Isnin, Disember 23, 2013

Isu GST - Kit Siang patut ajar Cina DAP jangan suka beri rasuah?


Ibarat menuding jari ke orang lain tanpa menyedari empat jari lagi balik menuding ke diri sendiri! Masalah rasuah adalah punca utama sesebuah negara bankrap, kata Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Menurutnya, pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dikatakan dapat mengelakkan negara daripada bankrap, bukanlah penyelesaian utama.

“Ada yang kata kalau tak laksanakan GST, negara akan bankrap. Tapi kita lihat negara lain yang tak amalkan GST tidak pula bankrap, begitu juga sebaliknya.

“Ini kerana cukai sama ada GST atau bukan GST bukan faktor utama. Sebaliknya masalah korupsi, pemborosan dan pengurusan kerajaan yang tidak cekap adalah punca negara bankrap,” katanya di majlis perasmian kempen Faham GST Tolak GST anjuran PR, di sini, kelmarin.

Mengenai aspek pendidikan, Kit Siang berkata, kerajaan perlu memandang serius laporan kedudukan sistem pendidikan negara di peringkat antarabangsa.

“Baru-baru ini, kita dapat keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Tapi, kita tidak boleh hanya berbangga dengan laporan pelajar yang dapat semua A.

“Sedangkan kedudukan kita tercorot daripada 65 sekolah di peringkat dunia. Ini menunjukkan kita ada krisis dalam kualiti pendidikan,” katanya.

Kalau tidak ada yang 'memberi', maka tidak ada yang 'menerima'! Siapa yang suka 'memberi rasuah'? Tepuk dada tanya selera!

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: