat-lewatnya penghujung Disember lalu.

Menurut Faekah, hasil pengamatannya terutama di sekitar Klang mendapati sistem kutipan sampah tidak cekap sehinggakan sampah bertaburan di tepi jalan sekali gus mengotorkan persekitaran selain menjijikkan pandangan.

“Apa ni? Sampah merata Jalan Penghulu Abu Bakar. Tiada yang terjah.
“Oh, tahan satu bulan sahaja sesi terjah ini,” katanya menerusi akaun Twitter miliknya hari ini.

Faekah turut memuatkan gambar-gambar sampah bertaburan di tepi jalan ke dalam akaun Twitter tersebut.


Mohamed Azmin Ali sebelum ini memberi masa tiga bulan kepada semua PBT untuk membersihkan sampah-sarap dalam kawasan pentadbiran masing-masing.

Menteri Besar juga memberikan nombor telefonnya kepada penduduk dan meminta mereka menghantar mesej kepadanya jika ternampak sampah belum dikutip.


Sementara itu, Faekah ketika dihubungi membe­ritahu, sudah hampir enam bulan Mohamed Azmin menjadi Menteri Besar namun banyak isu terutama masalah kutipan sampah masih belum diselesaikan.

“Saya cuma nampak di kawasan yang saya sering lalu, tempat-tempat lain saya tidak pasti bagaimana keadaannya.


“Saya juga dimaklumkan oleh pembantu rumah yang sampah-sarap di depan rumah saya sudah dikutip selepas saya tweet.

“Mungkin perkara ini kebetulan sahaja tetapi mana boleh setiap kali tweet, setiap kali itulah baharu sampah dikutip,” tegasnya.

Beliau menambah, Mohamed Azmin tidak seharusnya memberikan sebarang tempoh masa untuk menyelesaikan sesuatu isu sekiranya tidak berupaya untuk menunaikannya.

Suara Politik
Belantan

3 ulasan:

ras abu berkata...

Puluhan kali hantar sms kat Azmin tentang sampah dan kebersihan Pasar Borong Selangor - abuk pun tak ada

usin berkata...

Nombor sudah tukar daaa...itu no terjah, aktif sebulan jer.

usin berkata...

Nombor sudah tukar daaa...itu no terjah, aktif sebulan jer.