Selasa, April 26, 2011

Hina DUN: Kenyataan MB mengelirukan!

Peguam kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah menyifatkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberi kenyataan mengelirukan berhubung dakwaan beliau menghina Dewan Undangan Negeri (DUN).

Datuk Mohd. Hafarizam Harun berkata, kenyataan Abdul Khalid semalam bahawa beliau tidak dipaksa untuk menghadap Jawatankuasa Hak dan Kebebasan (JKHK) DUN pada 29 April ini atas kesalahan tersebut hanya satu cubaan untuk mengalihkan isu sebenar.

Ini kerana katanya, tiada sebarang peruntukan dalam Enakmen DUN Selangor yang boleh memerintahkan beliau dihadapkan ke JKHK atas kesalahan tersebut.

"Saya bukan ADUN yang boleh dihadapkan ke JKHK. Keduanya, tuduhan mengatakan saya menghina DUN tidak spesifik kerana tidak menyebut peruntukan apa yang diguna pakai untuk mensabitkan saya dengan kesalahan itu.

"Ketiga, saya tetap tidak akan hadir kerana saya tidak melakukan apa-apa kesalahan. Jadi, kenyataan Menteri Besar itu saya fikir hanya untuk mengalihkan isu sebenar sebelum ini bahawa ADUN Pelabuhan Klang masih lagi wakil rakyat yang sah," katanya ketika dihubungi disini hari ini.

Mohd. Hafarizam mengulas kenyataan Abdul Khalid semalam yang beliau tidak akan dipaksa menghadap JKHK pada 29 April ini kerana didakwa menghina DUN melalui satu surat kepada Speaker, Datuk Teng Chang Khim pada 29 Mac lalu.

Menurut Abdul Khalid, Mohd. Hafarizam merupakan seorang pengamal undang-undang dan bebas untuk bercakap apa saja dan tahu yang mana betul dalam tindakan yang dibuat.

Mohd. Hafarizam juga mempersoalkan mengapa beliau perlu dihadapkan ke JKHK sedangkan Chang Khim melalui peguamnya pada minggu lalu telah membayar kos sebanyak RM40,000 kerana tindakan mengisytiharkan kekosongan kerusi Pelabuhan Klang seperti yang diperintahkan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 18 Februari lalu.

"Saya terima bayaran itu minggu lalu. Keputusan mahkamah jelas mengisytiharkan Badrul Hisham masih lagi ADUN Pelabuhan Klang yang sah. Jika mereka (Speaker atau kerajaan negeri) tidak bersalah, kenapa mereka bayar kos itu. Kenapa pula timbul dakwaan saya menghina DUN," soalnya lagi.

Katanya, beliau akan memfailkan permohonan kepada mahkamah dalam tempoh terdekat ini bagi mendapatkan perintah membatalkan keputusan DUN untuk menghadapkannya ke JKHK kerana menghina Dewan tersebut.

Apakah MB Khalid sedang menghadapi konflik minda sekarang? Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: