Selasa, Julai 12, 2011

Sangat memalukan - MB Khalid sanggup tipu rakyat, Sultan Selangor!

Penafian Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mengenai sasaran kutipan hasil perlombongan pasir sebanyak RM150 juta disifatkan sebagai satu pembohongan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan rakyat.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Datuk Mohamad Satim Diman berkata, tindakan Abdul Khalid itu jelas tidak bertanggungjawab seperti mahu menyembunyikan fakta sebenar mengenai operasi serta hasil kutipan daripada aktiviti berkenaan.

“Ini yang kita kesalkan, Menteri Besar cuba mengelirukan dan membohongi rakyat serta Sultan Selangor sendiri mengenai hasil kutipan pasir.

“Saya masih ingat lagi ucapan Menteri Besar sebelum ini di hadapan Sultan Selangor dua tahun lalu yang menyatakan sasaran kerajaan negeri dalam kutipan aktiviti itu adalah sebanyak RM150 juta.

“Sasaran ini pernah dibuat Abdul Khalid dan hari ini beliau menafikannya. Apakah motif Abdul Khalid berkata demikian? Bagi saya ini satu pembohongan yang besar kepada rakyat serta Sultan Selangor dan menunjukkan Menteri Besar tidak bertanggungjawab,” katanya disini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penafian Abdul Khalid mengenai janji kerajaan negeri yang menyasarkan kutipan hasil perlombongan pasir sebanyak RM150 juta di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebelum ini.

Abdul Khalid membuat penafian itu ketika menjawab soalan Wong Koon Mun (BN-Kuala Kubu Baru) pada sesi soal jawab Sidang DUN Selangor, hari ini.

Dalam jawapan tersebut, Abdul Khalid menyatakan kerajaan negeri tidak pernah membuat sasaran sedemikian sebaliknya menyatakan kutipan hasil daripada aktiviti tersebut di Selangor hanyalah melebihi RM100,000 setahun.

Pada 2009, Khalid dalam ucapan bajet negeri di hadapan Sultan Selangor telah menyatakan sasaran hasil kutipan perlombongan pasir di negeri ini sebanyak RM150 juta setahun melalui penubuhan syarikat Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB).

Bagaimanapun, ketika bajet negeri 2010 yang dibentangkan November lalu, Abdul Khalid bagaimanapun menyatakan sehingga Oktober 2009, hasil daripada royalti pasir yang diterima oleh kerajaan negeri pada tahun berkenaan tersasar daripada sasaran awal iaitu RM4.6 juta.

Sebelum MB Khalid mahu terus menafikannya adalah lebih baik kita baca fakta sebenar petikan jawapan Exco Kerajaan Negeri Selangor Yaakob Sapari di Sidang DUN Selangor ke 12, Penggal Pertama, Mesyuarat Ketiga pada 23 Oktober 2008 seperti berikut:

PERTANYAAN-PERTANYAAN MULUT DARIPADA Y.B TUAN DR SHAFIE BIN ABU BAKAR (BANGI)

TAJUK : PENGELUARAN PASIR

23. Kerajaan negeri Selangor mengarahkan mulai 1 Julai 2008 semua aktiviti
mengeluarkan pasir dihentikan.

Bertanya kepada Y.A.B Dato’ Menteri Besar :

a) Apakah polisi dan mekanisma yang digunakan kerajaan bagi pengurusan pasir di Selangor selepas itu.
b) Beri nama syarikat-syarikat pengurusan pasir di Selangor sebelum dihentikan.
c) Apakah jangkaan pendapatan dari hasil pasir selepas polisi baru dilaksanakan?

Y.B. TUAN HAJI YAAKOB BIN SAPARI : Bismillahi rahmani rahim. Assalamualaikum WBT.

Tuan Speaker, Yang Amat Berhormat Menteri Besar, berkaitan dengan soalan Bangi yang juga dibangkitkan oleh Sungai Panjang. Setelah saya berada di pejabat EXCO, saya mendapat taklimat daripada pegawai. Saya bertanyakan berapakah pendapatan royalti daripada hasil batuan kerajaan negeri.

Pegawai memberitahu bahawa pendapatan sekitar dua puluh satu juta dan hasil daripada royalti pasir sekitar tujuh belas juta. Bila saya bertanya kepada REHDA berapakah demand dengan izin untuk pasir seluruh Selangor setahun. Jawapannya sekitar lima puluh juta metrik tan. Kalau satu tan dikenakan royalti tiga ringgit sepatutnya kerajaan negeri mengutip seratus lima puluh juta matriks setahun, tetapi kenapa tujuh belas juta.

Hasil perbincangan dengan Yang Amat Berhormat Dato’ Menteri Besar, akhirnya kerajaan negeri memutuskan supaya hasil batuan ini diuruskan sendiri oleh Kerajaan negeri. Ekoran daripada itu kerajaan negeri telah menubuhkan sebuah syarikat di bawah MBI namanya Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. dan syarikat ini akan mengendalikan hasil batuan di kerajaan negeri dengan itu sistem pengurusan hasil batuan negeri akan lebih teratur.

Senarai syarikat-syarikat yang lepas yang telah mendapat , ada senarai dalam senarai yang diberikan masih ada enam syarikat lagi yang masih beroperasi sampai bulan dua belas. Saya dapati syarikat-syarikat ini ada yang berkait rapat sebahagian besar dengan pemimpin-pemimpin politik kerajaan terdahulu.

Untuk soalan ketiga, berdasarkan jangkaan yang kita ada kita menganggarkan sekurang-kurangnya seratus dua puluh juta yang akan dikutip daripada hasil batuan negeri Selangor dan semua hasil-hasil ini kita akan berikan kepada rakyat sebagai janji kita dalam manifesto menjadikan Selangor sebuah negara maju, bersih dan berkebajikan. Terima kasih.

( Hansard penuh boleh dibaca di sini - muka surat 10 & 11 )

Jadi kepada MB Khalid, mahukah anda menafikan fakta ini. Bolehkan anda menerangkannya dan membuat pengakuan yang anda sudah bercakap bohong kepada baginda Sultan Selangor dan juga seluruh rakyat negeri Selangor!

Jika anda berterusan bersikap begini, jalan yang terbaik adalah dengan meletakkan jawatan anda sebagai Menteri Besar Selangor?

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: